סגור

המכוניות הסודיות שמתגלגלות בכבישי ישראל

החופש היחסי מקורונה, המעבר ההדרגתי לנסיעה חשמלית ושיתוף הפעולה מצד יבואני הרכב הפכו את ישראל לכר פורה לניסויים של יצרני המכוניות. אז אם בפקק עומדת לצדכם מכונית חשמלית בלתי מזוהה, סביר להניח שמדובר באחד מהדגמים האלה

ג'ילי GEOMETRY C
מי הביא? יוניון מוטורס
מדוע הגיעה לישראל? לקראת תחילת שיווק בשנה הבאה
קומץ הנהגים שנסעו בשבוע שעבר בכביש הערבה בדרך לאילת יכלו להבחין ברכב כביש־שטח לבן ובלתי מוכר שעל דלת תא המטען שלו התנוסס כיתוב ענק: "רכב בניסוי". הרכב אכן היה בניסוי מיוחד לבדיקת טווח הנסיעה בתנאים של כביש הערבה בימים השקטים שלפני חג השבועות. הדגם החשמלי, שהוא תת־מותג של יצרנית הרכב ג'ילי, הצליח להשלים את הנסיעה מהמרכז ועד אילת בכוחה של טעינה אחת בלבד. בכך הוכתר חלק זה של הניסוי בהצלחה.
זיכיון היבוא של ג'ילי הוחזק כמה שנים בידי כלמוביל, אך השנה עבר לידי יוניון מוטורס, אשר הזדרזה להצהיר על כוונותיה ולייבא ארצה את ה־GEOMETRY C לצורך המבחנים.
4 צפייה בגלריה
רכב GEOMETRY C
רכב GEOMETRY C
GEOMETRY C. הניסוי בכבישי הערבה עבר בהצלחה
(צילום: תומר הדר)
פולקסווגן 3 ID
מי הביא? צ'מפיון מוטורס
מדוע הגיע לישראל? בדיקה וניסוי בשיתוף עם היצרן
עוברים ושבים אשר הזדמנו למגדל צ'מפיון מוטורס בבני ברק או לאזור קניון איילון שברמת גן לפני כשבועיים ודאי הבחינו במכונית חשמלית מוזרה למראה – סוג של הכלאה בין פולקסווגן גולף ופולו, אך ללא גריל קדמי, כשהמאפיין היחיד שמבהיר שמדובר במכונית של פולקסווגן הוא הסמל מקדימה. מדובר באחת משלוש מכוניות פולקסווגן 3 ID אשר הגיעו לישראל צורך ניסוי מיוחד של היצרנית ביחד עם צ'מפיון מוטורס.
4 צפייה בגלריה
רכב פולקסווגן ID
רכב פולקסווגן ID
פולקסווגן 3 ID. בדיקת התאמה למערכת הטעינה המקומית ויכולת קריאת תמרורים
פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס כבר משתפות פעולה בניסוי השאטלים האוטונומיים אשר מיועד להתקיים בתל אביב בשנה הבאה, אך במפתיע התוכניות הגרנדיוזיות של פולקסווגן להשתלטות על חלק ניכר משוק הרכב החשמלי העולמי לא חלחלו עד כה לישראל. ה־3 ID נחשבת לחוד החנית במתקפת דגמים חשמליים שאפתנית במיוחד של פולקסווגן העולמית, והיא משווקת בעולם בכמה גרסאות סוללה, כאשר הטווח נע בין 300 ל־550 ק”מ.
המכוניות שנוסעות בכבישי ישראל משמשות בינתיים לבדיקות של התאמה למערכת הטעינה המקומית, ליכולת של מערכות קריאת התמרורים של הרכב וגם לעבודה בתנאי חום.
למרות שלוש המכוניות שיובאו, צ'מפיון מוטורס מקפידה להנמיך את גובה הציפיות ומוסרת: "רכבי 3 ID בודדים הגיעו לארץ לתקופה קצרה תחת אישור יבוא זמני במסגרת בדיקות וניסוי שמבצעת צ'מפיון מוטורס בתיאום עם יצרן הרכב. לדגמים אלה טרם ניתן אישור יבוא קבוע".
Zeeker 01
מי הביא? מובילאיי
מדוע הגיע לישראל? בדיקת מערכות אוטונומיות
עובדי אזור ההייטק של הר חוצבים אשר יצאו מן הבניינים הממוזגים לפני כשבועיים יכלו להבחין במכונית חשמלית כחולה וגדולה בעלת מראה שנע בין רכב כביש־שטח ובין מכונית מנהלים בסגנון פורשה פאנאמרה. על ישבנה של המכונית התנוסס הכיתוב ZEEKER. מדובר בזיקר 001, תת־מותג יוקרתי של קבוצת ג'ילי הסינית.
4 צפייה בגלריה
רכב zeeker זיקר של מובילאיי
רכב zeeker זיקר של מובילאיי
Zeeker 01. מערכת מובילאיי סופרוויז'ן נבחנת בכבישי הארץ
(צילום: תומר הדר)
תחת מכסה המנוע של הזיקר שוכנת טכנולוגיה מרשימה: צמד מנועים חשמליים אשר מפיקים 544 כוחות סוס אשר מאפשרים לדגם לזנק ל־100 קמ"ש ב־3.8 שניות בלבד. בנוסף, מערכת הטעינה מאפשרת "בוסט סוללה של 120 ק”מ בטעינה בת חמש דקות.
הזיקר נוסעת בכבישי הארץ ברגע זה במסגרת ניסוי בדיקת מערכות נהיגה אוטונומיות שמקיימת מובילאיי. המערכת אשר נבחנת בכבישי הארץ היא המובילאיי סופרוויז'ן אשר מיועדת לאפשר יכולות נהיגה דומות לאלה של מערכת האוטופיילוט של טסלה.
Lynk & Co 03
מי הביא? מובילאיי
מדוע הגיע לישראל? בדיקת מערכות אוטונומיות
לפני כמה שבועות נפרקה בישראל מכונית מנהלים תחת מעטה חשאיות, כאשר חלקה הקדמי של המכונית וגם חלקה האחורי מכוסה ביריעות בד שחור. המכונית הועלתה על גרר ומשם הועברה במהירות לירושלים. מדובר בלינק אנד קו 03, מכונית המנהלים של לינק אנד קו הסינית, וכן המכונית היחידה שנמצאת בניסוי בכבישי ישראל שאינה חשמלית.
ה־03 נחשבת לדגם הספורטיבי של החברה ומיועדת להתחרות לפחות בשוק הרכב הסיני מול מכוניות כדוגמת ב.מ.וו סדרה 3.
4 צפייה בגלריה
רכב Lynk _alt Co 03
רכב Lynk _alt Co 03
Lynk & Co 03. בדיקה של מערכות הבטיחות האקטיביות
היצע המנועים של הדגם כולל מנועי 1.5 ו־2.0 ליטרים בהספקים אשר מגיעים עד 254 כוחות סוס. הסיבה לשהייתה בארץ היא בדיקה של מערכות הבטיחות האקטיביות, אשר מבוצעת על ידי חברת מובילאיי.
Lynk & Co 01
מי הביא: CEVT
מדוע הגיע לישראל? בחינת טכנולוגיות סייבר
בחודשים האחרונים ניתן להבחין בשעות הבוקר ברכב כביש־שטח נמוך בצבע שחור אשר מזכיר מעט הכלאה בין פורשה מקאן לקיה ספורטאז’. מדובר בדגם לינק אנד קו 01, רכב סיני אירופי גם הוא מתוצרת לינק אנד קו.
ה־01 נחשב לספינת הדגל של היצרנית אשר מייעדת את מכוניותיה לשיווק באירופה והוא מוצע בעולם בכמה תצורות הנעה, כולל גרסת פלאג אין הייבריד. הדגם יובא לישראל על ידי CEVT, ראשי תיבות של China Euro Vehicle Technology – מרכז החדשנות של ג'ילי, החברה־האם של לינק אנד קו, אשר עוסק בין היתר בהיבטים טכנולוגיים של פיתוח רכבי ג'ילי.
המכונית נוסעת בכבישי ישראל ובעיקר בגוש דן. הניסוי משמש, בין היתר, לפיתוחי הגנות סייבר ובדיקת מערכות נהיגה סמי־אוטונומיות.