סגור

מסתמן: מחיר הלחם בדרך לצאת מפיקוח

על פי ממצאי ועדת המחירים של משרדי האוצר והכלכלה, קיימת תחרות בשוק בין המאפיות המובילות, ולכן אין הצדקה לקבוע מחיר מפוקח בשוק זה. ממליצה לעבור למודל של מעקב על דיווחי היצרנים. ההמלצות יוצאות לדרך שש שנים אחרי שמספר מאפיות הורשעו בעבירת הסדר כובל

הלחם בדרך לצאת מפיקוח. ועדת המחירים הבין-משרדית המשותפת למשרד הכלכלה והתעשייה ולמשרד האוצר גיבשה המלצה להסרת הפיקוח על המחירים, שעומדים היום על 7.11-5.12 שקלים. הוועדה תקיים שימוע ציבורי על ההמלצות ותאפשר לציבור להעביר את התייחסותו. לאחר קבלת ההערות וניתוחן, הוועדה תפרסם המלצה סופית לשרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, ולשר האוצר אביגדור ליברמן, שיידרשו לקבל החלטה בנושא.
על פי ממצאי הבדיקה שערכה הוועדה ופורסמו היום (ה'), קיימת תחרות בשוק הלחמים המפוקחים בין המאפיות המובילות בשוק, ולכן אין הצדקה לקבוע מחיר מפוקח. עמדה זו נתמכת גם על ידי רשות התחרות, שייעצה לוועדת המחירים בתהליך. במקום קביעת מחיר מפוקח, הוועדה ממליצה לעבור לפיקוח במודל דיווח היצרנים על רמת הרווחיות והמחירים.
1 צפייה בגלריה
לחם אחיד
לחם אחיד
לחם אחיד
(צילום: שאול גולן)
המלצת הוועדה יוצאת לדרך שש שנים אחרי שמספר מאפיות הורשעו בעבירת הסדר כובל בנסיבות מחמירות בפרשת קרטל הלחם. בית המשפט קבע כי ב-2010 חברו המאפיות ברמן, דוידוביץ', אנג'ל, דגנית ומרחבית להסדר כובל, שבמסגרתו הסכימו להעלות בו בזמן ובתיאום את המחירים לצרכן של הלחם האחיד הפרוס והחלה. זאת כשההסכמה ביניהן נוגעת להיצמדות למחיר הלחם המפוקח. הן אף הסכימו לא להתחרות ביניהן על אספקת לחם לכל החנויות ברחבי הארץ.
הלחמים המפוקחים כיום הם כיכר לחם אחיד, לחם אחיד פרוס, כיכר לחם לבן, לחם לבן פרוס וחלה. לפי נתוני הוועדה, היקף הצריכה של הלחמים המפוקחים ירד בעשרות אחוזים בשנים האחרונות, גם בקרב משקי בית בחמישון התחתון, ובמקביל חלה עלייה בצריכת לחמים מיוחדים ולחמניות. בנוסף לכך מוצר הלחם המרכזי שצורכים משקי הבית בחמישון התחתון הוא פיתות שאינן מפוקחות.
הוועדה מצאה שבשוק הלחם קיימות מגבלות שמונעות מהמאפיות לפעול באופן אנטי-תחרותי. בפרט עלה שבידי השחקנים לא קיים נתח שוק משמעותי בהשוואה לשחקנים האחרים, וקיימת תנודתיות בנתחי השוק של השחקנים המעידה על תחרות. לפי הוועדה, התנודתיות מושפעת בין היתר מההומוגנית של מוצרי הלחם המפוקחים, כאשר הלקוחות לא מחויבים לרוב למוצר של מאפיה מסוימת. במקביל עלה מהניתוח שלמאפיות לא קיים מוצר עוגן, כזה שניתן למצוא בכל רשת קמעונאית ומחייב את הרשתות לעבוד עם אותה מאפייה ספציפית, ועל כן הן לא יכולות להפעיל כוח שוק עודף מול הרשתות הקמעונאיות.