סגור

בלעדי לכלכליסט
מחזיקים מכונית ליסינג היברידית? ייתכן שב-2022 כבר לא תהיה עליה הטבת שווי שימוש

כיום עומדת ההטבה על 500 שקל. היות ושוק הוצף במכוניות היברידיות מהות ההטבה מבחינת רשות המסים "הלכה לאיבוד". ייתכן שבראשית השנה תבוטל ההטבה והיא תעבור למחזיקי מכוניות פלאג אין הייבריד, במקום 900 שקל שהם מקבלים כיום

מחזיקים מכונית ליסינג היברידית? כנראה שבשנה הבאה כבר לא תיהנו הטבת שווי השימוש.
לכלכליסט נודע כי ברשות המסים מבצעים בדיקה של נושא הטבות שווי השימוש לקראת תחילת השנה הבאה, כשהכוונה המסתמנת היא לבטל את הטבת שווי השימוש למחזיקי המכוניות ההיברידיות. כיום עומדת ההטבה על 500 שקל. ההטבה תעבור ככל הנראה למחזיקי מכוניות פלאג אין הייבריד.
מי שמחזיק כיום מכונית צמודה (רובן מכוניות ליסינג, מיעוטן הן מכוניות ששייכות למעסיק) משלם עבור המכונית מדי חודש "שווי שימוש" שמגלם את שווי ההטבה עבור הנסיעה ברכב בשעות הפנאי שלא לצרכי עבודה. גובהו של שווי השימוש הוא 2.48% ממחיר הרכב כשהוא חדש. סכום זה מתווסף לתלוש השכר לצורך חישוב מס.
למשל,עובד שקיבל מהעבודה מכונית שמחיר המחירון שלה כשהיא חדשה הוא 100 אלף שקל, אז מדי חודש יתווסף למשכורתו ברוטו לצורך חישוב מס 2,480 שקל - 2.48% משווי הרכב.
עודדו שימוש במכוניות ירוקות
אבל- כדי לעודד רכישה של מכוניות נקיות קבעה רשות המסים כבר לפני מספר שנים מנגנון תמריצים שמטרתו לעודד עובדים לבחור במכוניות ירוקות.
לפי מנגנון זה, כל עובד שמחזיק במכונית היברידית מקבל הטבה בגובה 500 שקלים בשווי השימוש. כלומר אם לדוגמה עובד בחר מכונית היברידית בשווי 100 אלף שקלים – אזי שווי השימוש החודשי שהוא משלם יהיה בגובה 1,980 שקלים שהם 2,480 שקלים פחות 500 שקלים - שווי ההטבה.
מנגנון דומה קיים גם במכוניות פלאג אין הייבריד אך שם ההטבה גבוהה יותר: 900 שקל. אלא שבשנים האחרונות הלך חלקן של המכוניות ההיברידיות בציי הרכב וגדל ולכן לפי הערכות מגיע חלקן ל-20%-30%.
2 צפייה בגלריה
טויוטה קורולה היברידית 2019
טויוטה קורולה היברידית 2019
טויוטה קורולה היברידית
במקביל, עם כניסתם של דגמים היברידיים פופולאריים רבים לישראל, למשל יונדאי איוניק, הוצף השוק במכוניות היברידיות ומהות ההטבה מבחינת רשות המסים "הלכה לאיבוד".
הטבת שווי השימוש לרכב היברידי מעוגן בהוראת שעה שתוקפה צפוי לפוג בסוף 2021.
במקביל, גובה מס הקניה שמוטל על מכוניות היברידיות צפוי לעלות בסוף השנה באופן אוטומטי מ-50% למס קניה מלא -83% (שמהם מנוכים סכומים בהתאם לכמות המזהמים שפולטת המכונית). זאת במסגרת מתווה המס הירוק - אותו מתווה מס שלפיו מחושבים כל מיסי הקניה על כל המכוניות החדשות שמשווקות בישראל.
2 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק הייבריד
יונדאי איוניק הייבריד
יונדאי איוניק הייבריד
במקרה של מכוניות פלאג אין הייבריד צפוי גובה מס הקניה לעלות גם כן אבל בשיעור מתון יותר: מ-30% ל-40%, כלומר ברשות המסים שרכבי הפלאג אין הייבריד יחליפו את המכוניות ההיברידיות בציי הרכב הגדולים.
אחד המתווים שנמצאים בימים אלה בדיון ברשות המיסים קובע כי בסוף השנה הנוכחית, עם עליית המס הסופית על הרכבים ההיברידיים, תבוטל גם הטבת שווי השימוש שמקבלים מחזיקיהם, כאמור 500 שקל, והטבת שווי שימוש זו צפויה לעבור לרכבי הפלאג אין הייבריד, כלומר מי שיחזיק ברכב פלאג אין הייבריד יהנה מהטבה בגובה 500 שקל במקום 900 שקל כנהוג כיום - ואילו מחזיקי מכוניות ליסינג היברידיות לא ייהנו מההטבה כלל.
יש לציין כי מתווה זה עשוי להיתקל בהתנגדות מצד ארגוני מעסיקים, כפי שקרה בעבר כשב-2019 רמזו ברשות המסים על כוונות לבטל את הטבת שווי השימוש.
בכל מקרה, בימים אלה יבואני הרכב הגדולים ל"רכבת ימית" של מכוניות היברידיות שצפויות להגיע לישראל בחודשים האחרונים של השנה כדי לנסות ולהביס את תוקף פקיעת הטבת מס הקניה למכוניות ההיברידיות. מכוניות אלה צפויות להשתחרר ממכס בדצמבר הקרוב ולימסר ללקוחות בשנת 2022 – אך כאן קיימת בעיה: אם הטבת שווי השימוש למחזיקי הרכב הצמוד תבוטל, לא יהיה טעם למסור למחזיקי הרכב הצמוד מכוניות בשנת 2022 - משום שהללו לא ייהנו עוד מההטבה.
עם זאת, על פי המתווה המסתמן, עובדים שיקבלו מכונית היברידית השנה כן יוכלו ליהנות מהטבת שווי השימוש על מכוניתם הקיימת במשך כל שלושת השנים שבהן יחזיקו במכונית.
מרשות המיסים נמסר: "הרשות בוחנת באופן מתמיד את מיסוי הרכב בהיבטים השונים בהתאם לצורך ולמתווים הקיימים, וככול שנדרש מגישה המלצות לקובעי המדיניות".