$
בארץ

פסים מקבילים ברכבת: גם בונוס לעובדים וגם פיטורים

ל"כלכליסט" נודע כי רכבת ישראל מחלקת מענקי פרישה ותוספות שכר לעובדים, אך באותה עת החלה בצעדי התייעלות הכוללים גם פיטורים

ליאור גוטמן 08:1428.02.19

רכבת ישראל הוציאה ביום ראשון השבוע מכתב להסתדרות בו היא מבקשת להחיל צעדי התייעלות שכוללים בין השאר פיטורי עובדים בחברה.

 

 

 

מצבה הכספי הרעוע של הרכבת אינו חדש, וכפי שפורסם ב"כלכליסט" בחודש שעבר החברה החלה בקיצוצים עמוקים בהוצאות האבטחה והניקיון בטענה שאזל התקציב. אלא שמסתבר שמול כל אלה החברה מחלקת מענקי פרישה, נותנת לעובדים בונוס שהיקפו הכולל יותר מ־10 מיליון שקל, ובנוסף מחויבת גם למתן תוספות שכר.

 

עיון בנוסח המכתב שנשלח להסתדרות תחת הכותרת "הליך התייעלות" והגיע ל"כלכליסט", מלמד ש"חברת רכבת ישראל נמצאת בגירעון כספי משמעותי ונדרשת על ידי המדינה להתייעל ולשקם את מצבה הכלכלי".

 

ברכבת טוענים שבימים אלו פועלים מנהליה במספר אפיקי התייעלות וצמצומים, "תוך התחשבות בצורך להמשיך ולהפעיל את החברה ולתת שירות מעולה ללקוחותיה. לשם כך הוחלט גם על צמצום בהוצאות החברה".

 

  צילום: רכבת ישראל

 

והשורה התחתונה היא: "מניתוח הוצאות החברה עולה כי הוצאותיה העיקריות של החברה הן הוצאות השכר, לפיכך, בכוונתנו להתייעל גם בהוצאה זו הן בדרך של צמצום השעות הנוספות והן באמצעות ביטולי תקנים ופיטורים של עובדים ארעיים. בהמשך נבקש גם להגיע להסכם פרישה של עובדים והתייעלות".

 

הבעיה של ההתייעלות הצפויה אינה ברצון לצמצם הוצאות מיותרות, אלא בפרדוקס המוזר של תשלומי בונוסים ומענקי פרישה שמבוצעים במקביל לרצון לצמצם את הוצאות החברה. כך למשל, ל"כלכליסט" נודע שדירקטוריון החברה אמור לאשר מענקי פרישה לשבעה עובדים בכירים שכבר אינם עובדים ברכבת. העלות הכוללת של כל המענקים כ־750 אלף שקל.

 

כמו כן נודע ל"כלכליסט" שבאפריל הקרוב העובדים כולם - 3,400 במספר - אמורים לקבל תוספת שכר שמוגדרת כבונוס שנתי בשיעור של כ־3%. מהלך זה יעלה לרכבת כ־10 מיליון שקל. התוספת הזו נכפתה על החברה מכוח הסכם קיבוצי משנת 2012.

 

על רקע ביצועי הרכבת בשנה האחרונה, השירות הירוד והצפיפות בקרונות, לא ברור אם שוקללו הנתונים ונערכה התייעצות לגבי פעימת הבונוסים הקרובה, והאם היא מיותרת.

 

אם כל זה לא מספיק ברכבת עוד מחכים ליישום ההסכם הקיבוצי מיולי 2017, שם נקבע כי כל העובדים ברכבת יקבלו מענק חד־פעמי בסך של כ־2,000 שקל, כאשר העובדים הוותיקים יקבלו תוספת להפרשות הפנסיוניות.

 

עוד נקבע שכל העובדים - כולל עובדי הקופה - יזכו לעלייה בשכרם, בגובה של כ־500 שקל. וזה לא הכל: נקבע כי הסכם השכר הקיבוצי במשק, בשיעור של 7.75% בפריסה של שלוש שנים, יחול על עובדי הרכבת אבל בנוסף הם יזכו לתוספת נוספת של 2% בגין הוצאת חלק מתחזוקת הרכב למיקור חוץ - לאלסטום הצרפתית. לפיכך, התוספת לשכר מעבר למענקים מגיעה לכ־9.75%.

 

נתוני רכבת ישראל אכן מלמדים על בעיה כספית. את תשעת החודשים הראשונים של 2018 הרכבת סיימה בהפסד של כ־293 מיליון שקל, זאת לעומת רווח של כ־22 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2017. אם לא די בכך, ברכבת סגרו לאחרונה את החברה־הבת להובלת מטענים בטענה שהיא מפסידה כספים.

 

בסביבת הרכבת אומרים שהמכתב להסתדרות הוא מהלך ראשון מתוך אחד גדול יותר של התייעלות בחברה. הרכבת ספגה בשנה האחרונה מכות תדמיתיות רבות, כשבראשן פתיחת הקו החצי־מהיר בין ירושלים לנתב"ג ופיטורי המנכ"ל שחר איילון אחרי כשנתיים בתפקיד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x