סגור

בלעדי לכלכליסט
פימי במגעים למכירת השליטה ביוניטרוניקס לתאגיד איטלקי

קרן ההשקעות מנהלת משא ומתן למכירת השליטה ביצרנית הבקרים לניהול מערכות אוטומטיות בפרמיה של 30%—20% על שווי השוק של יוניטרוניקס, שעמד על כ־302 מיליון שקל. הרוכשת המיועדת: בונפיליולי רידוטורי, ענקית תעשייה איטלקית בבעלות משפחתית

מגעים למכירת השליטה בחברת יוניטרוניקס. ל"כלכליסט" נודע כי קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מקיימת מגעים למכירת השליטה בחברה בפרמיה של 30%-20% מעל מחיר השוק.
פימי מחזיקה ב־50% ממניות יוניטרוניקס. יו"ר החברה חיים שני, שגם היה המייסד שלה, מחזיק ב־22%, ולא ברור עדיין אם ישתתף גם הוא בעסקת המכירה. בנוסף לקרן פימי ולשני, קרן הגידור ארביטראז' ואליו מחזיקה ב־5% ממניות החברה. 23% מהמניות מוחזקות בידי הציבור.
הרוכשת המיועדת היא ככל הידוע בונפיליולי רידוטורי (Bonfiglioli riduttori), ענקית תעשייה איטלקית בבעלות משפחתית, שהוקמה ב־1956 על ידי קלמנטינו בונפיליולי. המפעל הראשון של החברה הוקם ב־1964 בבולוניה, ושם המטה שלה נמצא עד היום. כיום בראש החברה עומדת בת המשפחה סוניה בונפיליולי.

3 צפייה בגלריה
מימין: ישי דוידי מנהל קרן פימי ו סוניה בונפיגליולי
מימין: ישי דוידי מנהל קרן פימי ו סוניה בונפיגליולי
ישי דוידי מנהל קרן פימי וסוניה בונפיגליולי
(צילומים: עמית שעל, אי.פי)

