סגור

הפקקים בהובלה הימית לא ייפתחו בקרוב

אנליסט מכולות בברוקרית הספנות ברמאר ACM לכלכליסט: "הקלה בלחץ על הציים לא תורגש לפני 2023"

מצוקת התובלה הימית שהובילה לזינוק בתעריפי השינוע ברחבי העולם אינה צפויה להיפתר בקרוב, ומדאיגה את הרשתות הקמעונאיות בארה"ב, במיוחד לקראת עונת החגים המתקרבת. "הקורונה נתנה את הדחיפה הגדולה אי־פעם לספינות משא, והמגמה הזו צפויה להמשיך", אמר אתמול בשיחה עם כלכליסט ג'ונתן רואץ', אנליסט מכולות בברוקרית הספנות ברמאר ACM, שבסיסה בלונדון. "התעריפים משתוללים ולא נראה שזה ישתנה לפני השנה הבאה".
"העלייה החדה בהוצאות על מוצרי צריכה עדיין בעיצומה, עם צמיחה של 40% בהיקפי שילוח הסחורות בין אסיה לארה"ב בחמשת החודשים עד מאי 2021 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ו־18% בין אסיה לאירופה", ציין רואץ'. "נתוני הצמיחה האלה יובילו להתייקרות מחירי המטען, אבל אולי לא ברמות שחווינו ב־2021. ישנם מספר גורמים שמשחקים כאן תפקיד, והמגפה ממשיכה לפגוע ביעילות שרשראות האספקה". לפי רואץ', עלויות ההובלה בין אסיה לארה"ב זינקו השנה ב־171% לעומת 2020, כאשר בין אסיה לאירופה הזינוק עמד על 570%, זאת בעקבות התארכות לוחות הזמנים להובלה וצווארי בקבוק בנמלים.
1 צפייה בגלריה
אנייה ever given לאחר שחולצה תעלת סואץ חברת אברגרין
אנייה ever given לאחר שחולצה תעלת סואץ חברת אברגרין
אנייה ever given לאחר שחולצה. תעלת סואץ
(צילום: רויטרס)
בארה"ב, הביקושים לשטחי מכולות מגיעים בעיקר מקמעונאיות כמו וולמארט ואמזון, הנמצאות במרוץ לחידוש אספקה לאחר שנה של הפרות. קמעונאים מובילים בארה"ב מעידים על עיכובים של עד 45 יום באספקה, בגלל הפקקים והמחסור במכולות.
הבהלה לחדש מלאים שהידלדלו, שגרמה למחסור במכולות והקפיצה מחירים, מיטיבה עם מפעילות ספינות המשא, ובראשן מולר־מארסק הדנית, CMA CGM SA הצרפתית והפאג־לויד שבסיסה בגרמניה. החברות מנצלות את קופת המזומנים התפוחה על מנת לרענן ולהרחיב את הציים. כתוצאה, בחמשת החודשים הראשונים של השנה, 208 ספינות משא בשווי כולל של 16.3 מיליארד דולר נוספו לספר ההזמנות העולמי, בהשוואה ל־120 ספינות בשווי 8.8 מיליארד דולר עבור 2020 כולה, ו־114 ספינות בשווי 6.9 מיליארד דולר ב־2019 — כך לפי נתוני VesselsValue שבסיסה בלונדון.
עם זאת, הקלה בלחץ על הציים תורגש רק בעוד מספר שנים. "אנחנו מצפים שיהיה לחוץ עד 2023 לפחות", ציין רואץ'. "ב־2021 הציים יצמחו ב־4.4%, כאשר עד 2024 אנחנו צופים קצב צמיחה ממוצע של 5% בשנה בכפוף לספרי ההזמנות הקיימים. ב־2023 הצמיחה צפויה להגיע ל־8.2%, השיעור הגבוה ביותר מאז 2010".
הספינות שהוזמנו יוסיפו קיבולת כוללת של למעלה מחמישה מיליון מכולות, התוספת הגדולה ביותר מאז 2009. בינתיים, להערכת רואץ', הביקושים להובלה ימית יטפסו ב־8% השנה, כמעט פי שניים משיעור הצמיחה של הקיבולת החדשה.
צווארי בקבוק בנמלים מרכזיים, כמו שנגחאי, רוטרדאם, לוס אנג'לס ולונג ביץ' פגעו בלוחות הזמנים בגלל המתנה ממושכת לפריקה ולטעינה. לפי נתוני חברת המודיעין הימי ApS בדנמרק, בחמשת החודשים הראשונים של השנה, למעלה מ־400 ספינות בנתיבים הטראנס־אטלנטיים ו־140 מאסיה לאירופה רשמו איחור של למעלה משבועיים בהגעה. זאת לעומת 388 ו־69 ספינות באותם נתיבים, בהתאמה, בשנים 2012-2020. "חזרה לרמת ההוצאות הצרכניות שקדמה למגפה וחידוש הפיריון בפעילות שרשראות האספקה עדיין רחוקים, והם יורגשו כנראה רק עמוק לתוך 2022", סיכם רואץ'.