סגור

ניתוח כלכליסט
קרב הורדות ידיים בין סעודיה לאמירויות מאיים על שוק הנפט

דרישת איחוד האמירויות לפתוח מחדש את הסכמי מכסות הנפט עוררה סערה בדיוני אופ"ק+. סעודיה היכתה בחזית רגישה והכניסה את האמירויות לרשימה השחורה של מדינות נגועות בקורונה. בינתיים, מחירי הנפט ממשיכים לטפס

יחסי סעודיה והאמירויות, שבעבר נחשבו לבעלות הברית הקרובות ביותר במפרץ, כבר לא מה שהיו.
בעבר נחשב שליט אבו דאבי שיח' מוחמד בן זאיד כמנטור של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, עד שלפני כשנתיים החלו חריקות ביחסים בעקבות חילוקי דעות על דרך הפעולה במלחמה בתימן.
מאז נתקלו היחסים בשורה של מהמורות שמערערות את הברית שנחשבה למרכזית במפרץ. אם עד כה ניסו שתי המדינות להצניע את חילוקי הדעות, השבוע אלה התפרצו בגלוי, ומי שחוגגת ומלבה את האש היא התקשורת המסונפת לשכנה, קטאר.
עימות משמעותי נרשם בסוף השבוע האחרון בין המדינות במהלך דיוני אופ"ק+, יצרניות הנפט החברות בארגון אופ"ק המונהג על ידי סעודיה ויצרניות עצמאיות בראשות רוסיה. בתום יומיים של דיונים ברמת שרי הנפט בווינה, הגיעו המדינות להסכמה עקרונית על העלאה הדרגתית כוללת של ההיצע בעוד 2 מיליון חביות ביום החל מהחודש הבא ועד דצמבר 2021.
במקביל, הוחלט להאריך את תוקף הסכם קיצוץ התפוקה מאפריל 2020, שיא משבר הקורונה, עד לדצמבר 2022, במקום התאריך המקורי של אפריל 2022. כזכור, עם קריסת מחירי הנפט בשנה שעברה החליטו יצרניות הנפט לקצץ את ההיצע ב־10 מיליון חביות ביום. כיום, הקיצוץ עומד על 5.8 מיליון חביות ביום.
העלאת התפוקה של אופ"ק+ מגיעה כשמחיר חבית נפט נע סביב 75 דולר, שיא של שנתיים וחצי וכ־40% יותר ממחירו לפני שנה. האמרת מחירי הנפט מגבירה את הלחץ האינפלציוני בכלכלה הגלובלית ופוגעת במאמצי ההתאוששות ממשבר קורונה.
אבל, לאחר שנדמה היה כי קיימת הסכמה בין היצרניות, הודיעה איחוד האמירויות כי היא מתנגדת למתווה. האמירתים טענו כי הם אינם מתנגדים לצעד של הגברת היצע הנפט בשוק, אך הביעו התנגדות נחרצת להצעה להאריך את תוקף הקיצוץ עד לסוף השנה הבאה. מזה זמן רוטנים האמירתים באופ"ק ומחוצה לו, כי נעשה להם "אי־צדק" בהחלטה המקורית וכי הקיצוץ שנכפה עליהם היה בלתי פרופורציונלי. האמירתים מסבירים כי בשל הנסיבות של קריסת מחירי הנפט עם פרוץ משבר הקורונה, הם נרתמו למאמץ, אבל עכשיו דורשים לפתוח מחדש את הסכמי הקיצוץ.

רצון למקסם הכנסות מנפט

לפי האמירתים, יש להם את הזכות המוסרית לדרוש את העיון המחודש בהסכם המכסות, מאחר שרמת הציות שלהם להסכמים עמדה עד כה על 103%. הרצון של השליטים באבו דאבי הוא למקסם את הכנסות הנפט של המדינה, כחלק מהתוכנית הכוללת שלהם לגוון את הפעילות בכלכלה המקומית על ידי הזרמת ההכנסות מהזהב השחור למגזרים נוספים.
1 צפייה בגלריה
שוק הזהב ב דובאי
שוק הזהב ב דובאי
שוק הזהב בדובאי, בחודש שעבר. צפי לעלייה בתנועת הנוסעים
(צילום: רויטרס)
הסעודים לא אהבו את המקל הזה שהאמירתים ניסו לתקוע בגלגלי ההסכם. שר האנרגיה הסעודי, עבדאלעזיז בן סלמאן, בנו של המלך, התייצב מול המצלמות והצהיר כי קיימת הסכמה בין היצרניות, "חוץ ממדינה אחת". הוא הוסיף כי מעולם לא נתקל בהתנהלות שכזו בתוך אופ"ק, כינה את הדרישות של האמירויות "בלתי הגיוניות" ותהה מדוע ההתנגדות לא הובעה בשלבים מוקדמים יותר, אלא ממש בסבב האחרון של השיחות. "אני משתתף בישיבות אופ"ק כבר 34 שנה ולא נתקלתי בדרישה כמו זו של איחוד האמירויות," הצהיר הנסיך הסעודי באשר לדרישה לפתוח מחדש את הסכם המכסות.

הורדה לדרגת אפגניסטן

אבל נושא הנפט הוא לא היחיד שיוצר "דם רע" בין ריאד לאבו דאבי בימים אלה, אלא גם נגיף הקורונה. האמירתים ספגו השפלה בתחילת השבוע, כשסעודיה צירפה אותם לרשימה השחורה של מדינות שנסיעת אזרחיה אליהן מצריכה אישור מוקדם מהרשויות. ברשימה הזו מופיעות מדינות כמו אתיופיה, בנגלדש ואפגניסטן, שבהן, כך לפי משרד הפנים הסעודי, שורר חוסר יציבות מבחינת התפשטות הקורונה ובדגש על זן דלתא. בתגובה הודיעה חברת התעופה של דובאי, אמירייטס, על הפסקת הטיסות לסעודיה.
באמירויות הופתעו מההחלטה הסעודית ותהו אם מדובר בהחלטה על בסיס נתונים רפואיים או שמה נגועה בשיקולים אחרים.
באמירויות מציגים נתונים מהמרשימים בעולם מבחינת ההתמודדות עם הנגיף. עד כה בוצעו בה למעלה מ־60 מיליון בדיקות והיא מובילה את הדירוג העולמי במספר החיסונים ל־100 נפש. זה נכון שמספר מקרי ההדבקה באמירויות עלה לכ־2,000 בממוצע ביום בשבועות האחרונים לעומת כ־1,200 ברבעון האחרון של 2020, אבל הרשויות סברו שהאיסור הסעודי גורף מדי.
הפסקת הטיסות מסעודיה מתרחשת במקביל לצפי לעלייה משמעותית בתנועת הנוסעים לדובאי. באמירייטס מעריכים כי בשבועות הקרובים יגיעו לדובאי כ־450 אלף נוסעים, עם תחילת חופשת הקיץ וחופשת חג הקורבן הממשמשת ובאה. מה שיסייע לקליטת זרם הנוסעים היא הפתיחה המחודשת של טרמינל מספר 3 בשדה התעופה של דובאי, לאחר שהיה סגור למשך כ־15 חודשים כחלק מצעדי ההתגוננות מפני הנגיף.
הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com