מילון כלכליסט
איך בונים אפליקציה מנצחת
איך בונים אפליקציה מנצחת  
צילום: freepik
 

פינדרלה - איך בונים אפליקציה מנצחת

אז מה היא בעצם פינדרלה? פינדרלה היא פלטפורמה, אפליקציה, שבאה לשנות מצב קיים, להעלות את איכות החיים ולנצל את הזמן שלנו בצורה טובה יותר

בשיתוף פינדרלה 27.10.20

את המסע המשוגע של פינדרלה במטרה להיות אפליקציה מנצחת, מוביל המנכ"ל שגיב קורן, שמאחוריו כבר 3 שנות פעילות בחברה בהן הוא מוביל את פינדרלה אל עבר ההצלחה והיציאה אל השוק הסופי.


מייסדי סטארט-אפ כמו שגיב קורן אשר יזם את הסטארט-אפ פינדרלה לא תמיד מתקבלים כאנשים הגיוניים, כאשר הם מובילים חזון מסוים אחריהם וקלה האמונה היא עבורם, אך עבור אנשים כמוני וכמוך זה כנראה תמיד יראה כבלתי אפשרי או כבלתי מושג.

 

מייסדי סטארט-אפ בדרך כלל ייתפסו לנו כעל-אנושיים, אחוזי טירוף להצלחה, מטורפים בדרך אל היעד הנחשק וזה בדיוק מה שהופך אותם ליזמים. בכתבה זו נסביר דרך פינדרלה איך בונים אפליקציה מנצחת.

 

בהתחשב באורח החיים הלא שגרתי של יזם, גם שגיב קורן מוצא את עצמו עובד בשעות הלילה המאוחרות על פרוייקט פינדרלה, לצד ישיבות מוקדמות ומרובות, כנסים, פגישות, מצגות ועוד ועוד, אין זה מפתיע שרבים ממייסדי סטארט-אפ חולקים סיפורים מעוררי השראה של התגברות על מכשולים. כשם שכל רעיון סטארט-אפ באשר הוא, שואב מהיזם את כל חייו ומחייב אותו במאה אחוז מעורבות.

 

בדרך כלל, כמו בסיפור של אפליקציית פינדרלה, סיפורי סטארט אפ נולדים מתוך צורך מסוים, הם באים לענות על בעיה צרכנית, סביבתית או אישית שהיזם זיהה ורוצה להביא לה פתרון. גם כאן, המסע של פינדרלה התחיל בסיפור יוצא דופן ואישי של היזם שגיב קורן. החלטתי בכתבה זו להביא את סיפורו המרתק בראיון אישי ואת ההסבר שלו איך בונים אפליקציה מנצחת.

 

אז איך המסע של פינדרלה התחיל?

"זה התחיל ביום בו הייתי צריך להזמין מוביל עבור מעבר דירה, כמו כל אחד ניגשתי אל מנוע החיפוש המוכר לנו - אל גוגל, רשמתי בשורת החיפוש "מוביל למעבר דירה" והתחלתי לעבור תוצאה אחר תוצאה בבדיקה מי מהמובילים מתאים להעברת הדירה שלי כשהקריטריונים שלי היו מועד ההובלה ותקציב.

 

גוגל עמוסה במידע, כאן התפקיד שלנו כמחפשי שירות לעבור בין התוצאות ולהתחיל לברור. אז התקשרתי למוביל בתוצאה הראשונה בגוגל והוא לא היה זמין ליום ההובלה, לכן הוא לא היה רלוונטי. המוביל בתוצאה שניה שאל המון שאלות ואמר שיחזור עם הצעת מחיר, המוביל בתוצאה השלישית רצה מחיר מאוד יקר ולא הגיוני אז המשכתי למוביל בתוצאה הרביעית - שכלל לא ענה לשיחות מספר פעמים וכך המשכתי לחפש בגוגל. השיחות המשיכו למוביל ועוד מוביל, לעיתים חזרו אלי כאלו שלא ענו וכבר לא זכרתי מי המוביל שהתקשרתי אליו ולאחר מספר שעות של טרטורים, טלפונים ואין ספור שאלות שחזרו על עצמן החלטתי לפנות לפייסבוק.

 

פייסבוק מאפשרת לך להעלות פוסט כדי לקבל המלצות, לפנות אל חברים או אנשים בקבוצה מסוימת וכך עשיתי, העלתי פוסט שאני מחפש מוביל וחיכיתי לתגובות. הפוסט שלי קיבל 54 תגובות, חלק מהתגובות היו המובילים עצמם שהשאירו מספר נייד וחלק מהתגובות היו של אנשים שרשמו מובילים מומלצים. מכל התגובות הלכתי לאיבוד אבל לבסוף קיבלתי החלטה לסגור עם מוביל שהיה פנוי לתאריך הרצוי ובמחיר שהתאים לתקציב שלי.

 

ההובלה נקבעה לשעה שבע וחצי בבוקר, הכל היה מוכן מהצד שלי בארגזים בשביל המוביל למעבר הדירה. ביום המעבר בשעה שבע בבוקר המוביל התקשר אלי ואמר שהעובד שלו לא מרגיש טוב ולכן הוא לא יגיע לבצע את העבודה. מצאתי את עצמי בשעה שבע בבוקר עם כל הארגזים מוכנים להובלה ללא מוביל, מה הייתי אמור לעשות עכשיו? להתחיל שוב בשעה שבע בבוקר לעבור את מסכת העינויים של חיפוש מוביל? כמובן שלא עלה בדעתי שמצב כזה יכול לקרות, אבל לא היה לי שום מקום לראות ביקורות על אותו מוביל, לו ידעתי לפני האם יש לו לקוחות מרוצים או שאולי הוא חדש בתחום, לא הייתי לוקח אותו לעבודה. פשוט הסתמכתי על תגובה בפייסבוק או תוצאה של גוגל."

 

כך התחיל המסע של שגיב קורן בדרך להפוך את אפליקציית פינדרלה לאפליקציה מנצחת. כאשר יזם נתקל בבעיה כלשהי, הוא מבין שיש צורך בפתרון. אז הבעיה העיקרית שזיהית היא דרך החיפוש שלנו כיום, כיצד פינדרלה באה לתת פתרון לבעיה הזו?

"כשהתחלתי לחקור מהן האופציות הנוספות העומדות בפניי לחפש מוביל, נתקלתי רק במנועי חיפוש. חיפשתי אופציה אחרת בין אם זה אפליקציות, אתרים או רשתות חברתיות אך כולן עושות את אותו הדבר – כולן מנועי חיפוש. בכולן אתה רושם מילה כלשהי לחיפוש השירות אותו אתה מחפש, לדוגמא מוביל או הובלה, ולאחר מכן תשבור את הראש. הבעיה היא כמובן הדרך שבה אנחנו מחפשים כיום שירות או בעל מקצוע לצד הזמן העצום שאנחנו מבזבזים על חיפוש אותו שירות ולבסוף ייתכן וגם נשארים ערומים ללא קבלת החלטה. ברגע שאתה מבין שיש לך רק ברירה אחת, אתה צריך לייצר ברירה שניה, אחרת אתה נשאר תקוע באותו המקום וכל דבר שתיזום - יהיה זהה למשהו שכבר קיים. לכן הפתרון הראשוני שזיהיתי בפינדרלה הוא שינוי, קודם כל שינוי של הקיים." משיב שגיב קורן.

 

ובמה פינדרלה שונה ממנוע חיפוש המוכר כיום?

"פינדרלה היא לא מנוע חיפוש, בגלל זה היא אפליקציה מנצחת, פינדרלה היא מנוע מציאה. אם מצאתי כי הבעיה העיקרית שלנו היא החיפוש עצמו, אני צריך לשנות אותה מהיסוד. השינוי הוא ההפך ממנוע חיפוש – מנוע מציאה." משיב קורן.

 

מנוע מציאה זה מושג שעדיין לא שמעתי, תוכל לפרט יותר על פינדרלה כמנוע מציאה?

"בוודאי, הדבר העיקרי שהבנתי הוא שאני מבזבז את הזמן שלי בחיפוש מוביל שמתאים לצרכים שלי, היה לי הרבה יותר קל אם הייתי יכול להגיד רק מה אני צריך וההתאמה הטובה ביותר של בעל מקצוע עבורי ישיב. כך אני יכול לחסוך שעות של פניות, שיחות ובדיקות מול בעלי מקצוע אחרים שאינם מתאימים למה שאני צריך."

 

במה ההתאמה של מחפש השירות ובעל המקצוע צריכה להתבטא?

"ההתאמה צריכה להתבטא בזמינות של בעל העסק לזמן המתאים לי לקבל את השירות, בתקציב שיש ברשותי לשלם לעומת מה שבעל העסק דורש, חשוב גם שבעל העסק יהיה בעל הידע הנכון לשירות שאני מחפש ספציפית ולא רק כקטגוריה כללית. לדוגמא אם אני צריך במסגרת ההובלה פירוק והרכבה של ארון, חשוב שלמוביל יהיה את הידע הזה, לא כל המובילים מתעסקים בפירוק והרכבה אלא חלקם מבצעים רק את ההובלה. כמובן שיש עוד מספר מאפיינים אבל נשאיר מקום להפתעות באפליקציית פינדרלה לא?". מחייך קורן.

 

תשמע זה מרתק, אני ממש מזדהה עם סיפור המובילים שלך ובטוח שעוד הרבה אנשים עברו תהליך דומה של חיפוש שירות, איפה עוד נתקלת בצורך דומה שהוביל אותך לחשוב על פינדרלה?

"אני פוגש את הצורך הזה כמעט בכל יום, אי אפשר שלא לשים לב. למשל רציתי להזמין פרחים לאישתי, חשבתי על תקציב, על מועד המשלוח ועל סוג הפרחים שרציתי לשלוח לה. כאשר היה לי את המאפיינים של הבקשה שלי התחלתי להתקשר לכל חנות פרחים לשאול האם יש את סוג הפרחים שאני מחפש, זמינות למשלוח ועלות. זה נשמע הגיוני שאני צריך לעבור כל פעם מחדש את תהליך החיפוש הארוך הזה? בשום עולם הגיוני לא. אני בעל הכסף, אני רוצה לשלם ואני מצפה שמי שרוצה את הכסף שאני מייעד לשירות יבוא אלי ולא אני ארדוף אחריו עם הכסף שלי. אספר לך מקרה נוסף, רציתי לתלות תמונה בבית ואני מעיד על עצמי "כידיים שמאליות" לכן החלטתי להזמין בעל מקצוע – הנדימן עבור תליית התמונה. אז גם במקרה הזה ידעתי איזה שירות אני מחפש, שזה תליית התמונה. הקצבתי סכום שאני מוכן להשקיע תמורת העבודה וידעתי מתי אני בבית כדי שההנדימן יוכל להגיע. ומה אתה חושב שקרה?" צוחק קורן. "התחלתי להתקשר לעשרות הנדימן. חלקם לא זמינים ליום העבודה, חלקם ממש יקרים, חלקם לא מגיעים רק בשביל תליית תמונה ועוד המון סיבות שלקח לי חצי יום למצוא הנדימן".

 

ומצאת בסוף?

"מצחיק שאתה שואל, מרוב שהלכתי לאיבוד בין כל החיפושים הרמתי ידיים והחלטתי לנסות לתלות לבד. ומתוך זה הבנתי עוד בעיה שקיימת וצריך למצוא לה פתרון – איך בן אדם הגיוני אמור לקבל החלטה מבין מספר תוצאות שהוא מקבל?"

 

תסביר.

"קיבלת מספר הצעות שונות מבעלי עסקים, נניח שההצעות מחיר והזמינות היו דומות, אז יש לך מספר תוצאות שביניהן אתה צריך לבחור – מה בעצם ישפיע כאן על ההחלטה שלך? איך לבסוף תבחר מבין כל האפשרויות?"

 

עכשיו שאתה מציין זאת, באמת קשה לקבל החלטה גם כשיש לך מספר תוצאות רלוונטיות, איך אתה רואה את הפתרון של זה?

בפינדרלה החלטנו שתהיה למחפש השירות מעטפת שלמה של כל צורך והכי קטן בנוגע לשאלת ההתאמה עם בעל העסק. בין אם זה חוות דעת מאומתות או בין אם זה המלצות ועוד. בכל צעד שמחפש השירות יתקדם הלאה במנוע המציאה של פינדרלה, הוא יצמצם יותר ויותר את התוצאות שלו כדי להגיע להחלטה הטובה ביותר עבורו."

 

זה ממש מסקרן אותי, תוכל להרחיב איך אפליקציית פינדרלה עובדת בזמן אמת כאשר מישהו מחפש שירות?

"בוודאי, בשביל זה התכנסנו כאן היום לא?" מחייך קורן.

