$
Smart City

הסעות זה לא משחק ילדים

אפליקצייה חדשה משנה את חוקי המשחק בהסעות ילדים. מהיום תוכלו לקבל התראה לפני שההסעה מגיעה ולדעת בדיוק מתי הילד הגיע לבית הספר

בשיתוף MIC מרכז החדשנות לערים חכמות של השלטון המקומי 14:3521.01.20
מערכת טרפיקל מבית החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי מביאה בשורה דיגיטלית וחכמה לתכנון, ניהול ובקרה של מערך ההיסעים ברשויות המקומיות. המערכת מספקת מענה לכמה מהבעיות והאתגרים שכל רשות מקומיות וכל הורה ותלמיד נתקלים בהם.

 

לדברי רויטל ליכטנפלד אלון, סמנכ"לית במשכ"ל, "משכ"ל מפרסמת מכרזים בתחום ההסעים זה 15 שנה, ובמהלך השנים זיהינו מספר אתגרים מהותיים שדרשו פיתרון. מצד אחד, הרשויות המקומיות משקיעות מיליונים להפעלת מערך ההסעים ומצד שני, השירות שסופק על ידי קבלנים חיצוניים לא היה משביע רצון, והבקרה אחר אספקתו היתה מורכבת ולא אפקטיבית במידה הנדרשת. בעידן שבו הכל מתנהל און ליין ובטלפונים חכמים, מצאנו שנושא הסעות התלמידים נותר מאחור וההורים והילדים נותרו עם מערך היסעים מיושן, לא זמין ובלתי נגיש."

 

 

התחום הזה נותר עם טווח רחב מידי של אי וודאות. עד היום לא היו כלים באמצעותם ניתן היה לבצע בקרה אחר מיקום רכבים, לבדוק האם הרכב עצר בתחנה, היכן נמצא רכב ההסעות ובעוד כמה זמן הוא עתיד להגיע. הרעיון שהורים וילדים עומדים תחת שמש קופחת, או בקור ובגשם ומחכים להסעה ללא שעת הגעה משוערת, נראה לא הגיוני, במיוחד בעידן של אפליקציות מתקדמות בתחום התחבורה, וכאשר קיימת טכנולוגיה זמינה של מעקב מדוייק אחר תנועה של רכבים.

 

להפסיק את מפחי הנפש של ההורים והילדים

 

מהו המענה שפיתחתם למגוון האתגרים הללו?

במשך שנים היה ניסיון לטפל באתגרים הללו באמצעות סדרנים ופקחים מטעם הרשויות המקומיות שניסו לפקח אחר פעילות המסיעים, ולספק מענה ככל שניתן להורים. מטבע הדברים, לא ניתן היה לפרוס מפקחים על כל קווי ההסעה, והבקרה שנעשתה היתה על בסיס חלקי ומדגמי. הרשויות קיבלו תמונת מצב חלקית בלבד, וברבים מהמקרים לא ניתן מענה הולם ומקצועי להורים ולילדים המשתמשים בשירות.

 

חיפשנו כלי עבודה פשוט ויעיל שיאפשר בראש ובראשונה לשפר את רמת השירות לילדים ולהורים, ויוכל לספק תמונת מצב מקצועית לרשות המקומית, ואף לחברות ההסעה ולנהגים. לאחר תהליך של איפיון ובחינת פתרונות שונים אשר מצויים בשוק, התקשרה משכ"ל עם חברה אשר פיתחה טכנולוגיה ומערכת בסיסית אשר לדעתנו תאמה את מרבית המאפיינים החיוניים שהגדרנו מראש. מאז ועד היום, ממשיך בכל העת, הליך השיפור והפיתוח של המערכת, אלא שהפעם נעשים הדברים בשיתוף עם הרשויות המקומיות, ואין יום שחולף ללא תיקון או שיפור שמייעל משמעותית את המערכת.

 

המערכת כוללת כיום מאגר עם נתוני התלמידים, ההורים, המלווים והקבלנים. הודות לנתונים אלו ניתן להשתמש בה ככלי מדוייק לתכנון ובקרת מסלולים, תוך חיבור והתאמה לתנאי ההתקשרות שנחתמו בין הרשות לחברת ההסעות. הנתונים במערכת מוצגים על גבי מפה דיגיטלית ואינטראקטיבית ובה מבוצע ניטור באמצעות מספר אפליקציות שכל אחת מהן מותאמת לקהל יעד שונה: למלווים, לנהגים וההורים. באמצעות המערכת, הרשות המקומית מקבלת תמונת מצב מלאה של הרכבים המסיעים בפועל, ובה בעת הילדים וההורים יקבלו נתונים בדבר המיקום של רכב ההסעה באפליקציה ייעודית להם. כיום, המערכת יכולה לתמוך בשירות אשר מאפשר להורים לקבל התראה של 10 דקות לפני הגעת ההסעה, כך שנחסכת מהם המתנה מיותרת. בנוסף, הם יכולים לעקוב אחר התקדמות ההסעה ליעד ולוודא שהילד אכן הגיע ליעדו והורד מההסעה.

 

  • כ"כלי עבודה פשוט ויעיל שיאפשר לשפר את רמת השירות לילדים ולהורים", קרדיט: באדיבות משכל
    כ"כלי עבודה פשוט ויעיל שיאפשר לשפר את רמת השירות לילדים ולהורים"
    |
    קרדיט: באדיבות משכל
  • כ"כלי עבודה פשוט ויעיל שיאפשר לשפר את רמת השירות לילדים ולהורים", קרדיט: באדיבות משכל
    כ"כלי עבודה פשוט ויעיל שיאפשר לשפר את רמת השירות לילדים ולהורים"
    |
    קרדיט: באדיבות משכל
  • כ"כלי עבודה פשוט ויעיל שיאפשר לשפר את רמת השירות לילדים ולהורים", קרדיט: באדיבות משכל
    כ"כלי עבודה פשוט ויעיל שיאפשר לשפר את רמת השירות לילדים ולהורים"
    |
    קרדיט: באדיבות משכל

 

חיסכון משמעותי בהוצאות הרשויות על היסעים

 

אלו יתרונות ותוצאות יצרה המערכת החדשה באותן רשויות בהן היא הוטמעה?

העובדה שהמערכת כוללת מאגר עצום של נתונים, מאפשרת למנהלי מערך ההיסעים ברשויות בראש ובראשונה לוודא ביצוע השירות בפועל, לקבל החלטות על בסיס נתונים בזמן אמת, ואף להפיק דוחות בחתכים שונים, וכך לחסוך כסף רב. התשלום לחברות הללו מתבסס לראשונה על ביצוע הסעות בפועל ולא על בסיס הצהרות והערכות בלבד, מרבית המחלוקות על שירות שבוצע אם לאו, נפתרות באמצעות הנתונים שמספקת המערכת.

 

השירות להורים והילדים השתפר לאין ערוך. הסתיים העידן של אינספור טלפונים לסדרנים ולחברות ההסעה בניסיונות לברר היכן הרכב ומתי הוא יגיע. ההורים יוצאים עם הילד החוצה רק כאשר קיבלו התראה על הגעת ההסעה ואינם צריכים לחכות זמן מיותר שלא לצורך.

 

גם העבודה עם קבלני ההסעות התייעלה והשתפרה מקצה לקצה. הודות למעקב המדוייק אחר כל נסיעה וכל איסוף. את התוצאות ניתן לראות ברשויות מקומיות כמו גבעתיים, ראש העין, עכו, הרצליה, נתניה, מועצה אזורית לכיש, מנשה ומטה אשר, ומקומות רבים נוספים הנמצאים בשלבים שונים של הטמעה בימים אלו.

 

חשוב להדגיש כי המערכת דינמית ונמצאת בפיתוח מתמיד בשיתוף פעולה עם הרשויות. אנחנו כל הזמן בוחנים את המערכת ומוסיפים לה פיצ'רים חדשים שמייעלים את השימוש ומשפרים את השירות לכלל המשתמשים בה. כמו כן, חשוב לנו לציין כי כחברה של הרשויות המקומיות, נושא אבטחת המידע והפרטיות נמצא בראש מעייננו ואנחנו מקדישים לעניין משאבים רבים על מנת לעמוד בתקנים המחמירים ביותר, ועל מנת שחלילה לא יזלוג מידע מהמערכת או יעשה בו שימוש שלא כדין או לצורך שלשמו נאגר.

 

 

עיריית גבעתיים מובילה מהפכה במערך ההיסעים

 

בין המשתמשים במערכת החדשה נמצא עידו ברנר, מנהל מערך ההסעים בעיריית גבעתיים. עידו אחראי על ביצוע ותיאום ההסעות של ילדי החינוך המיוחד בעיר, פעוטות מתחת לגיל 3 וכל שאר התלמידים הלומדים באזור גבעתיים. לדבריו, "כחלק מהמהלכים הבלתי פוסקים שהעיריה עורכת לשיפור השירות והשקיפות לתושבים, זיהינו תקלות לא מעטות בתחום ההסעים. היה ברור שהתחום הזה מייצר קונפליקטים ומפחי נפש רבים וחייבים לייצר פיתרון אחר ומתקדם. כשנחשפנו למערכת הטרפיקל של משכ"ל, הרגשנו שסוף סוף נוכל לספק פיתרון הולם לתחום ההסעים".

 

מה השינוי שחוויתם כתוצאה מהטמעת מערכת טרפיקל בגבעתיים?

"מייד לאחר שהטמענו את המערכת יכולנו לקבל חיווי מהמלווים בכל הסעה, שאכן כל ילד נאסף ומתי. בעזרת האפליקציה המוטמעת אצל הנהגים יכולנו לנטר כל נסיעה בזמן אמת ולהבטיח שמסלול הנסיעה נשמר בקפדנות ולא נעשות סטיות ממנו כפי שקרה בעבר. אנו רואים בדיוק איזה ילד נאסף ומהם הצרכים הייחודיים לו. גם המלווה רואה זאת ויכול להתאים את ההתנהלות למצב הילד ולמנוע מפחי נפש ואי הבנות מיותרות. הודות לדחיפה הבלתי פוסקת של הנושא על ידי גב' עירית אהרונסון, ראש מנהל החינוך בגבעתיים, הצלחנו להפוך את הטמעת המערכת מחזון למציאות.

 

צירוף ההורים לאפליקציה אפשר להם לקבל חיווי בזמן אמת עם הגעת ההסעה וכן מעקב מדוייק אחרי התקדמות הנסיעה והגעת הילד ליעד. זה יצר שינוי מקצה לקצה בתחושת הביטחון והוודאות שלהם, הוריד את מפלס המתח, צמצם לחלוטין את התלונות והטלפונים ושיפר ללא היכר את שביעות הרצון שלהם משירות ההסעות של העירייה.

 

מעבר לכך, העובדה שהיום כל המידע זמין וגלוי הגבירה מאוד את תחושת הפיקוח והבקרה ושיפרה לאין ערוך את המשמעת העצמית של הנהגים, דבר שגרם לשיפור איכות הנסיעה, לצד שיפור ברמת האחריות והשירות של המלווים.

 

מבחינתנו מדובר במהפך ובהצלחה בלתי רגילה ואנו שואבים מכך עידוד להרחיב את החדשנות לתחומים רבים נוספים שיאפשרו לנו לשפר את השירות לתושבים".

 

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי

 

 

שקיפות ותמונת מצב מלאה

 

חיים ביבס יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות:

"מערך ההסעות הפך לשירות עיקרי שהרשויות המקומיות נותנות לתושביהם. עם הזמן, גבר הצורך לקבל תמונת מצב מלאה של ההסעות ולתת שקיפות להורים שיוכלו לקבל התראה לפני הגעת ההסעה ולדעת שילדיהם הגיעו בבטחה למוסד החינוך.

 

האפליקציה עוזרת לרשויות המקומיות לתת את השירות הזה בצורה היעילה והנכונה ביותר ומהווה חוליה נוספת בשרשרת ההתייעלות של השלטון המקומי."

 

לכתבות נוספות בערוץ Smart City לחצו >>