יוניטרוניקס, שנסחרת בשווי של 302 מיליון שקל בבורסה בתל אביב, עוסקת בתכנון, פיתוח ייצור ושיווק של בקרים לניהול מערכות אוטומטיות — כולל אוטומציה תעשייתית, מערכות לוגיסטיות, חניונים רובוטיים, וניהול רצפות ייצור. עד 2018 עסקה החברה גם בפיתוח, תכנון, ייצור, הקמה ותחזוקה של חניונים אוטומטיים ומרכזי הפצה ממוכנים. אבל ב־2018 החליטה פימי לפצל פעילות זו לחברה נפרדת, יוטרון. יוניטרוניקס הסבירה כי הפיצול נועד לאפשר לה להתמקד בשוק האמריקאי, שהוא שוק היעד העיקרי של החברה, ולהשקיע משאבים ניהוליים בהאצת צמיחתה. יוטרון נסחרת בשווי 188 מיליון שקל ופימי מחזיקה ב־44% ממניותיה בשווי 84 מיליון שקל.
פימי רכשה את השליטה ביוניטרוניקס ב־2016 לפי שווי של 220 מיליון שקל ובהשקעה של 110 מיליון שקל. שווי המניות של פימי ביוניטרוניקס עומד על 151 מיליון שקל. יחד עם האחזקה ביוטרון, ולא כולל דיבידנדים, עומד שווי האחזקה של פימי על 235 מיליון שקל ‑ יותר מפי 2 על ההשקעה, בהנחה שנעשתה ללא מינוף. פימי צפויה למכור את מניותיה לפחות ב־180 מיליון שקל, כך שהחישוב המדויק של התשואה בהשקעה יתבצע עם החתימה על העסקה, אם המגעים אכן יבשילו לכדי עסקה.
2020: ההכנסות ירדו, הרווח הנקי דווקא עלה
בשנת 2020 רשמה יוניטרוניקס הכנסות של 126 מיליון שקל ורווח נקי של 16 מיליון שקל. זאת, לעומת 137 מיליון שקל הכנסות ב־2019 ורווח נקי של 13 מיליון שקל. את הרבעון הראשון של שנת 2021 סיימה החברה עם הכנסות של 34 מיליון שקל ‑ עלייה של 2.7% ביחס לרבעון המקביל ב־2020; ורווח נקי של 5.2 מיליון שקל ‑ ירידה של 11% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
בשנה שעברה אמר עמית הררי, מנכ"ל החברה, כי “יוניטרוניקס זיהתה במהירות, כבר למן פרוץ מגפת הקורונה, את ההשפעות וההשלכות הפוטנציאליות של התפשטות הנגיף על שוקי היעד המרכזיים שלה. בתקופה זו החברה התמקדה בזיהוי הזדמנויות ומתן פתרונות אוטומציה בענפים שהביקושים אליהם גברו כתוצאה ממשבר וירוס הקורונה. במקביל, פעלנו באופן מיידי לצמצום עלויות וביצוע התאמה קפדנית של רמת ההוצאות לפגיעה האפשרית בשורת המכירות".
החברה האיטלקית פועלת בתחום משיק לזה של יוניטרוניקס, באחת הפעילויות שלה. החברה, שלה 13 מפעלים ו־20 סניפים ב־16 מדינות ברחבי העולם ופעילות ב־80 מדינות, עוסקת בייצור פתרונות ומוצרים לתעשיות רבות — טקסטיל, כרייה, רכב, אנרגיה מתחדשת, חקלאות, ספנות, קידוחים ועוד.
בונפיליולי: 4,100 עובדים ופעילות ב־80 מדינות
החברה האיטלקית פועלת באמצעות שלוש חטיבות מרכזיות: ייצור פתרונות תעשייתיים בהתאמה אישית; ייצור מערכות תנועה ומערכות מכטרוניות המיועדות לכלי רכב; וייצור רכיבים ופתרונות עבור מערכות של אנרגיית רוח ומערכות קינטיות אחריות. נתח השוק של בונפיליולי בתחום אספקת הגירים (Gear Boxes) לטורבינות רוח עומד על כ־30%. החברה מעסיקה 4,100 עובדים.
מכירות החברה ב־2020 הסתכמו בכ־921 מיליון יורו, ירידה של 5% בהשוואה ל־2019, אז המכירות הסתכמו ב־972 מיליון יורו. ה־EBITDA ב־2020 הסתכם ב־118.4 מיליון יורו, עלייה של 11% בהשוואה ל־EBITDA של 106.6 מיליון יורו ב־2019.
הירידה במכירות מיוחסת להשפעות משבר הקורונה, שלא פסח גם על החברות התעשייתיות. עם זאת, הרווח הנקי של החברה דווקא עלה ב־2020 והסתכם ב־53.8 מיליון יורו, עלייה של 46% בהשוואה לרווח נקי של 36.7 מיליון יורו ב־2019. העלייה ברווח הנקי הושגה בעיקר הודות לחיתוך חד יחסית בהוצאות, שהסתכמו ב־706 מיליון יורו, ירידה של 7% בהשוואה להוצאות של 758 מיליון יורו ב־2019.
אמנם בונפיליולי הינו קונצרן שממוקד בעיקר בתעשייה, אך במהלך השנה הקודמת השיק פעילות אונליין בארה"ב, במרץ, רגע לפני שהקורונה החלה לטלטל את העולם. מדובר על חנות אונליין, שדרכה אפשר לקנות את המוצרים השונים שמייצר הקונצרן על שלל החברות הכלולות בו.
החנות פועלת באמצעות פלטפורמה שמאפשרת ללקוחות לבצע את כל ההליך בחנות: החל מבחירת המוצר, דרך יצירת מודל תלת־ממדי ובחירת שינויים ספציפיים, ועד לביצוע התשלום. במקביל, החברה הרחיבה את המטה שלה בארה"ב ב־23 אלף מ"ר. ארה"ב היא במידה רבה הפיילוט של הפעילות, שאותה בונפיליולי צפויה להרחיב למדינות נוספות.

3 צפייה בגלריה
מימין: מייקי זלקינד מנהל משותף ב אלקו דניאל זלקינד מנהל משותף ב אלקו
מימין: מייקי זלקינד מנהל משותף ב אלקו דניאל זלקינד מנהל משותף ב אלקו
האחרים זלקינד (מימין), מייקי ודניאל
(צילום: Israel Hadari)