$
תיירות

סודות החופשה

מה באמת יקרה אם לא תשימו את הנייד על "מצב טיסה"?

המכשירים הסלולריים שלנו אמנם מייצרים הפרעות אלקטרומגנטיות, אך לא סביר להניח שהמטוס בו תטוסו יצנח בגלל ששלחתם אימייל במהלך הטיסה. אז עד כמה זה באמת מסוכן?

שירות כלכליסט 08:5421.12.19
רק לאחרונה הפסיקו חברות התעופה לבקש מנוסעים להשאיר את הסלולריים, הטאבלטים, קוראי הספרים האלקטרוניים שלהם ושאר המכשירים כבויים במהלך הטיסה.

 

 

זוכרים את המקרה ההוא ב-2011 כשאלק בולדווין נזרק מטיסת אמריקן איירליינס, כאשר דייל ביקש ממנו להפסיק לשחק Words עם חברים? ישנה סיבה מדוע חברות תעופה מתייחסות לדברים האלו ברצינות.

טלפון במצב טיסה טלפון במצב טיסה צילום: שאטרסטוק

 

אנחנו מתבקשים להעביר את המכשירים הסלולריים שלנו למצב טיסה בגלל הפרעה אלקטרומגנטית שהם יכולים לייצר במטוס. מאחר שישנם מטוסים שנבנו לפני שהפרעות מסוג זההיו קיימות, לקח זמן לוודא שהמכשירים אכן בטוחים לשימוש.

 

בימים אלו ניתן למצוא אפילו אייפדים וטאבלטים אחרים בתא הטייס, המשמשים את הטייסים לאחסון ניירת, במקום שיצטרכו להסתובב עם מזוודות גדולות. כל המכשירים האלו נבדקו בצורה מקיפה בכדי לוודא שהם לא מייצרים הפרעות.

 

 

אייפדים בתא טייס אייפדים בתא טייס צילום: United Airlines

 

אך זה לא היה המקרה תמיד. למעשה, ב-2011 חלקים במודל מסוים של מסכי תא הטייס במטוסי בואינג 737 גילו פגיעות לדבר, ונראה היה כי הם מושפעים מהפרעות. איך גילו את התקלה הזאת וסידרו אותה? דרך תהליך בדיקה שהתבצע כשחברות התעופה ביקשו לאפשר לנוסעים לגלוש באינטרנט במהלך טיסה.

 

חלק מתהליך הבדיקה הוא יצירת מספיק הפרעות אלקטרומגנטיות, זאת על מנת לדמות תא נוסעים מלא במכשירים מכל הגדלים, כולל כמה מקולקלים, שמתפקדים גרוע. כמעט כל ציוד חברות התעופה הבינלאומיות נבחן בצירופים שונים.

 

במשך שנים, פקחי בטיחות, חברות תעופה, יצרניות מטוסים וכל שאר העובדים בתעשייה יודעים שישנם עשרות מכשירים שאינם נמצאים במצב טיסה בכל טיסה נתונה. במידה מסוימת, העובדה שמטוסים לא נופלים מהשמיים בגלל שמישהו השאיר את הקינדל שלו פועל היא ההוכחה הכי טובה לכך שברוב המקרים, רוב המכשירים לא משפיעים על רוב המטוסים.

 

נוסע עם פלאפון נוסע עם פלאפון צילום: גטי אימג'ס

 

אך "רוב" זה לא מספיק טוב לענף התעופה. ישנם אנשים שלא יודעים שלקינדל שלהם בכלל יש 3G, או שהשעון או האוזניות שלהם צריכים להיות על מצב טיסה. חלק שוכחים בכלל שארזו את המכשירים האלו בתיק הצד וחלק מתעלמים ביודעין מהחוקים, משוכנעים שהאימייל שהם חייבים לשלוח מהבלקברי שלהם לא יגרום למטוס לצנוח. ואכן, סביר להניח שהוא לא.

 

זה העניין: תחום התעופה לא עובד על "קרוב לוודאי". אחת הסיבות אשר בזכותן תעופה היא דבר בטוח יותר מנהיגה, חציית כביש, או אפילו סתם להישאר בבית (יותר אנשים נפגעים מתאונת הקשורות לבית השימוש מאשר בתאונות מטוסים) היא שחברות תעופה והמפקחים עליהן עובדים בזהירות מוגברת.

x