סגור

ריס וית’רספון רוצה שנשים ירוויחו המון

כשוית’רספון הבינה שאין לשחקניות תפקידים ראויים היא הקימה חברת הפקה בעצמה. עכשיו בחר בה “טיים” לאחת מ־100 החברות המשפיעות בעולם

"בסביבות 2011 התחלתי לקבל כל מיני תסריטים נוראיים, גסים ומלאי שנאת נשים", מספרת השחקנית והיזמית ריס וית’רספון בראיון לרגל בחירתה לשער של מגזין "טיים" בגיליון 100 החברות המשפיעות ביותר. "התקשרתי לסוכנת שלי ואמרתי לה שאני לא מסכימה לקבל את התפקיד הזה, והיא אמרה לי 'כל שחקנית בהוליווד רוצה אותו'”.
וית’רספון הרגישה שהוליווד הפסיקה לפתח סרטים עם נשים בתפקידים ראשיים. “הייתי עצבנית, צלצלתי לאמא שלי, לחברות שלי בתעשייה, וניסיתי לחשוב איתן איפה מוצאים סיפורים בשבילנו. בעלי, שהוא אחד התומכים הכי גדולים שלי, אמר לי 'את קוראת יותר ספרים מכל בן אדם שאני מכיר — למה שלא תקני את הזכויות לספרים האלה?'".
1 צפייה בגלריה
פנאי ריס וית’רספון על שער מגזין טיים
פנאי ריס וית’רספון על שער מגזין טיים
ריס וית’רספון על שער מגזין טיים
(צילום: TIME MEGAZIN)
זאת היתה עצת זהב. משם נולד הרעיון להקים סוג של מועדון הספר הטוב שבתורו הוליד ב־2016 את חברת המדיה "הלו סאנשיין", שעיבדה את הספרים למסך. החברה רשמה הישגים רבים וזכתה לפרסים ולעניין רב, כמו עם “שקרים קטנים גדולים” (על פי ספרה של ליאן מוריאטרי) ו”שריפות קטנות בכל מקום” (על פי ספרה של סלסט אינג).
וית’רספון נחשבת למי שיודעת לזהות ספרים שיהפכו ללהיטים קולנועיים. "איך בונים הוליווד אחרת?", היא שואלת ועונה. "בוחנים אילו דלתות היו סגורות בפני נשים, אנשים שאינם לבנים ולהט"בים — ופותחים אותן. מסתכלים לא רק על התוצר הסופי, אלא על איך עושים אותו ואילו קולות רוצים להשמיע”.
וית’רספון אומרת שגם שירותי הסטרימינג שינו את התמונה. “פעם היו עושים רק סרט אחד שבמרכזו אשה, כי לטענת האולפנים הקהל לא הולך לסרטים האלה, כפי שטענו על סרטים עם ליהוק אפרו־אמריקאי — זה פשוט לא נכון. הסטרימינג הוכיח שיש כל מיני טעמים, שצורכים כל מיני תכנים, עם כל מיני גיבורים".
ריס וית’רספון (45), כוכבת קולנוע שנהייתה לאשת עסקים, בעלת הון אישי המוערך בכ־240 מיליון דולר, החלה את דרכה כשחקנית ילדה שעלתה לגדולה בסרט "לא רק בלונדינית" ב־2001, וזכתה באוסקר על תפקידה בסרט "הולך בדרכי" ב־2006. למרות זאת התקשתה למצוא תפקידים ראויים, וכמובן גם היתה קורבן להטרדות מיניות שעליהן סיפרה בשיאה של תנועת Metoo#.
במשך חמש שנות קיומה של הלו סאנשיין החברה בחרה 54 כותרים, שמתוכם יותר מ־30 הגיעו לרשימת רבי־המכר של "הניו יורק טיימס", מה שהפך את ההמלצה שלה לאחד הדברים המבוקשים ביותר בעולם המו"לות. החברה רכשה את זכויות העיבוד למסך ליותר מ־1,000 ספרים, מאמרים ותסריטים מקוריים.
מקובל ששחקנים מקימים חברות הפקה כדי ליצור עבודה לעצמם, ומועדוני ספרים גם הם לא עניין חדש, לאמה רוברטס יש אחד, וכמובן לאופרה ווינפרי, אבל מה שהופך את הלו סאנשיין לשונה, נכתב ב"טיים" כהסבר לבחירה בה, הוא השילוב בין שני אלה למידת השאפתנות שלה.
וית’רספון רוצה לבנות אימפריה. מה שהתחיל כרצון למצוא תפקידים טובים לנשים נהפך לחברה של 70 אנשים, שברגע זה מצלמת ארבע הפקות שונות: “Truth Be Told”, “From Scratch” ו"תוכנית הבוקר" המצטלמות בלוס אנג'לס, וכן “Where the Crawdads Sing” המצטלמת בניו אורלינס. החברה צפויה להיות רווחית ובעלת תזרים מזומנים חיובי לראשונה השנה. בנוף צפוף של תוכן, הלו סאנשיין שמה למטרה ברורה לעשות יצירות סביב נשים, ובכך להציע להן שביב של תקווה. או במילותיה של ריס: "אני רוצה שהמון נשים ירוויחו המון כסף".
וית’רספון עצמה נהפכה לאחת השחקניות המתוגמלות ביותר בהוליווד הודות לשכר שקיבלה על "שריפות קטנות בכל מקום" ו"תוכנית הבוקר" כחלק מהרנסאנס שחוותה בתוכניות הטלוויזיה שכיכבה בהן מסוף שנות 2010. על תפקידה ב"שקרים קטנים גדולים" הרוויחה מיליון דולר לפרק, בעונה השנייה של הסדרה, מה שפילס את דרכה לסכומים גדולים יותר בהולו ("שריפות קטנות", 1.1 מיליון דולר לפרק) ואפל טי.וי פלוס ("תוכנית הבוקר", 2 מיליון דולר לה ולג'ניפר אניסטון).
בראיון ל"הוליווד ריפורטר" התייחסה לתגובות לסכומים הללו. "התעורר כעס, כאילו איננו ראויות לסכום. חשבתי לעצמי למה? אני מבטיחה לכם שהחברות האלה מאוד חכמות, ואם הן מסכימות לשלם לנו, הן עושות את זה מסיבה מסוימת. בוודאי היו שם הרבה עורכי דין ואנשי עסקים שהחליטו על הסכום הזה כי ידעו שהם הולכים להרוויח הרבה מאוד בתמורה. האם מפריע לאנשים שקובי בריאנט או לברון ג'יימס חתמו על חוזה שמן?", שאלה רטורית.