סגור

בלעדי לכלכליסט
בנק לאומי משקיע ברמזורים החכמים של האחים יעקובי

לאומי פרטנרס מאתגרת את אקסיליון: זרוע ההשקעות של בנק לאומי עתידה להלוות 50 מיליון שקל לאחים יעקובי, אותם תוכל להמיר ל־20% ממניות החברה־הנכדה אריאל ויאמזור, שעוסקת בתחבורה חכמה. זאת, כשהאחים יעקובי נסחרת רק ב־110 מיליון שקל

בנק לאומי נכנס לתחום התחבורה החכמה. ל"כלכליסט" נודע כי לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, שאותה מנהל אבי אורטל, קרובה לחתימה על עסקה שבמסגרתה תעמיד לקבוצת האחים יעקובי הלוואה של 50 מיליון שקל, שאותה תוכל להמיר ל־20% ממניות החברה־הנכדה אריאל וימאזור.





ככל הנראה, חלק מההלוואה יינתן כמימון לאחים יעקובי, שבשליטת האחים פיני (45%) ואמיר (30%) יעקובי.

3 צפייה בגלריה
מימין פיני יעקובי ו אמיר יעקובי אחים והבעלים של חברת YSB
מימין פיני יעקובי ו אמיר יעקובי אחים והבעלים של חברת YSB
מימין: פיני יעקובי ואמיר יעקובי אחים והבעלים של חברת YSB
(צילום: עמית שעל)

אריאל וימאזור, שמצויה בשליטתה המלאה של האחים יעקובי באמצעות החברה־הבת מנוליד, עוסקת באספקה, התקנה ואחזקה של מערכות בקרת רמזורים, חניונים ושילוט אלקטרוני, וכן מערכות טלוויזיה במעגל סגור.
החברה פועלת באמצעות שתי חברות־בנות בשם ספי פתרונות ודיגם־טק. ביולי 2020 הפכה הראשונה לחברה בבעלות מלאה של אריאל וימאזור, לאחר שהשותף בה העביר את אחזקתו (45%) ללא תמורה.

מייצגת חברה שזכתה בשני מכרזים גדולים בישראל
אריאל וימאזור מייצגת בארץ באופן בלעדי את החברה הגרמנית Wauer and Schlothauer, שפיתחה תוכנה לתכנון רמזורים בשם ליסה. לטענת האחים יעקובי, מדובר בתוכנה המובילה בעולם. בהיותה הנציגה המקומית, אריאל וימאזור זכאית ל־30% מהתמלוגים של החברה הגרמנית.
החברה הגרמנית זכתה בישראל בשני מכרזים גדולים במהלך השנתיים האחרונות. האחד הוא מכרז של נתיבי איילון, לאספקת רישיונות לשימוש בתוכנה שבה נתיבי איילון עושה שימוש במסגרת פרויקט "מהיר לעיר". פרויקט זה, בהיקף של 3.5 מיליארד שקל, עתיד לחבר 17 ערים במרכז הארץ לכדי רשת מטרופולינית אחת.
בנוסף, השנה זכתה החברה הגרמנית במכרז לאספקת המערכות שלה לעיריית ירושלים, שעושה בהן שימוש כדי לשפר את התחבורה הציבורית בעיר. בין היתר, מדובר גם על פרויקט הרכבת הקלה. במסגרת פרויקט זה חתמה אריאל וימאזור בפברואר האחרון על הסכם בהיקף של 24 מיליון שקל עם חברת שפיר הנדסה והחברה הספרדית CAF, שזכו במכרז לשדרוג הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים ובמכרז להקמת הקו הירוק, שבמסגרתו תקים, תתחזק ותשבח את רשת הרמזורים בפרויקט.
רשת הרמזורים תחובר למערכת בקרה חכמה שתנהל את כלל הרמזורים בשטח השיפוט של ירושלים, בתיאום עם מרכז הבקרה של הרכבת, ותעניק עדיפות בתנועה לרכבת הקלה. במסגרת ההסכם קיבלה אריאל וימאזור אחריות לקו הקיים וכן לקו הירוק העתידי, ובנוסף אופציה להפעלת מערך הרמזורים בקו עתידי נוסף, הקו הכחול.
כמו כן, בימים אלו אריאל וימאזור מבצעת כקבלן ראשי עבור נת"ע את פרויקט פיתוח מערכות הרמזורים בקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. פרויקט זה כולל גם אספקת מערכות טלוויזיה במעגל סגור, מערכות תקשורת ו"חליפת" הגנת סייבר.

