סגור

קליפורניה: הצו שהגדיר את נהגי אובר וליפט כקבלנים עצמאים - לא חוקי

מדובר בצו שאושר בבחירות 2020, שהחריג את נהגי שירותי שיתוף הנסיעות ומשלוחי המזון מחוק של המדינה ולא הגדיר אותם כשכירים. אולם בית המשפט בקליפורניה פסק עתה כי הוא פוגע בכוחו של המחוקק לקבל החלטות בעניין זכויות העובדים


צו משנת 2020 שהחריג את נהגי שירותי שיתוף הנסיעות ומשלוחי המזון מחוק תעסוקתי של המדינה אינו חוקתי, כך פסק בית המשפט בקליפורניה. הסיבה: הוא פוגע בכוחו של המחוקק לקבל החלטות בנוגע לסטנדרטים במקום העבודה.



1 צפייה בגלריה
אובר מונית מוניות Uber
אובר מונית מוניות Uber
אובר
(רויטרס)
הצו מגדיר את העובדים בשירותי שיתוף הנסיעות ומשלוחי המזון כקבלנים עצמאים (independent contractors), ולא כשכירים. זאת לאחר שחברות "כלכלת החלטורה" כמו אובר, ליפט, דורדאש ואינסטקארט לחצו כדי שייקבע שסטטוס הנהגים הוא "קבלנים עצמאים", אם כי עם הטבות מסוימות.
אך בפסיקתו קבע שופט בית המשפט המחוזי של מחוז אלמידה, פרנק רוש, שהצו, הידוע כ"הצעה 22", אינו חוקתי. "הוא מגביל את כוח המחוקק העתידי להגדיר נהגי שירותים מבוססי אפליקציות כנתונים לחוק תגמול העובדים", כתב השופט.
לפי רויטרס, הצו היה תוצאה של מאבק ארוך סביב מודל עסקי שנתן למיליוני בני אדם את הנוחות שבהזמנת אוכל או נסיעה בלחיצת כפתור. "נגיש ערעור מיידי, ואנו בטוחים שבית המשפט לערעורים יותיר על כנה את הצעה 22", מסרה בתגובה קבוצה התומכת בחוק ששמה "קואליציית התמיכה בנהגים ושירותים מבוססי אפליקציות".
"כלכלת החלטורה" זכתה כאמור לניצחון מוחץ בקליפורניה בנובמבר, כאשר המצביעים במדינה הנוטה לטובת הדמוקרטים תמכו בהצעה 22, אשר עוקפת חוק של המדינה שהיה מגדיר את העובדים כשכירים. החברות, שהמודל העסקי שלהן נסמך על כוח עבודה גמיש וזול, אמרו שסקרים הראו שרוב עובדיהן לא רוצים להיות שכירים.