סגור

הוכרז סכסוך עבודה בענף התעופה: "החברות מבקשות לבצע עוד פיטורים המוניים"

משמעות ההכרזה שבתוך שבועיים ניתן יהיה לנקוט בצעדים ארגוניים. בהסתדרות טוענים כי חברות התעופה גם מבקשות להאריך את תקופת החל"ת של עובדים רבים, ולשנות את תנאי העסקתם של העובדים

ההסתדרות הכריזה היום (ג') על סכסוך עבודה בענף התעופה הישראלי. הסכסוך רלוונטי לעובדי אל על, עובדי ארקיע, טייסי בישראייר ועובדי רשות שדות התעופה. בעקבות ההכרזה, ההסתדרות תוכל לנקוט בצעדים ארגוניים בתוך כשבועיים.
בהסתדרות טוענים כי סכסוך העבודה הוכרז עקב "המשבר התעסוקתי החמור של העובדות והעובדים בענף" שהחל עם פרוץ מגפת הקורונה. עוד נטען, כי חברות התעופה שכבר פיטרו אלפי עובדים והוציאו עובדים רבים לחל"ת, מבקשות כעת לפעול לפיטורים המוניים נוספים, ולכן הוחלט להכריז על הסכסוך.
העילות הרשמיות לסכסוך הן כוונת חברות תעופה ישראליות לפעול לפיטורי עובדים נוספים, להאריך את תקופת החל"ת של עובדים רבים, ולשנות את תנאי העסקתם של העובדים. כמו כן חשש לפגיעה בהכשרות או ברישיונות של עובדים, חשש לסגירת מחלקות בחלק מהחברות, והעברת העבודה למיקור חוץ. בהסתדרות מוסיפים שלא ננקטו צעדים מצד הנהלת חברות התעופה, למציאת פתרונות כלכליים להצלת החברות.
1 צפייה בגלריה
עצרת מחאה של עובדי ענף התעופה ב נתב"ג
עצרת מחאה של עובדי ענף התעופה ב נתב"ג
עצרת מחאה של עובדי ענף התעופה בנתב"ג בשבוע שעבר
(צילום: דוברות ההסתדרות)
בהסתדרות טוענים כי המשבר והחל"תים הובילו לבעיות נוספות ומתארים כי עובדים המחויבים בהכשרות, ריענון עבודה ובחינות באופן קבוע לא מבצעים אותם כראוי. לכן, הימשכות תקופת החל"ת עלולה לפגוע ביכולתם וכשירותם העובדים הללו וסוגיה זו טרם קיבלה מענה מספק. עוד נטען כי קיים חשש הוא מסגירת מחלקות או העברת ביצוע עבודות שונות למיקור חוץ.
בשבוע שעבר נערכה עצרת מחאה של עובדי ענף התעופה בנתב"ג שהובילה לשיבושים בלוח הטיסות. בעצרת השתתפו עובדי אל-על, עובדי ארקיע, טייסי ישראייר ועובדי חברות שירותי הקרקע לאופר GHI ו-QAS. בהודעה מטעם ההסתדרות נטען כי עובדי רשות שדות התעופה הצטרפו למחאה "כהבעת סולידריות".
אל על פרסמה בשבוע שעבר את הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2021, בהם הציגה הפסד נקי של 80.6 מיליון דולר. החברה נמצאת בימים אלו בעיצומו של משא ומתן אל מול האוצר בנוגע לסיוע נוסף לחברה בעקבות התארכות המשבר, בהיקף של כ100-200 מיליון דולר, וזאת לאחר שהחברה לא עמדה בהתחייבויותיה למדינה בהסכם הקודם שנחתם עמה. חברות ארקיע וישראייר נמצאות גם הן במשבר, וגם מנהלות משא ומתן אל מול האוצר בנוגע לסיוע כספי.
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד: "נראה שיש מי שלא מכירים בחשיבותו של ענף התעופה לא רק לתעסוקה ולכלכלה הישראלית, אלא למדינה בהיבטים רבים נוספים. ההסתדרות התגייסה להצלת הענף התעופה ושיקומו". יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף: "ניסינו להימנע מהחרפת המאבק בענף התעופה, אך איננו יכולים להישאר אדישים לנוכח המסרים הקשים שקיבלנו מהנהלות חברות התעופה בכל הקשור לביטחונם התעסוקתי והכלכלי של העובדים בענפי התעופה השונים".