סגור

פרשנות
קווי היסוד של הממשלה: אחריות תקציבית וריסון פיסקאלי הן לא מילים גסות

הכלכלה תופסת מקום נכבד בקווי היסוד של הממשלה, אך בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו והתפרסמו היום אין אזכור לריסון פיסקאלי, חתירה לצמצום החוב, ולטיפול בצד ההכנסות

בשעה האחרונה התפרסם הנוסח הסופי והחתום של ההסכמים הקואליציוניים, אין שינויים משמעותיים בין הנוסח הזה לנוסח שהודלף בראשית השבוע, את מקצה השיפורים ניצלו מפלגות הקואליציה להכרזה על הקמה מיידית של ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון. מעיון בהסכמים עולות כמה נקודות ששווה להתעכב עליהן.

  • לעיון בהסכם הקואליציוני בין ימינה ויש עתיד - לחצו כאן
  • לעיון בהסכם הקואליציוני עם תקווה חדשה - לחצו כאן
  • לעיון בהסכם הקואליציוני עם כחול לבן - לחצו כאן
  • לעיון בהסכם הקואליציוני עם העבודה - לחצו כאן
  • לעיון בהסכם הקואליציוני עם רע"מ - לחצו כאן
  • לעיון בהסכם הקואליציוני עם ישראל ביתנו - לחצו כאן
מאכזב מאוד לגלות, כי קווי היסוד של הממשלה המוקמת בעיצומו של משבר כלכלי, לא כוללים שום התייחסות לנתוני המאקרו של תקציב המדינה. הפילוסופיה הכלכלית של הממשלה לא רומזת על כך שיש מגבלת תקציב, אין שום הצהרה בנוגע ליעד הגירעון, לניסיון לצמצם את החוב הציבורי העצום. אפילו בקוןי היסוד של ממשלת נתניהו-גנץ האחרונה שהוקמה בעיצומו של משבר הקורונה, הופיע הביטוי 'שמירה על מסגרות פיסקאליות'. בממשלת אולמרט הוקדשו שלושה סעיפים לנושאים פיסקאליים (15,16, 18). גם בממשלות שרון הוזכר באופן מפורש כי יצומצם הגירעון, ויוקטנו הוצאות הממשלה.

6 צפייה בגלריה
פסגת G7 אנגליה 1
פסגת G7 אנגליה 1
מתוך ההסכם הקואליציוני של ממשלת נתניהו-גנץ


6 צפייה בגלריה
אינפו הסכמים קואליציוניים ממשלת אולמרט
אינפו הסכמים קואליציוניים ממשלת אולמרט
מתוך ההסכם הקואליציוני של ממשלת אולמרט

6 צפייה בגלריה
אינפו
אינפו
סעיף 18 בהסכמים הקואליציוניים של ממשלת אולמרט
(אינפו הסכמים קואליציוניים אולמרט)

6 צפייה בגלריה
הסכמים קואליציוניים ממשלת שרון
הסכמים קואליציוניים ממשלת שרון
מתוך ההסכמים הקואליציוניים של ממשלת שרון
(צילום מסך)


קווי היסוד גם לא כוללים שום התייחסות לצד ההכנסות. לא את תוכנית סינגפור להפחתת מסים של בנט, ולא את התכניות להעלאות מיסוי מן האגף השמאלי של הממשלה המיועדת. זאת על אף שברור לכולם שיהיה צורך ברפורמת מיסוי, ובהגדלת הכנסות המדינה בשנים הקרובות. גם כאן כדאי לפנות לקווי היסוד של ממשלת שרון השנייה שהוקמה במהלך משבר כלכלי. בקווי היסוד נאמר בפירוש 'תבחן הממשלה את האפשרות להחיש את יישום הרפורמה במערכת המיסוי, ותבחן את האפשרות להקטין משמעותית את שיעורי המס המוטל על עבודה. הממשלה תעמיק את גביית המס ותדאג לחלוקה צודקת של נטל המסים'.

6 צפייה בגלריה
אינפו הסכמים קואליציוניים ממשלת שרון השנייה
אינפו הסכמים קואליציוניים ממשלת שרון השנייה
ההסכם הקואליציוני בממשלת שרון השנייה

התחושה היא כי את כל העיסוק במיסוי, ובמימון ההרחבות הממשלתיות, רוצים הפוליטיקאים להשאיר לפקידי האוצר. אלא שהצגת תוכניות מרחיבות ללא עיסוק במשתני המאקרו ובצד ההכנסה היא פופליזם במובן הבסיסי ביותר של המונח. הפופליזם הזה פוגע באמון הציבור בנבחריו, והגיע הזמן שנבחרי הציבור יתייחסו לציבור הישראלי בכבוד. הציבור מבין היטב כי חובות צריך לשלם, וכי הרחבות פיסקאליות ללא חשבון אינם דרך חיים לאורך זמן.

6 צפייה בגלריה
מימין יאיר לפיד ו נפתלי בנט
מימין יאיר לפיד ו נפתלי בנט
לפיד ובנט. אחריות תקציבית היא לא מילה גסה

ההתנערות של הפוליטיקאים מאחריות תקציבית מעכירה את יחסי העבודה בתוך משרד האוצר. ברגע שפקידי אגף האוצר ממשיכים להרגיש כי 'הם היחידים שדואגים לריסון פיסקאלי', הם נכנסים למגננה ועוסקים כל העת בסיכול תוכניות ממשלתיות. על הפוליטיקאים של הממשלה הנכנסת להצהיר בקול גדול, כי אחד מיעדי הממשלה הוא עמידה ביעדי גירעון, צמצום החוב הציבורי, ובחינה של רפורמות מיסוי.
זאת על אף שהכלכלה תופסת מקום נכבד בקווי היסוד של הממשלה המיועדת. האתגרים הכלכליים מהווים נימוק מרכזי לעצם הקמתה של הממשלה. הכלכלה איננה רק הנימוק להקמת הממשלה, אלא גם תוכנית עבודה של הממשלה. על פי קווי היסוד, הממשלה תתמקד בכלכלה, ותוביל תוכניות שתכליתן להוציא את מדינת ישראל מן המשבר הכלכלי, ולשקם את המשק.