סגור

הצרות של עדיקה מעמיקות: הפסד של 12.4 מיליון שקל ברבעון

חברת האופנה הציגה דוחות שליליים, בשונה מהמתחרות בענף שפרסמו דוחות חיוביים לרבעון הראשון של 2021, והזהירה מהפסד גם ברבעון הנוכחי; התחייבות להלוואה מהחברה האם, קבוצת גולף, חילצה את עדיקה זמנית

הצרות של עדיקה מעמיקות. חברת האופנה שבבעלות קבוצת גולף של לן בלווטניק פרסמה היום (ב') תוצאות רבעוניות שליליות, שבולטות במיוחד בניגודן למגמה החיובית שהציגו ברבעון חברות האופנה המתחרות, כולל החברה האם גולף.
עדיקה פרסמה את הדוחות ברקע פרישתו של המנכ"ל רועי הסל, שעזב לאחרונה לאחר שנה בלבד בתפקיד, בהתאם לחוזה שלו. החברה עיכבה את פרסום הדוח עד למועד המותר האחרון, והזהירה כי היא עשויה שלא לעמוד בהתחייבויותיה לבנקים הנוגעות למסגרת האשראי.
1 צפייה בגלריה
סניף עדיקה ב אשדוד
סניף עדיקה ב אשדוד
סניף עדיקה באשדוד
(צילום: רפי דלויה)
עדיקה, שמפעילה אתר סחר וחנויות בתחום האופנה, רשמה ברבעון הראשון של 2021 הפסד של 12.4 מיליון שקל.
החברה הזהירה שהיא צפויה להציג הפסד גם ברבעון השני של השנה (הרבעון הנוכחי).
החברה כתבה שהיא נערכת למצב שבו "לא תוכל לעמוד בחלק מההתניות הפיננסיות הקבועות במסגרת האשראי ופועלת מול התאגיד הבנקאי לצורך עדכון ההתניות כך שהחברה תעמוד בתנאי מסגרת האשראי". מדובר בהסכם אשראי שאליו התחייבה עדיקה רק לפני כשבועיים, וכבר עכשיו היא מעלה חשש כי לא תצליח לעמוד בו.
עוד חושפת החברה כי רק היום התחייבה גולף להזרים לה הלוואה בסך 20 מיליון שקל כדי שעדיקה תעמוד בהתחייבויות שלה מול הבנקים. "גולף התחייבה בהתחייבות בלתי חוזרת להעמיד לחברה הלוואה (במלואה או בחלקים) בסך כולל של עד 20 מיליון שקל, לכל צורך תזרימי של החברה ובפרט לצורך פירעון האשראי".
ב-19 במאי הגדילה עדיקה את מסגרת האשראי הבנקאי ל-15 מיליון שקל במקום 10 מיליון שקל, "לצורך אשראי זמן קצר". בנוסף, החברה לקחה הלוואה לזמן ארוך על סך 3 מיליון שקל להשקעה במרלו"ג חדש.
עדיקה, שנוהלה על ידי הסל וכעת מנוהלת על ידי ממלא מקום המנכ"ל אריאל אלפסי, סיימה את הרבעון הראשון עם עלייה של 21% בהכנסות, לכ-52 מיליון שקל, בעיקר בשל צמיחה במכירות בחו"ל, אך הרווח הגולמי של החברה צנח ב-33% והיא מציגה שחיקה של 22.5% ברווחיות הגולמית.
בענף האופנה הרווחיות הגולמית הממוצעת נעה בין 56% ל-58%. עדיקה, שנתקעה עם מלאי עודף, נאלצה לשחוק מחירים ולהציע הנחות עמוקות בניסיון למכור כמה שיותר מלאי. בסיום הרבעון עמדה הרווחיות הגולמית של החברה על 27.5% בלבד לעומת 50% ברבעון מקביל אשתקד.
החברה מסבירה את הירידה בשיעורי הרווח הגולמי בהתייקרות עלויות הלוגיסטיקה ובשילוח המוצרים, במאמצי שיווק ופרסום שביצעה וכן בחדירה לשוק הבינלאומי, שבו העמיקה מבצעים והנחות. כמו כן, בתקופת סגירת החנויות צברה עדיקה מלאי רב ולא היה לה מקום אחסון במרלו"ג הישן.
אך גם אם עדיקה סבלה מעלויות גבוהות בתפעול אתר האונליין שלה בחו"ל, פעילות זו אינה אמורה להשפיע על ישראל, שבה פועלת החברה זה עשור. אלא שגם בישראל הרווחיות הגולמית של עדיקה נשחקה ברבעון הראשון של השנה ל-29% לעומת רווחיות גולמית של 53% ברבעון המקביל אשתקד, דווקא בשנת קורונה שבה כל אתרי האונליין של חברות האופנה נהנו מעלייה דרמטית של מאות אחוזים במכירות.
ההפסד של עדיקה בישראל הגיע ברבעון ל-8.8 מיליון שקל לעומת רווח של 915 אלף שקל ברבעון המקביל. בחו"ל העמיק ההפסד ל- 4.5 מיליון שקל לעומת הפסד של 1.9 מיליון שקל ברבעון מקביל.
בשל עלויות תפעול במחסנים חיצוניים, תפעול המרלו"ג והוצאות שיווק בגובה 3.5 מיליון שקל בחו"ל, צמחו הוצאות מכירה, הנהלה וכלליות של עדיקה ב-24% ל-27.6 מיליון שקל. החברה סיימה את הרבעון עם הפסד תפעולי של 12 מיליון שקל לעומת הפסד של 20 אלף שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד.