שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי לכלכליסט

לראשונה, ובעת הקורונה: המדינה נזכרה לאכוף מס

רשות המסים החלה בחודשים האחרונים לגבות מס קנייה בגובה של 12% על חלקי חילוף מקומיים לרכב. ל"כלכליסט" נודע כי מדובר במס שלא נגבה על ידה מעולם לפני כן

עמרי מילמן 08:0724.06.20

רשות המסים החלה בחודשים האחרונים לגבות מס שלא נגבה על ידה מעולם לפני כן, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר במס קנייה בגובה של 12% על חלקי חילוף מקומיים לרכב. ברשות המסים אומרים כי החובה לשלם את המס תמיד היתה קיימת, אולם רק מ־2019 החלה אכיפה. לפי הרשות, ההכנסות ממיסוי חלקי חילוף מיובאים, שהמס עליהם 19%, עמד בשנה שעברה על חצי מיליארד שקל.

 

אמנם המס על ייצור מקומי נמוך יותר, במטרה לסייע לתעשיה המקומית, אולם מאחר שהמס על יבוא נקבע לפי מחיר רכישת הסחורה, ולא המחיר שבו נמכרה בארץ, ואילו המס על המקומיים מושת גם על עלויות עקיפות שכוללות במחיר הסיטונאי כמו משלוח והפצה ללקוח, שכירות, חשמל כך בפועל יש אפליה לטובת היבואנים.

 

מנהל רשות המסים ערן יעקב מנהל רשות המסים ערן יעקב צילום: דוברות משרד האוצר

 

לידי "כלכליסט" הגיעה השגה שהגישה חברה ישראלית לרשות המסים על דרישה לגבות ממנה מס רטרואקטיבית בגובה של 566 אלף שקל על השנים 2015 עד 2019, כשעל פי הערכות בצירוף ריבית והצמדה התשלום יגיע ל־800 אלף שקל. עסקים נוספים כבר קיבלו שומה על המס הזה.

 

הפרקטיקה הנהוגה היום היא, כי עסקים מגישים דוחות שנתיים ומשלמים מס ורשות המסים דוגמת ובודקת אחוז מזערי מהם (כ-2% לפי הצהרות הרשות בשנים קודמות). כך שעקרונית יכולה הרשות לטעון כי עצם זה שלא דרשה את המס עד כה לא אומר שלא ציפתה כי ישולם. אלא שלא כך המצב בנוגע לאותה חברה. שכן רק ב-2016 הסתיים הליך משפטי שנמשך שנים בנוגע לתשלומי מס של החברה עבור שנים קודמות, כך שלא ניתן לטעון כי פקידי רשות המסים לא ידעו שהחברה לא גובה מס קניה ומעבירה אותו לרשות.

 

קשה להתעלם מהתזמון של המהלך החדש, בעיצומו של משבר הקורונה שהביא עסקים רבים לסף קריסה. גביית המס העקיף, שמעולם לא חושב כחלק מתמחור המוצרים, מכביד על היצרנים המקומיים, מעוררת תהיות בעת זו.

 

עורך הדין ורו"ח סיימון יניב שמייצג את החברה מסר ל"כלכליסט" כי "לצערי דווקא בתקופת משבר הקורונה רשות המסים פתחה בהליכי אכיפה אגרסיביים כנגד יצרנים מקומיים ובמיוחד כנגד יצרנים בתחום הרכב, בתקופה שבה למדנו להעריך את הנחיצות והחשיבות של התוצרת הישראלית. כולי תקווה שברשות המסים יתחשבו באותם יצרנים בשעה קשה זו, שמעמידה את היצרנים בפני קושי קיומי, ויפטרו אותם מכח הסמכות המוקנית להם בחוק מתשלום המס קניה, במקרים שבהם לקוחותיהם לא חויבו בתשלום מס קנייה בשוגג ובתום לב. אין חולק שהגיעה השעה ששר האוצר ישתמש בסמכותו וישנה את דרך חישוב המס שחלה על יצרנים מקומיים שמפלה אותם באופן קיצוני אל מול יבואנים.

 

מרשות המסים נמסר כי "החל משנת 2019 רשות המסים הגבירה את האכיפה והביקורת בתחום מס הקנייה על יצור מקומי בענף אביזרי רכב. במסגרת זו בוצעו ביקורות, ואף הוצאו שומות. בשנת 2020 נמשכות הביקורות בענף, כאשר צפי הגביה נאמד במיליוני שקל. החיוב במס וגבייתו נעשים על פי דין ובהתאם לתקופות שנקבעו בחוק. אין מדובר במס חדש אלא בהתייעלות בפעילות הביקורת והאכיפה על כל הענפים החייבים במס קניה במסגרת החקיקה הקיימת".

 

x