סגור

בלעדי
מכון התקנים מטיל דרישה חדשה על יבואני המלט

דורש מהיבואנים לבצע בדיקות לכל מפעל שמייצר להם מלט, בעלות של כ־800 אלף שקל. הדרישות החדשות מגיעות בזמן שמחיר המלט עומד להתייקר ב־15%. מכון התקנים: יש הפחתה בעלויות

בזמן שממשלת ישראל מדברת על הפחתת רגולציה משמעותית, נדמה שבאזורים מסוימים במשק המקומי לא שמעו על הכוונות הללו. ל"כלכליסט" נודע כי דרישה חדשה של מכון התקנים מיבואניות המלט המקומיות עלולה לייקר עוד יותר את מחיר המלט המיובא לישראל, מעבר לעלייה העולמית שכבר הובילה לעליות מחירים בתחילת החודש.
מכתב שנשלח ליבואניות מטעם מכון התקנים דורש מהן לעדכן את תו התקן הקיים למפעלים שמהם מיובא המלט לישראל. נכון להיום כל מלט שנכנס לשוק המקומי חייב לקבל תו תקן ישראלי. בכיר לשעבר במכון התקנים הסביר בשיחה עם "כלכליסט" כי אין הבדל בין הדרישות של תו התקן הישראלי לזה האירופאי, שבו פועלים מפעלי המלט שמהם מיובא המלט לישראל. עם זאת, מכיוון שאין "תקינה הדדית" בין ישראל לאיחוד התקינה האירופי, על מנת שאותם מפעלים יקבלו הכשר לייצר מלט עבור השוק הישראלי הם נדרשים בבדיקות איכות תקופתיות.
כעת דורש מכון התקנים מכל מפעל לבצע שמונה בדיקות נוספות למלט שהוא מייצא לישראל. לפי גורמים בשוק המלט עלות כל בדיקה כזו היא כ־100 אלף שקל, כך שהעלות של כלל הבדיקות עבור כל מפעל שעמו עובדים היבואנים עומדת על כ־800 אלף שקל. כאשר יבואן עובד עם יותר ממפעל אחד כמות זו מוכפלת במספר המפעלים שמולם הוא עובד, כך שהעלות עשויה להגיע למיליוני שקלים בשנה לכל אחד מהם.
לדברי גורם בענף, אם בעבר קבלת אישור ממכון התקנים ארכה כשנה, שבמהלכה נסעו נציגי המכון למפעל בחו"ל כדי לתת לו את תו התקן, היום בעידן הקורונה התהליך הפך לכמעט בלתי אפשרי. כתוצאה מכך נאלצים היבואנים לפעול מול מספר מועט של מפעלים בחו"ל, מה שפוגע בכושר ההתמחרות שלהם ומוביל לעליית מחירים.
לכך מתווספת כאמור הדרישה לבדיקות נוספות שהן תוצאה של חוסר היכולת של מכון התקנים לשלוח נציגים לאשר מחדש את תו התקן הישראלי למפעלים. בשוק המלט זועמים על הדרישות החדשות של מכון התקנים וטוענים כי מדובר בגזל, שממשיך מסורת ארוכה של תהליכים בענף הבנייה, שמכניס למכון התקנים עשרות מיליוני שקלים בשנה על בדיקות של מוצרים וחומרים, למרות שאותו מלט שמיובא מאירופה משמש לבנייה באירופה עצמה ועומד בתקינה האירופאית.
1 צפייה בגלריה
מכון התקנים
מכון התקנים
מכון התקנים. "בדיקות בהוזלה"
(צילום: יריב כץ)
אתמול חשף "כלכליסט" כי יבואניות המלט, בראשן סימנט ומלט הר־טוב, הודיעו ללקוחותיהן על העלאת מחירים בשיעור של כ־15% כתוצאה מעליית מחירי המלט בטורקיה וכן עליות בעלויות השינוע הימיות והיבשתיות. עליית מחירי המלט המיובא עשויה להשפיע על מדד תשומות הבנייה בחודש הבא (ההתייקרות נכנסה לתוקף בתחילת אוגוסט), ולהביא לייקור הדירות החדשות שמחירן צמוד למדד, אחרי שזה כבר השלים עלייה של 3.4% מתחילת השנה.
ממכון התקנים נמסר בתגובה כי הוא "שלח ביולי טיוטה להתייחסות ליצרני הצמנט בארץ ובחו"ל. אלה בלבד המבקשים להחזיק בהיתר לסימון בתו-תקן ישראלי (אין חובה כזאת, אך מי שאינו מחזיק בתו תקן מחויב בבדיקה פרטנית של כל משלוח שמגיע לישראל, ר"ב). תוכן הטיוטה משקף דווקא הפחתה משמעותית ביחס למה שהיה קיים – מרבית הבדיקות הופכות לחלקיות. בסך הכל הטיוטה מציעה שש בדיקות חלקיות ושתיים מלאות לכל מוצר בהוזלה של 50% בקירוב. תכולת הבדיקות לעיל הינה זהה למפעלים קיימים וחדשים. התקן הישראלי מאמץ את התקן האירופי על שינוייו הלאומיים".