סגור

שטראוס מאותתת: העלאת מחירים נמצאת על הפרק

הקבוצה חתמה את הרבעון הראשון עם ירידה של 4.9% במכירות, שהסתכמו ב-2.06 מיליארד שקל, ועלייה של 20.5% ברווח הנקי, שהסתכם ב-206 מיליון שקל. שטראוס מתמודדת עם עלייה במחירי חומרי הגלם וזינוק בהוצאות השינוע; אם תעלה מחירים, אפשר להעריך שמתחרותיה יפעלו בדרך דומה

קבוצת שטראוס חותמת את הרבעון הראשון עם ירידה של 4.9% במכירות, שהסתכמו ב-2.06 מיליארד שקל, ועלייה של 20.5% ברווח הנקי, שהסתכם ב-206 מיליון שקל. רווחים מחממת הפוד טק, התייעלות תפעולית וצמצום הוצאות המימון הובילו לשיפור ברווח התפעולי.
חברת המזון השנייה בגודלה בישראל פועלת ברחבי העולם בתחום הקפה, הסלטים והמים, ומתמודדת עם עליית מחירי חומרי הגלם והוצאות השינוע. בשטראוס בוחנים דרכי התמודדות, ובהן גם העלאת מחירים.
ברבעון הראשון של השנה חלו שינויים במחירי השוק הממוצעים של חלק מחומרי הגלם של הקבוצה. מחד עלו מחירי הקפה הירוק והסוכר, מחיר החלב הגולמי ומחירי הגרעינים; מנגד, ירדו מחירי הקקאו, שמן הזית, הדבש וחומרי האריזה. באפריל האחרון עלה מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי, נ"ק) בשיעור של כ-5%, בהמשך להתייקרות בגובה 2.3% שנרשמה בינואר. בנוסף לכך בשנה האחרונה נרשמה פגיעה בשרשרת האספקה העולמית וזינוק חד בעלויות ההובלה.
בשל המצב החברה נערכת לאפשרויות שונות, שאין ודאות ביכולתה להוציאן אל הפועל, למשל תוכניות התייעלות ובמקרים מסוימים, בהתאם למדיניות, עדכון מחירי מכירה.
מדובר באיתות ראשון של חברת מזון גדולה בישראל בנוגע להעלאת מחירים אפשרית, שכן בשבועות האחרונים הגישו רק יצרנים קטנים בקשות להעלאות מחירים, בעוד החברות הגדולות נמנעו מכך. אם תעלה שטראוס מחירים בישראל, אפשר להעריך כי מתחרותיה יפעלו בדרך דומה, והשוק יתמודד עם גל התייקרויות משמעותי הרבה יותר מכפי שהוערך עד כה.

הפרשי תרגום

הירידה במכירות הקבוצה ברבעון הראשון נרשמה בעיקר בפעילות הקפה בעקבות היחלשות הריאל. בנטרול השפעת שערי המטבע, רשמה החברה ירידה מתונה יותר של 0.4% בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד. הירידה ברווח הגולמי היתה בשיעור גבוה יותר של 7.5%, שהסתכם ב-812 מיליון שקל. הרווחיות הגולמית נשחקה בעקבות כך ל-39.4%, לעומת 40.5% ברבעון המקביל אשתקד.
עצירת פעילות עלית קופי, המפעילה עגלות קפה ברחבי הארץ, במהלך הסגרים וצמצום ההוצאות הובילו לירידה של 9.6% בהוצאות המכירה והשיווק. החברה צמצמה גם את הוצאות ההנהלה ב-8% באמצעות צמצום הוצאות נסיעות ואירוח בשל משבר הקורונה. בעקבות צמצום ההוצאות רשמה החברה עלייה של 7.6% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-289 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות עלה ל-14%. העלייה ברווח התפעולי, לצד ירידה של 89.7% בהוצאות המימון, הובילו לעלייה הדו-ספרתית ברווח הנקי.
1 צפייה בגלריה
עופרה שטראוס ו עדי שטראוס
עופרה שטראוס ו עדי שטראוס
עופרה ועדי שטראוס
(צילום: אוראל כהן, עמית שעל)
בישראל התמודדה החברה עם ירידה של 0.9% במכירות, שהסתכמו ב-974 מיליון שקל בעקבות ירידה של 8.4% במכירות מוצרי אימפלס, הכוללים חטיפים וממתקים לצריכה מחוץ לבית. זאת לצד עלייה של 3.6% במכירות מוצרי המחלבה והסלטים. פעילות הקפה רשמה ירידה של 11% במכירות, שהסתכמו ב-751 מיליון שקל, כאמור בשל פערי מטבע. פעילות הסלטים של סברה בארצות הברית נפגעה אף היא משינוי הרגלי הצריכה במשבר הקורונה, ומכירותיה ברבעון ירדו ב-19.2%, זאת בעיקר בהשוואה למכירות גבוהות במרץ אשתקד, ובשל ירידה במכירות המוצרים המיועדים לצריכה מחוץ לבית.

מים וחממה

בתחום המים נהנתה שטראוס מעלייה של 18.2% במכירות, שהסתכמו ב-170 מיליון שקל בזכות מכירת מכשירים חדשים. פעילות המים המשותפת לשטראוס ולהאייר צמחה ב-44.8%, ל-154 מיליון שקל.
גם חממת הפוד טק שטראוס קיטשן תרמה לפעילות שטראוס. מאז הקמתה בינואר 2015, השקיעה החממה ב-19 חברות, אשר חלקן סיימו את פיתוח המוצר, התחילו מכירות ראשוניות וגייסו השקעות המשך. בחלק מהגיוסים הללו השתתפה שטראוס, וערכן הכולל של ההשקעות בחברות החממה מסתכם לכ-44 מיליון שקל.
במהלך הרבעון הראשון השנה השלימו שלוש חברות חממה סבבי גיוס בסכום מצרפי של כ-40 מיליון שקל. בעקבות סבבי גיוס אלו הוכר רווח מצרפי מירידה בשיעור ההחזקה בחברות המוחזקות וכן רווח מאיבוד שליטה בסכום כולל של כ-30 מיליון שקל.