"לא סתם פינדרלה היא אפליקציה מנצחת. בפינדרלה פיתחנו שאלון סינון עמוק מאוד אחרי שנים בהם אנחנו חוקרים ומעבדים מידע רלוונטי של נותני השירות ושל מחפשי השירות. פינדרלה מאגדת בתוכה קטגוריות ותת קטגוריות ממוקדות ורלוונטיות הן עבור מחפש השירות והן עבור נותן השירות. בתחילה מחפש השירות ממלא שאלון קצר שיסייע לפינדרלה לסנן עבורו תוצאות רלוונטיות עבור הבקשה שלו. לאחר מספר שאלות קצרות, פינדרלה מציעה למחפש השירות אופציה לקבל מספר תוצאות של נותני שירות בהתאם לשאלון שמילא אבל גם מציעה לו אפשרות להמשיך לשאלון רחב ומאופיין יותר של חיפוש אותו שירות ובו נוכל לבצע התאמה הרבה יותר טובה וממוקדת עבור השירות ובעל המקצוע הספציפי שהוא מחפש. גם כאן אנחנו מבינים שיהיו מקרים יוצאי דופן ולכן גם אם לא בוצעה ההתאמה הטובה ביותר עבור מחפש השירות או לחלופין הוא לא הצליח למצוא את השירות הרלוונטי לפי המאפיינים בשאלון הסינון של פינדרלה, נוכל לבצע עבורו חיפוש והתאמת תוצאה בצורה ידנית ואישית". מסביר קורן.

 

מה הפידבקים שאתה שומע כאשר אתה מציג את פינדרלה כמנוע מציאה?

"תלוי את מי שואלים", טוען קורן. "אם אתה שואל יזמים, הם מרותקים ורוצים להצטרף אל המסע, כי הם מבינים את הצורך והפוטנציאל שנמצא באפליקציית פינדרלה. אם תלך ותשאל אנשים שלא באים מתחום היזמות, הם לעיתים לא מבינים את הצורך או משווים את זה למנועי חיפוש, אבל זה בסדר, הם יהיו המשתמשים הראשונים שלנו", צוחק קורן. "הפידבקים כולם ככולם מכל הסובבים הם חיוביים, אי אפשר שלא לראות את הצורך במנוע מציאה כמו פינדרלה, אנחנו פוגשים את זה בכל יום מבלי שנשים לב. כאשר אתה מחפש שירות לרכב, או כאשר מישהי מחפשת קוסמטיקאית לטיפול פנים או לק ג'ל ובכל בקשת שירות אחרת שעולה לנו במהלך היומיום וכצרכנים טובים לפחות פעם אחת ביום אנחנו מחפשים שירות כלשהו. מה גם שבתחילת הדרך זיהיתי את הצורך של האוכלוסייה למנוע מציאה כמו פינדרלה בבירור ברשת הפייסבוק. הפייסבוק מוצף בבקשות של אנשים לנותני שירות"

 

מזאת אומרת "הפייסבוק מוצף בבקשות של אנשים לנותני שירות?" תסביר לי.

כל אחד שיש לו חשבון פייסבוק נחשף יותר מפעם אחת במהלך היום לפוסט של מישהו שהוא מבקש המלצה או מחפש שירות כלשהו, קח לדוגמא את נושא עיצוב העוגות מבצק סוכר שהולך היום חזק. מדי יום יש למישהו יומולדת, מדי יום אנשים מחפשים עיצוב עוגה אישית. בכל יום אתה תראה פוסט בפייסבוק שמישהי מחפשת מעצבת עוגות. למה אותה מחפשת שירות של עיצוב עוגות לא מבצעת חיפוש עצמאי? למה היא לא פונה לאפליקציות חיפוש? למנועי חיפוש? למה היא לא מבצעת את התהליך לבדה? מדוע היא פנתה לפייסבוק, העלתה פוסט בקשה ומחכה כעת לתוצאות? זה כי היא כבר הבינה את מה שאנחנו בפינדרלה מבינים. למה לחפש כשאפשר שימצאו בשבילך? וזה בדיוק מה שפינדרלה באה לעשות - למצוא עבורך."

 

עכשיו שאתה מציין את זה, אני מבין. עד לפני רגע הייתי אותו אחד מאלה שציינת "שלא באו מהתחום" ובאמת קשה לנו להבדיל בין אפליקציה שכבר קימת היום לבין מה שאתם מפתחים בפינדרלה. ובאמת, אפשר לראות את הצורך היומיומי והתמידי של מנוע מציאה כמו פינדרלה ולהבין מדוע היא אפלקציה מנצחת. איך אתה צופה את החדירה לשוק? הרי לא יהיה פשוט להסביר לכל אחד במה שונה פינדרלה ממה שקיים עד היום.

