סגור

בלי דיבידנדים: הממשלה אישרה את מתווה הסיוע לחברות התעופה

במסגרת ההסכם עם אל על תעביר המדינה לחברה כ-685 מיליון שקל לתקופה של 20 שנה; במסגרת ההסכם עם ישראייר יועברו לחברה 52 מיליון שקל לאותה תקופה. בהמשך צפוי להיחתם הסכם סיוע דומה גם עם ארקיע. המתווה כולל התחייבות של בעלי המניות לבצע הנפקה בהיקף של 50% מסכום הסיוע שניתן לכל חברה, וכן התחייבות להימנע ממשיכת דיבידנדים ב-5 השנים הקרובות

לאחר שבשבוע שעבר זכה לתמיכת ועדת הכספים של הכנסת, אישרה היום (א') הממשלה את מתווה הסיוע של משרד האוצר לחברות אל על וישראייר. המתווה גובש בעקבות משבר הקורונה והפגיעה החריגה בענף התעופה הישראלי. בהמשך צפוי הסכם דומה עם חברת ארקיע, סיוע שמתעכב מפני שלחברה יש חוב למדינה, והסיוע צפוי להיות מקוזז ממנו.
בגין ההסכם עם אל על תשלם המדינה כ-210 מיליון דולר (685 מיליון שקל) ל-20 שנה, לעומת תשלום של כ-90 מיליון שקל בשנת 2019. לישראייר יועבר תשלום של 16 מיליון דולר (52 מיליון שקל), לעומת תשלום של כ-7 מיליון שקל בשנת 2019. התשלום של המדינה מהווה רכישה של כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה, לתקופה של 20 שנה. סכום זה לא ישתנה גם אם יהיה שינוי בהיקף הכרטיסים הנדרש בהתאם להנחיות הביטחון.
משרד האוצר התנה את העברת הסכומים לחברות בכך שגם בעלי המניות יתרמו לחיזוק היציבות הפיננסית שלהן. על כן, המתווה כולל התחייבות של בעלי המניות לבצע הנפקת מניות להגדלת הון החברות בהיקף של 50% מסכום הסיוע שניתן לכל חברה, וכן התחייבות להימנע ממשיכת דיבידנדים ב-5 השנים הקרובות. בדיון בוועדת הכספים נאמר כי חברת אל על החלה בתהליך התייעלות, במסגרתו תיפרד מ-1,800 עובדים.
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על 787 ממריא מ נתב"ג
מטוס אל על 787 ממריא מ נתב"ג
מטוס אל על
(צילום: יאיר שגיא)
שר האוצר ישראל כץ מסר: "מתוך הבנה שענף התעופה נמצא במצב קשה וייחודי, וכדי להבטיח את חוסנה של התעופה האזרחית בישראל, משרד האוצר יעניק סיוע שיקל על פעילות חברות התעופה בתקופה זו. נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי לתת יד ולתמוך בהתמודדות עם השלכות משבר הקורונה".