3 צפייה בגלריה
אבי אורטל כנס משקיעים מוסדיים
אבי אורטל כנס משקיעים מוסדיים
אבי אורטל מנכ"ל לאומי פרטנרס
(צילום: אורן דאי)

המערכת שבה עושה אריאל וימאזור שימוש היא מערכת בשם פלקון (Falcon). מערכת זו עושה שימוש, בין היתר, באלגוריתם שאותו פיתחה יחד עם חברה זרה נוספת, במסגרת הסכם שעליו חתמו ב־2018. האלגוריתם לומד את התנועה הקיימת ומסוגל לחזות את התנועה העתידית על בסיס תבניות, וכך ביכולתו לייעל את ניתוב התנועה. לאריאל וימאזור יש בלעדיות על הפעלת האלגוריתם בישראל, וכן זכאות לתמלוגים על מכירות שמבוססות על האלגוריתם בחו"ל, שם אין לה בלעדיות עליו.
האלגוריתם נבדק לראשונה במסגרת פיילוט של חברת נתיבי ישראל והטכניון, שמתקיים באחד הצמתים המרכזיים בתל אביב. לדברי החברה, האלגוריתם הביא לשיפור של 30%‑45% בשטף התנועה. בכוונת החברה להרחיב את הפיילוט לצמתים נוספים.
מדו"חות האחים יעקובי עולה כי אריאל וימאזור סיימה את שנת 2020 ברווח כולל של 4.1 מיליון שקל. זאת, לעומת הפסד של 1.1 מיליון שקל בשנת 2019.
הרווח הכולל של 2020 היה דומה לזה של שנת 2018, אז הוא הסתכם ב־4.4 מיליון שקל, ונמוך ב־40% מהרווח הכולל של שנת 2017, שהסתכם ב־6.9 מיליון שקל. חברת האחים יעקובי הונפקה ב־2017 ולכן אין נתונים על שנים קודמות. מנכ"ל אריאל וימאזור הוא ציון ג'רסי, שמכהן גם כמנכ"ל החברה־האם מנוליד. בחברה מועסק גם גיסו של פיני יעקובי, יניב פרנקל, כסמנכ"ל תחום בקרה וכן כיועץ לתכנון ופיתוח מערכות שליטה ובקרה. ב־2020 עמדה עלות שכרו על 663 אלף שקל שהורכבו משכר של 542 אלף שקל ודמי ייעוץ של 121 אלף שקל.

מניות אריאל וימאזור משועבדות לבנקים
כיום משועבדות המניות של אריאל וימאזור לבנקים. זאת, משום שהחברה־האם מנוליד לא עמדה בהתניות הפיננסיות של הלוואה של 25 מיליון שקל, שאותה נטלה ב־2019. חברת האחים יעקובי העניקה את השעבוד לבנקים, כדי להימנע מפירעון מיידי של החוב.
אריאל וימאזור היא למעשה מתחרה של החברה הבורסאית אקסיליון. האחרונה הונפקה בדצמבר 2020, לפי שווי של 700 מיליון שקל, נסקה לשווי שוק של מעל מיליארד שקל והתרסקה, כך שכיום היא נסחרת בשווי שוק של 350 מיליון שקל בלבד. השבוע דיווחה החברה על כך שפרויקט שלה בקולורדו לא יתקדם. זאת, לאחר שהודיעה כי לא תקדם את מהלך הנפקתה בנאסד"ק.

3 צפייה בגלריה
אינפו הרווח של אריאל וימאזור התאושש
אינפו הרווח של אריאל וימאזור התאושש
אינפו הרווח של אריאל וימאזור התאושש

האחים יעקובי נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ־110 מיליון שקל. זאת, לאחר שב־12 החודשים האחרונים עלתה מניית החברה, שספגה מכה קשה במשבר הקורונה, בכמעט 80%.
לאומי פרטנרס ביצעה לאחרונה שורה של עסקאות גדולות. בין היתר, היא רכשה 20% מחברת האנרגיה הירוקה סאנפלאואר בכ־67 מיליון שקל; 20% מחברת טרייד־טק, שמפעילה פלטפורמה וירטואלית למסחר במניות, תמורת עד כ־40 מיליון דולר; וכן 20% ממנרב בכ־150 מיליון שקל.
בנוסף, בימים אלו לאומי פרטנרס מגבשת קבוצת משקיעים שתרכוש את השליטה בפז, באמצעות הזרמה של יותר ממיליארד שקל תמורת הקצאת מניות שתביא את הקבוצה לאחזקה של עד 20%. ההצעה של לאומי פרטנרס הציתה תחרות עזה ולמירוץ הצטרפו גם שיכון ובינוי, ארקו שבשליטת אריק קוטלר, וקבוצה שמורכבת מאייל רביד, בעל השליטה בוויקטורי, עמוס לוזון, בעל השליטה בקבוצת לוזון, וקוקו עובדיה, בעלי רשת תחנות הדלק מיקה.