"כפי שאמרת, מי שלא בא מהתחום יראה את זה כקושי, אבל אני רואה כמה ההבדל בינינו לבין מה שקיים היום כה גדול שקושי כלל לא קיים. פיתחנו מנוע מציאה מנצח שלא קיים היום, פינדרלה היא חידוש מהפכני בעולם כך שאין דומה לה. גם אלו שקשה להם להבין בהתחלה מה ההבדל, מהר מאוד נחשפים לאפליקציה ומבינים כמה החיים שלהם הפכו לקלים יותר. הרי הצורך לפינדרלה באוכלוסייה כבר קיים, אנחנו רואים מדי יום עשרות אלפי פוסטים בפייסבוק של אנשים שונים ומגוונים באוכלוסייה, שלכל אחד מהם אותה בעיה דומה – "למה לי לחפש כשאפשר שימצאו עבורי?".

 

אני בהחלט יכול להבין איך פינדרלה באה להקל על מי שמחפש שירות, אתה יכול לראות איך פינדרלה מקלה גם על בעלי המקצוע?

"בוודאי, גם בעלי העסקים מצידם צריכים פתרון למציאת לקוחות כיום. עסקים משלמים עשרות אלפי שקלים ואם לא מאות עבור פרסום בדיגיטל ובכלל. הבעיה כיום היא שהם משלמים עבור פרסום ואינם יכולים לדעת מראש האם הפרסום ישתלם להם. קח לדוגמא את גוגל ופייסבוק, שיטת הפרסום עובדת כך שככל שתשלם יותר – יראו אותך יותר. העלויות יכולות להגיע לסכומים אסטרונומיים, אבל זה שגוגל או פייסבוק מראים אותך ברחבי הרשת, לא מבטיח לך שזה יביא לקוחות ולכן בעל העסק משלם עבור פרסום שלא בטוח יחזיר את ההשקעה."

 

איך פינדרלה משנה את המציאות לעסקים?

"כפי שציינתי קודם, כאשר מישהו מחפש שירות בפינדרלה הוא יעבור שאלון מסונן עבור השירות שהוא מחפש, לאחר סיום מילוי השאלון אנחנו שולחים את הפרטים המדויקים לבעל העסק שיוכל לבחור האם הוא מעוניין לדבר עם הלקוח או לא. זאת אומרת שאם בעל עסק רואה קריטריונים בבקשה של מחפש שירות לדוגמא עבור תיקון צנרת מחר בשעה 17:00 והוא לא פנוי לעבודה, הוא לא מאשר את הצעת העבודה. כך בעל העסק מצידו לא מקבל גם עבודות שלא רלוונטיות אליו. אנחנו בעצם משיגים פה חיסכון בזמן ועלויות הן לבעל העסק והן ללקוח."

 

נשמע מדהים! כאשר פיתחת את אפליקציית פינדרלה, מה המכשולים העיקריים שנתקלת בהם?

"אני לא יכול לקרוא לזה מכשולים, כי אין מכשול שאי אפשר לעבור עם קצת מחשבה, אנחנו מוצאים פתרון לכל דבר. מערך הפיתוח של פינדרלה הוא צוות מקצועי ביותר, כאשר לכל אחד יש את ההתמחות שלו. אתה יכול למצוא אותי בפגישות של סיעורי-מוחות מורטי שערות כאשר כל מפתח מביא רעיון אחר ומושך לצד שלו, מנגד אתה יכול למצוא אותי גם בפגישות קלילות שבהן כבר פיתחנו מספר פיצ'רים מדהימים במערכת די בקלות. תראה, בסופו של יום פיתחנו משהו חדשני ומהפכני ככה שהמחשבה והפיתוח הם רוב ההתעסקות ביום יום שלנו. אבל אני ממש לא מגדיר אותם כמכשולים, אנחנו נהנים מכל רגע של עשייה בפינדרלה כי אנחנו יודעים שזה העתיד".

 

נשמע באמת מדהים. לסיכום, מה גולת הכותרת של אפליקציית פינדרלה?

גולת הכותרת של פינדרלה היא "אל תחפש – אנחנו נמצא בשבילך".

 

שגיב קורן, תודה לך על ראיון מרתק. אין ספק שעם צורך אדיר כמו שיש כיום לפינדרלה, היא אפליקציה מנצחת. אני מאחל לך המון בהצלחה ועכשיו עם סיום הראיון אני רץ להשתמש בפינדרלה.

 

בשמחה, מזמין אותך לעקוב אחרינו בדף הפייסבוק המתעדכן שלנו: www.facebook.com/Pinderellapp

 

 

 

 
זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות