משתפרים: ירידה במספר המזוודות שלא נמסרו בזמן לנוסעים
עפ"י נתוני חברת הייעוץ הטכנולוגי SITA, למעלה מ-25 מיליון מזוודות לא נמסרו בזמן לבעליהן בשנה החולפת, ירידה של 23.8% לעומת 2008. הסיבה העיקרית לתקלות: טיסות המשך
ירידה של 23.8% במספר המזוודות שלא נמסרו בזמן לבעליהן, נוסעי חברות התעופה ברחבי העולם ב-2009, בהשוואה לשנה שלפני - כך על פי הדוח השנתי שפרסמה לאחרונה חברת הייעוץ הטכנולוגי SITA, שמפעילה מערכות לאיתור מזוודות אבודות. הכוונה למזוודות שמסירתן עוכבה, שנגרם להן נזק או שאבדו
על פי הדוח, בשנה שעברה נעו כ-2.2 מיליארד נוסעים עם חברות התעופה ברחבי העולם, ולמעלה מ-25 מיליון מזוודות לא נמסרו לבעליהן בזמן - 7.8 מיליון מזוודות פחות מאשר ב-2008, או 11.3 מזוודות שלא נמסרו בזמן, לכל אלף נוסעים. מדובר בחסכון של 460 מיליון דולר לחברות התעופה בעולם, אולם ההפסד הכולל שלהן מעיכוב במסירת המזוודות הגיע ל-2.5 מיליארד דולר ב-2009.
מנכ"ל SITA, פרנצ'סקו ויולנט, מסביר כי "ניהול יעיל של המזוודות הוא דבר חשוב לחוויה הכוללת של הנוסע, והירידה במספר המזוודות המעוכבות היא בשורה טובה, הן לחברות התעופה והן לנוסעים". יחד עם זאת, הוא מייחס את הירידה במספר המזוודות שלא נמסרו בזמן, גם לעובדה שבשנה שעברה חלה ירידה של 2.9% בתנועת הנוסעים ברחבי העולם, בין היתר בהשפעת המיתון, וכן מכוון שנוסעים נשאו עמם פחות מזוודות, בשל מדיניות התשלום עבור מזוודות במספר חברות תעופה בעולם, בעיקר בצפון אמריקה.
ב-SITA מעריכים שהכנסות חברות התעופה ברחבי העולם ב-2009, מגביית תשלום עבור העלאת מזוודה שנייה, ולעתים עבור העלאת מזוודה ראשונה – הסתכמו ב-2.47 מיליארד דולר. מדובר בעמלה משנית רווחית מאוד לחברות התעופה, יותר מתשלום עבור בחירת מושב מועדף, אולם עדיין פחות מהרווחים ממועדוני הנוסעים המתמידים.
מה גורם לכך שמזוודות לא יימסרו בזמן לנוסעים? על פי הדוח, 52% מהתקלות קורות בזמן העברת המזוודות בין מטוס אחד לשני, בטיסות המשך; 16% מהמזוודות לא נמסרות בזמן, מכוון שלא הועלו מלכתחילה לטיסה; 13% מהתקלות קורות בשל טעויות בכרטיס הטיסה, חילופי מזוודות או נושאי ביטחון. השאר בגלל טעויות בתג הזיהוי, בעיות במכס או בעיות משקל-יתר של המזוודה.
בעוד מרבית המזוודות המעוכבות נמסרות לבעליהן בתוך כ-48 שעות, 3.4% מהמזוודות נותרות ללא דורש או נגנבות. על פי SITA, לאחר חצי שנה ללא דורש, המזוודות הללו, על תכולותיהן, נתרמות או מושמדות - בהתאם למדיניות בכל מדינה. בחברה מסבירים כי הצעד המשמעותי ביותר למניעת איבוד מזוודה, הוא לארגן טווח זמן סביר בין טיסות המשך, על מנת להבטיח שהמזוודות יועברו בזמן בין מטוס למטוס.