סגור

מירי רגב פועלת להדיח את מנכ"ל הרכבת בשל חילוקי דעות

בישיבת דירקטוריון הרכבת אושר אתמול מינוי יועץ משפטי חיצוני לבדיקת "יחסי העבודה", מהלך שלפי הערכות נועד לקדם את הדחת המנכ"ל מיכה מייקסנר. את ההדחה מובילים רגב, יו"ר הרכבת ויו"ר ועד העובדים על רקע חילוקי דעות אישיים ומקצועיים

דירקטוריון רכבת ישראל אישר אתמול למנות יועץ משפטי חיצוני לחברה ״בנושא יחסי עבודה״, וזאת בתום ישיבה שנמשכה שעות ארוכות. על פי הערכות, מדובר בצעד מקדים לקראת הדחתו של מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר, שמונה לפני שנתיים במקומו של שחר איילון, שהודח בידי שר התחבורה דאז ישראל כץ ויו״ר דירקטוריון הרכבת לשעבר דן הראל.
גם הפעם הדרישה למנות יועץ משפטי חיצוני הועלתה בידי יו״ר הדירקטוריון, משה שמעוני, שמונה בידי שרת התחבורה מירי רגב. שניהם מבקשים, ככל הנראה, לסיים את כהונתו של מייקסנר על רקע שורת חיכוכים אישיים ומקצועיים. למהלך ההדחה נותנת רוח גבית גם יושבת ראש ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי.
4 צפייה בגלריה
תחנת רכבת ב בנימינה
תחנת רכבת ב בנימינה
תחנת רכבת בבנימינה
(צילום: אלעד גרשגורן)
מייקסנר התנגד למינויו של פעיל ליכוד מוכר
מהלך ההשתלטות של משרד התחבורה על הנהלת הרכבת נבנה בקפידה בחודשים האחרונים. ראשית, שונה הרכב הדירקטוריון — שמעוני, שמונה בידי רגב לפני חמישה חודשים, מזוהה עם ש"ס ונשוי לנכדתו של מנהיגה הרוחני של ש"ס בעבר, הרב עובדיה יוסף. שמעוני כיהן בעבר כמנהל משרד הדתות, היה יו"ר הקריה האקדמית אונו ובתפקידו האחרון יו"ר דירקטוריון החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה. משם הביא עמו לרכבת את שלומית גלר, שנחשבת מקורבת אליו ומונתה גם היא בתחילת מרץ לדירקטורית ברכבת. דירקטור נוסף שמונה באחרונה לרכבת הוא פרופ' זיו רייך, איש אקדמיה המקורב לליכוד. שמעוני, גלר, ורייך הצטרפו לדירקטורים שמונו מטעם המשרד לרכבת עוד קודם: טלי אסתר לוי ואברהם לוי.
4 צפייה בגלריה
מימין: יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ושרת התחבורה מירי רגב
מימין: יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ושרת התחבורה מירי רגב
מימין: יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי ושרת התחבורה מירי רגב
(צילום: יריב כץ, מיקי נועם אלון)
הסכסוך בין משרד התחבורה להנהלת רכבת ישראל סב סביב כמה צירים. אחד מהם הוא מינויים, חלקם פוליטיים, שמייצרים מאבקי כוחות על איוש תפקידים בכירים ברכבת ישראל. רגב ואנשיה במשרד מבקשים להזיז מתפקידה את סמנכ"לית משאבי האנוש של הרכבת ורד פרוינד — מינוי של מייקסנר. הטענה הרשמית היא חוסר מקצועיות והיעדר יכולת מספקת לנהל משא ומתן עם ועד העובדים, אבל גורמים ברכבת מעידים כי העניין נובע בעיקר מקרבתה למנכ"ל. מייקסנר עצמו התנגד בחודשים האחרונים למינויו של דוד בן זקן לסמנכ"ל בטיחות ברכבת, ומדובר בפעיל ליכוד מוכר ובעלה של יו"ר סיעת הליכוד בהסתדרות חיפה. בסופו של דבר בן זקן לא מונה לתפקיד.
כאן נכנסת לתמונה גם גילה אדרעי. יושבת ראש ועד עובדי הרכבת שלחה לפני כמה חודשים מכתב ליו״ר שמעוני ובו הביעה אי־שביעות רצון ממה שכינתה: "חוסר יציבות ניהולית ברכבת ישראל". אדרעי התייחסה לכמה מינויים בכירים ברכבת, בין היתר של מנהל חטיבת המטענים ומנהל אגף שינוע מטענים. ״מדובר במדיניות הצרחה בלתי נגמרת של ממלאי מקום, שמתחלפים חדשות לבקרים מבלי יכולת לנהל יחסי עבודה רציניים״, כתבה אדרעי במכתבה, ששוגר ליו״ר מעל ראשו של המנכ״ל.
4 צפייה בגלריה
מיכה מייקסנר מנכ"ל רכבת ישראל
מיכה מייקסנר מנכ"ל רכבת ישראל
מיכה מייקסנר מנכ"ל רכבת ישראל
(צילום: אלעד גרשגורן)
גורמים ברכבת מתארים כי שמעוני מעורב מאוד, ומעבר למקובל, במשאים ומתנים שמתנהלים בין הנהלת הרכבת לבין הוועד בכמה סכסוכי עבודה שונים שתלויים ועומדים בשלב זה.
ועד העובדים זוכה לתמיכתה של השרה רגב, שהוכיחה בכהונתה הלא ארוכה את קרבתה לוועדי עובדים במוקדי כוח, דוגמת הנמלים. רגב החליטה לבטל את הפרטתם של שני רציפים בנמל אשדוד, מהלך שעובדי הנמל התנגדו לו, והותירה אותם בידי העובדים בטענה שהם נדרשים לשותפות הגז הטבעי. זאת בניגוד מוחלט לעמדת רשות התחרות.
בנמל חיפה פעלה רגב לביטול ״פול הגוררים״, שנמצא בליבת ההסכם שנחתם עם עובדי הנמל לקראת תחילת פעילותו של הנמל הפרטי עד סוף השנה. הסיבה המיידית למהלך היתה פתיחת הפקק בנמל, אולם באוצר התנגדו, משום שהלכה למעשה מהלך כזה היה שומט את הקרקע תחת הרפורמה שנחתמה, ומיטיב עם העובדים שנים ארוכות קדימה, במקום לייעל את מצבת כוח האדם לקראת עתיד תחרותי יותר.

