סגור

ניתוח כלכליסט
פרשת אלבר היא הרבה יותר מהונאה ביבוא מכוניות

פרקליטות מיסוי וכלכלה אמנם החליטה שלא להגיש כתבי אישום נגד בכירי אלבר בפרשת היבוא המקביל, אבל מדובר רק בטפח קטן מהמאבק היצרי שבו עסקו לא מעט גורמים בענף הרכב בשש השנים האחרונות. הגשת כתבי אישום נגד מי ששימשו בעבר כמנכ"ל אלבר וכסמנכ"לית הכספים, מעלה את ההשערה כי הללו לא יהיו הנאשמים היחידים

התפתחות חשובה חלה היום (ה') באחת הפרשות היותר סבוכות שידע ענף הרכב הישראלי בשנים האחרונות ואשר נחשפה לראשונה בכלכליסט לפני כשש שנים, בה מעורבים שני גופים רגולטוריים, חברת ליסינג אחת וגם כמה גופים כבדים ומשמעותיים בענף היבוא המקביל, פרשה שעצם פתיחתה מחדש מהווה עצם בגרונם של לא מעט גורמים בענף הרכב.
כפי שנחשף אז בכלכליסט, ברשות המסים החלו בחקירה נגד חברת אלבר במה שהוגדר אז כ"אי סדרים ביבוא רכב". באלבר בדיוק נכנס לתפקידו מנכ"ל חדש, אורן אלעזרא, שמשמש בתפקידו גם היום. אורן אלעזרא הוא אחיינו של בעל השליטה בחברה, אלי אלעזרא, וברשות המסים לא חסכו מבני משפחת אלעזרא חקירות באישון לילה.
אבל בני משפחת אלעזרא לא היו לבד האשמות יוחסו: לפעילותם של עוד כמה גורמי מפתח באלבר: המנכ"ל לשעבר ינון עמית, שכיום נחשב ליבואן הרכב המקביל הגדול ביותר בישראל, וגם סמנכ"לית הכספים דאז אירית פרנקו.
הודעתה של אלבר לבורסה מהיום לפיה פרקליטות מיסוי וכלכלה החליטה שלא להגיש כתבי אישום נגד בכירי החברה בפרשת היבוא המקביל, לאחר השימוע שעברו, חושפת רק טפח קטן מהמאבק היצרי שבו עסקו לא מעט גורמים בענף הרכב מאז 2015: ההודעה אינה מציינת רק כי בני משפחת אלעזרא לא יועמדו לדין – אלא גם מציינת כי נגד ינון עמית ונגד אירית פרנקו יוגשו כתבי אישום.
3 צפייה בגלריה
 מימין אורן אלעזרא ו אלי אלעזרא
 מימין אורן אלעזרא ו אלי אלעזרא
מימין: אורן אלעזרא ואלי אלעזרא
(צילום: sassoni avsahlom עמית שעל)
בלי אישור אמיתי למקור הרכב והנמכת חשבוניות
תחילתה של הפרשה באחת ההחלטות האמיצות ביותר שהתקבלו בענף הרכב: עוד באפריל 2014 הודיעה אלבר שתשווק בישראל מכוניות ביבוא מקביל. כלומר, תתחרה ביבואני הרכב הוותיקים. מהלך זה יצר לאלבר לא מעט אויבים בענף הרכב, אבל מי שידע לתמרן את היבואנים ולהמשיך לייצר אספקה של מכוניות מהיבואנים וגם ביבוא מקביל היה ינון עמית, המנכ"ל דאז. הוא נחשב במשך שנים רבות לאיש אמונו של אלי אלעזרא ופרישתו מאלבר בשנת 2015 והחלפתו בידי אחיינו של אלעזרא אורן, העלתה לא מעט סימני שאלה בענף הרכב אודות מערכת היחסים בין עמית ואלעזרא שלא החליפו מילה מאז פרישתו של עמית, בין היתר בגלל החקירה.
זמן קצר לאחר מכן התגלתה הבעיה: לפי כתבי האישום שהגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה במהלך, כהונתו של עמית באלבר יובאו ארצה מכוניות שלא זו בלבד שהגיעו ללא כל אישור אמיתי למקור הרכב, גם בוצעו בהן הנמכות של חשבוניות. כלומר, מדינת ישראל דרשה בשעתו שכל מי שמיבא רכב ביבוא מקביל יציג אישור מהסוכן שמכר את הרכב שהוא יודע שמדובר ביבוא מקביל לישראל. המכוניות שאלבר רכשה מחברת "אוטו ניישן" האמריקאית הגיעו ארצה עם אישורים, אלה שהללו מעולם לא נחתמו על ידי חברת אוטו ניישן. בנוסף, לזיוף המסמכים, בוצעה גם כאמור הנמכת חשבוניות - רישום של חשבונית על סכום נמוך מהסכום האמיתי כדי לשלם פחות מסי קניה. דבר זה גרם לרשות המסים לצאת לחקירה. במקרה של אלבר - לפי טענותיה של רשות המסים - מדובר היה בסכומים משמעותיים, שאלבר נדרשה לשלם.
3 צפייה בגלריה
סוכנות יבוא מקביל לרכב אוטו מקס
סוכנות יבוא מקביל לרכב אוטו מקס
חברת היבוא המקביל לרכב אוטומקס של ינון עמית
(צילום: תומר הדר)
לאחר פרישתו מאלבר הקים עמית חברה ליבוא רכב משלו: "אוטומקס" ששוכנת בראשון לציון. אוטומקס, שהיא חברה בורסאית, עשתה בשנים האחרונות חיל.
אישומי הפרקליטות התייחסו לא רק לחברת אלבר ולא רק לעמית: על פי פרסומי החברה עצמה, גם אוטומקס, שהוקמה מן הסתם באמצעות הידע שרכש עמית באלבר, נחשדה על ידי רשות המסים במהלכים דומים לאלה שהתרחשו באלבר - הנמכת חשבוניות וזיוף של מסמכי יבוא. יש לציין כי אותם מסמכי יבוא שנדרשו בשעתו על ידי משרד התחבורה כבר אינם נדרשים כיום מכיוון שמשרד התחבורה הבין שמדובר במכשול משמעותי ליבוא רכב מקביל לארץ.
הפרקליטות עדיין לא הודיעה רשמית אודות הכוונה להגיש כתב אישום נגד עמית ולמעשה טרם פרסמה מידע כלשהו אודות הפרשה, ואולם לכלכליסט נודע כי אחד מגורמי המפתח בפרשה היה איש עסקים חרדי שסייע לחברות אלה (אלבר ואוטומקס) בהשגת מלאים בארה"ב כאשר חלק מזהויות המכוניות במלאים האמורים זויפו. אותו איש עסקים הפך בפרשה לעד מדינה.
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל אלבר לשעבר ינון עמית
מנכ"ל אלבר לשעבר ינון עמית
ינון עמית, לשעבר מנכ"ל אלבר
(צילום: עמית שעל)
ועם זאת, כאמור, עדיין עסקינן בקצה הקרחון: ראשית, הגשת כתב האישום נגד עמית עלולה לחשוף גורם שעד כה היה בצללים למרות חשיבותו האדירה בכל תהליך של יבוא רכב לישראל: משרד התחבורה. אותו משרד שקיבל התראות אודות זיופי מסמכים בחברת אלבר עוד בשנת 2014, מסמכים שבכירי משרד התחבורה בחרו להתעלם מקיומם.
מדוע במשרד התחבורה ביצעו פעולות שלכאורה מהוות כיסוי על פעילות אלבר ועמית? התשובות נמצאות דווקא בדו"חותיה של אוטומקס לבורסה. קשה להתעלם מהעובדה שבמספר דיווחים של אוטומקס מציינת החברה שזו הפכה לשגרירה של הצלחת היבוא המקביל בישראל ומכיוון שכך, החברה שומרת על קשרים טובים עם משרד התחבורה ואינה סבורה שבעתיד יוגשו נגד בכיריה כתבי אישום, וזאת משום שבשפה פשוטה, לחברה יש "גב" של משרד התחבורה. כעת כשיוגשו כתבי האישום ייתכן שבמחלקת הרישוי והתקינה במשרד התחבורה יידרשו לתת תשובות.
וכאמור, אלבר ואוטומקס לא לבד. ענף היבוא המקביל לישראל פורח ואלבר היתה יריית הפתיחה. הצלחתה של אוטומקס גרמה לחברות נוספות להיכנס לענף היבוא המקביל. כפי שבקרב יבואני הרכב הוותיקים יש יריבויות וגם בריתות, כך גם בענף היבוא המקביל התרחשו מאחורי הקלעים כמה מהלכי חבירה של חברות זו לזו ושיתופי מידע וספקים של יבוא מקביל. הפרקליטות טרם פרסמה כאמור מידע אודות כתבי האישום, אך ייתכן שעמית לא יהיה היחיד שיואשם בפרשה.
בסופו של דבר, העיסוק של רשות המסים אינו רק בעמית ואינו רק באלבר: במהלך החודשים האחרונים, כפי שנחשף בכלכליסט, רשות המסים החלה לפעול בנחישות נגד ענף היבוא המקביל. אחרי הכול, במשך שנים רבות נהנתה הרשות משקט תעשייתי בכל הקשור ביבוא רכב: יבואני הרכב הוותיקים הם אלה שייבאו את המכוניות לישראל עד לאחרונה, הם אלה שגם גבו את המסים עבור הרשות, ומדובר בכ-15 יבואני רכב גדולים, מה שחסך לרשות המסים עבודה.
ואולם, במהלך כהונת ישראל כץ כשר התחבורה נפתח שוק היבוא המקביל לעשרות, אם לא מאות, יבואנים מקבילי, מה שיצר לרשות כאב ראש רציני. ברשות לא היססו בשנים האחרונות לצאת נגד מהלכים של כץ כשר התחבורה - למשל אותה דרישה למסמכי COC אשר פגעה ביבוא המקביל וככל הנראה מבחינתה של רשות המסים, הגשת כתב אישום נגד בכיר ביבואן הרכב המקביל לא יכלה להגיע במועד טוב יותר. בהערת אגב נציין, כי אלבר חזרה להיות יבואנית מקבילה בעצמה: כיום ניתן לרכוש בחברה למשל מכוניות פולקסווגן ביבוא מקביל, אבל פרשת אלבר בהחלט גרמה לחברות הליסינג המתחרות לחשוב פעמיים לפני שהן נכנסות לתחום.