סגור

בלעדי לכלכליסט
בנק ישראל בודק את מדיניות התגמול בבנקים על הענקת אשראי עסקי

הפיקוח על הבנקים ביקש מהבנקים פרטים לגבי מדיניות קביעת התגמול, בכדי לבדוק אם היא אינה מעודדת הגדלת סיכון. בשנה האחרונה בנק לאומי ערך מבצע לעובדיו, לקבלת בונוס על בסיס היקף מכירות האשראי

בנק ישראל החל באחרונה בביקורת בבנקים בנושא תגמול לעובדים בתחום האשראי העסקי. ל"כלכליסט" נודע כי בפיקוח על הבנקים, בראשות יאיר אבידן, פנו לאחרונה לבנקים וביקשו מהם נתונים לגבי תגמול העובדים בתחום, בדגש על השנים האחרונות.
מבנק ישראל נמסר בתגובה: "הפיקוח עוקב באופן הדוק אחרי שוק האשראי ופעילות הבנקים השונים בו, לרבות מדיניות האשראי ותהליכי החיתום. הדבר נכון לכלל המערכת הבנקאית ולא נתייחס לפעילות בבנק ספציפי".
תחום האשראי העסקי (ללקוחות בינוניים וגדולים) נחשב למנוע צמיחה במרבית הבנקים, בעיקר בעקבות משבר הקורונה, שגרם לירידה בפעילות באשראי הצרכני ובאשראי לעסקים קטנים, בשל הירידה בביקוש והעלייה בסיכון בפעילויות אלה. על כן, רוב הבנקים מתמקדים באשראי עסקי ובמשכנתאות.
העובדה שהאשראי העסקי נמצא במוקד הפעילות של מרבית הבנקים, גרמה לעלייה בתחרות, כשברקע ישנה גם התחרות של הבנקים מול המוסדיים ושוק ההון בתחום.
1 צפייה בגלריה
יאיר אבידן המפקח על הבנקים
יאיר אבידן המפקח על הבנקים
יאיר אבידן, המפקח על הבנקים
(צילום: יריב כץ)
בנק לאומי, למשל, ביצע בשנה האחרונה תוכנית תגמול לעובדים בתחום, במסגרתה הם מקבלים בונוס כספי המבוסס על היקף מכירת האשראי. לצוותים בחטיבה העסקית הוגדרו יעדים, שעמידה בהם מזכה את הצוות בבונוס של אלפי שקלים, שגדל בהתאם לביצועים. מנהל הצוות מחלק את הבונוס בין עובדיו, לפי השקעתם. המבצע נערך לפחות פעמיים ב־12 החודשים האחרונים.
ככל הידוע, זו תוכנית חריגה במערכת הבנקאית, בה לרוב לא ניתנים לעובדים יעדי מכירה פרטניים. לעיתים יש מבצעי "מכירות", אולם לרוב התגמול עליהם הוא יום כיף, ארוחה במסעדה או לילה במלון.
לאומי בולט לאחרונה בצמיחה בתחום האשראי בכלל, והאשראי העסקי בפרט. תיק האשראי שלו צמח ב־4% ברבעון הראשון. לאור העלייה בתיאבון למתן אשראי, בבנק ישראל רוצים לעשות סדר, ואולי אף לקבוע כללים, על מנת לוודא שהתמריץ למכירת אשראי לא ידרבן עובדים לקחת סיכון גבוה, או לתמחר הלוואות באופן שלא משקף את הסיכון שלהן.