4 צפייה בגלריה
יו"ר רכבת משה שמעוני
יו"ר רכבת משה שמעוני
יו"ר רכבת משה שמעוני
(צילום: עמית שעל , ענבל מרמרי)
"היעדר כימיה מוחלט בין היו"ר למנכ"ל"
גם במישור המקצועי רגב אינה מרוצה מתפקוד המנכ"ל. דוגמא לכך היא השבתת תנועת הרכבות עקב פרויקט חשמול המסילות, שנחשב לפרויקט הדגל של מייקסנר. גם מתנגדי המנכ"ל רואים בפרויקט זה הצלחה גדולה. במסגרת הפרויקט התקדם חשמול המסילה במקטעים רבים, והרכבת אף הקדימה את לוח הזמנים. אבל במשרד התחבורה לא רצו לשלם את מחיר השיבושים בתנועת הרכבות, שגרר הפרויקט — כולל השבתת קווים בשעות הלילה.
מעבר לכך, גורמים ברכבת מתארים ״היעדר כימיה מוחלט״ בין היו"ר למנכ"ל, אם כי קשה להעריך עד כמה הדבר נובע מחוסר הסכמות מקצועיות. בסביבת מייקסנר מתארים אותו כחם מזג וכמנהל ריכוזי שמתקשה לקבל סמכות, והמפגש בינו לבין היו"ר שמעוני הסתיים בפיצוצים כמעט מהרגע הראשון. גורמים ברכבת ובמשרד התחבורה מעידים כי אין בין היו"ר למנכ"ל שפה משותפת, ושיחות עבודה רבות מסתיימות בצעקות רמות.