• תפריט
אינטרנט

פייסבוק חושפת: כך אנחנו מוכרים אתכם למפרסמים

בהודעה רשמית, מודה פייסבוק שהיא מוכרת לא רק מידע אנונימי על המשתמשים, אלא גם מאפשרת לארגונים לזהות משתמשים ספציפיים - ולעקוב אחריהם גם מחוץ לרשת החברתית. פרטיות? תשכחו ממנה

יוסי גורביץ 10:5302.10.12

פייסבוק הודיעה כי היא משנה את מדיניות מכירת מידע המשתמש שברשותה, וכעת היא מאפשרת למפרסמים למצוא משתמשים ספציפיים. ההודעה פורסמה בבלוג הרשמי של החברה ונכתבה בידי "מהנדס הפרטיות" של פייסבוק, ג'ואי טייסון.

עד לאחרונה, טענה פייסבוק כי למפרסמים אין אפשרות לזהות את המשתמשים שאליהם היא מפנה מודעות, משום שהיא עושה אנונימיזציה למידע שלהם והמפרסמים יכולים לכל היותר לבצע פילוח - למשל, להפנות מודעות לבני 25 ומעלה שאהבו סרט מסוים. כעת מודה טייסון כי המדיניות השתנתה: מעתה, מפרסמים וסוחרים יכולים למצוא משתמשים על פי מספרי הטלפון וכתובות המייל שלהם ולהתאים להם פרסומות.

 

המפרסם מקבל אתכם על מגש של כסף

 

המשמעות היא שאם מסרת לבית עסק את כתובת המייל או הטלפון שלך, הוא יוכל למצוא אותך בפייסבוק ולהציג לך מודעות מותאמות אישית. הדוגמא של טייסון היא חנות נעלים שרוצה לעשות מבצע לאנשים ספציפיים שהיא יודעת שכבר קנו נעליים דומות אצלה. טייסון אמר כי פייסבוק מבצעת בדיקה האם כתובת המייל קיימת במאגר שלה, ואם התשובה היא שלילית, היא משמידה את המידע. בעבר, יש לציין, הואשמה פייסבוק בכך שהיא אוגרת מידע גם על אנשים שאינם חברים בה.

 

המפרסמים יודעים על כל לייק שלכם המפרסמים יודעים על כל לייק שלכם איור: ליאב צברי

 

טייסון אמר עוד כי פייסבוק עוקבת אחרי המשתמשים גם כשהם מחוץ לאתר ולאפליקציות המובייל שלו. החברה עוקבת אחרי תנועת הרשת של המשתמש כשהוא מחובר לחשבון הפייסבוק ואחרי לייקים שעשה, ומעבירה את המידע הזה למפרסמים. כתוצאה מכך, המשתמש עשוי למצוא מודעות למוצרים שבחן מחוץ לפייסבוק בפיד שלו.

 

בנוסף, אחרי שורה של שערוריות לייקים מזויפים, מנסה פייסבוק לשכנע את המפרסמים שהיא יודעת לא רק את מספר ההקלקות על מודעות, אלא גם מה המשתמשים קונים בפועל.

 

טייסון ציין ששת"פ של פייסבוק עם חברה בשם Datalogix מאפשר לפייסבוק לדעת כמה משתמשים לא רק הקליקו על מודעה, אלא גם רכשו את המוצר שהיא פרסמה -מידע שצפוי להיות הרבה יותר חשוב למפרסמים מאשר מספר ההקלקות. כאן, טוען טייסון, פייסבוק מקפידה לספק למפרסמים רק מידע אנונימי, לא את המידע שמאפשר לזהות אותם אישית. טייסון סיים את הפוסט שלו בתזכורת ש"הפרסום מסייע לשמור על פייסבוק חינמית".

 

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק צילום: בלומברג

 

דרישה לחקירה נוספת

 

קבוצות פרטיות בארה"ב, מדווח הבלוג Ars Technica, כבר פנו לרגולטור FTC בדרישה לחקור את הקשרים בין פייסבוק ובין Datalogix, בטענה שמדיניות הפרטיות של פייסבוק מטעה את המשתמשים וכי אף שיש למשתמש אפשרות ל-opt out ממעקב על ידי Datalogix, האפשרות הזו מוסתרת בפועל על ידי מספר גדול של קישורים והפניות אחרות.

 

לפייסבוק גישה עצומה למידע אישי. ביקורת לא מבוטלת נמתחה על החברה בשנים האחרונות, בעיקר באיחוד האירופי - בו המודעות לפרטיות גבוהה במיוחד. עם זאת, המשתמש הממוצע לא מוטרד משיתוף המידע שלו או פשוט מתעלם מהפרסומות. עם זאת, אין כל דרך לדעת מה עושים המפרסמים עם מידע חד ערכי על משתמשים ספציפיים שהשיגו - ולאילו עוד גורמים הוא מועבר. לאחרונה השיקה פייסבוק שירות חדש לפרסום בסלולר שנשען על הצגת מודעות באתרים ואפלקציות אחרות - שנשענות על מידע מהרשת החברתית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x