חמדנות הרשויות המקומיות תקפיא מאות פרויקטים
על פי ההחלטה, החישוב יעשה באופן אחיד: תוספת של 3.5 קומות לבניינים של 3 קומות ומעלה, תוספת של 4.5 קומות לבניינים מעל 4 קומות, תוספת של 2.5 קומות לבניינים מעל 2 קומות ותוספת של 1.5 קומות לבניינים בני קומה אחת.
נשאלת השאלה, מה גרם ליו"ר מטה הדיור, מר אביגדור יצחקי, לשנות את הגישה מהכרזתו האחרונה כפי שהצהיר עד כה, ולצמצם את הזכויות? יכול להיות שמדובר בלחץ מצד הרשויות המקומיות, שמתקוממות על כך שבתמ"א 38 היזמים אינם משלמים היטלי השבחה?
"אין כל הצדקה לכך שיזמים וקבלנים המוכרים את דירות תמ"א 38 במחיר של מיליוני שקלים לכל דירה ייהנו מפטור מהיטל השבחה, כאשר מן הצד השני העירייה תצטרך להוסיף מבני ציבור ותשתיות לצורך קליטת הדיירים החדשים" אמר עו"ד איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה 15 שדן בתכנית מטעם הרשויות המקומיות, והסביר כי ללא מקור תקציבי עלויות הפיתוח ימומנו בסופו של דבר על ידי תושבי העיר.
עד כמה קטן זכרונן של הרשויות המקומיות? האם יתכן והרשויות המקומיות שכחו לקחת בחשבון שגם ללא היטלי ההשבחה הן מקבלות אגרות בנייה על כל פרויקט? אגרות שבפרויקט קטן (של עד 10 דירות) מגיעות לגובה של כמיליון ₪, זאת ללא כל צורך בהשקעה, פיתוח או בנייה מצידן? ומה לגבי כופר החניה והגידול בתשלומי הארנונה?
על פי חישוב פשוט, אם ניקח רחוב קטן ברמת גן שהעירייה תאשר בו 10 פרויקטים במסגרת הליך תמ"א 38, היא תרוויח אגרות פתוח בהיקף של כ 10 מיליון ₪, סכום שללא ספק מעשיר את קופתה ויכול לשמש לפיתוח ושדרוג תשתיות לדיירים החדשים. אני לא רואה מדוע העיריות צריכות להגדיל את קופתן על חשבון היזמים שצמצמו להם את זכויות הבנייה בפרויקטים של תמ"א 38?
אנו מברכים על תחילת הדיונים בנושא וקידומו. היזמים והדיירים המתינו חודשים ארוכים להחלטה, פרויקטים רבים הוקפאו וזאת כדי לראות שההחלטה שהתקבלה תשחרר חלק מהפרויקטים, אך פרויקטים רבים לא יתממשו עכב כך שבעבר המבנה לא נבנה על פי גבולות התב"ע שהייתה מאושרת וכך הזכויות שניתנות כיום יהיו פחותות משמעותית והפרויקט לא כלכלי. במידה והמועצה הייתה מאשרת, במקרים אלו בלבד, יש אפשרות להיצמד בחישוב הזכויות לקווי הבניין על פי התב"ע הקיימת, 'פרויקטים רבים נוספים היו משתלבים בתהליך של פינוי בינוי ולא היה צורך להמתין לתיקון נוסף'.