$
סטארט-אפים והון סיכון

"אנחנו נהיה הגוגל של עולם הקולנוע"

חברת הסטארט-אפ הישראלית AnyClip שואפת להיות מאגר קטעי הסרטים הגדול ביותר בעולם. "אם החברה תשמש צומת מרכזי לתעבורה מקוונת, היא תוכל להרוויח סכום נאה גם מנתח זעיר", אומר המנכ"ל אהרון כהן. מישהו חולם על יוטיוב?

אסף גלעד 13:3730.09.09

אהרון כהן, יהודי ניו־יורקי, הסכים להיות מנכ"ל חברת הסטארט־אפ פופטוק של אראל מרגלית בעיקר כי הוא חובב קולנוע. במסגרת אהבתו לתחום כהן מפיק כיום סרט תיעודי המתחקה אחר חייהם של עוד שלושה אנשים ששמם כשלו, בסרט שייקרא "The Aaron Cohens". אבל כהן נהנה ממעמדו החדש. לאחר שניהל חמש חברות סטארט־אפ - האחרונה שבהן, Menupages, נמכרה ל"ניו יורק טיימס" בשנה שעברה - הוא סוף סוף מנהל חברה שלא צריך לעבוד קשה כל כך כדי להסביר מה היא עושה.

 

פופטוק, ששמה שונה בינתיים ל־AnyClip, נוסדה בחממת המדיה של קרן JVP בירושלים כחברה שמוכרת קליפים הנושאים משפטי מפתח מתוך סרטים באינטרנט. המוצר הראשוני איפשר לשלוח - באמצעות פייסבוק - את הקליפ שבו ארנולד שוורצנגר אומר את המשפט האלמותי "אסטה לה ויסטה, בייבי" מתוך הסרט "שליחות קטלנית 2".

כהן. "אנשים אוהבים להיזכר בקטעים מסרטים" כהן. "אנשים אוהבים להיזכר בקטעים מסרטים" צילום: אוראל כהן

 

עם מינויו של כהן לתפקיד שינתה החברה את המודל העסקי שלה. "על המודל החדש חשבתי תוך כדי הראיון לתפקיד", הוא מספר ל"כלכליסט". כיום מבקשת AnyClip להיות מאגר קטעי הסרטים הגדול ביותר בעולם. לפי השם, שנבחר לה לאחרונה, היא מעוניינת לאגור ברשותה כל קטע שאינו עולה על 4 דקות, מכל סרט קולנוע. כיום עומד לרשותה מאגר של 300 סרטונים מתוך 14 אלף סרטונים שסימנה לעצמה כמעוררי עניין, והוא סגור עדיין לקהילת משתמשים מוגבלת במסגרת השקת בטא. אבל אניקליפ הולכת ותופסת תאוצה, ובשבוע שעבר זכתה בפרס חביבת הקהל בתחרות 50 החברות המבטיחות של הבלוג הפופולרי טקראנץ'.

 

ערך נוסף לאולפנים

 

"זו פעם ראשונה שאני מוכר מוצר שאינו פוגע באף אחד ואינו מתחרה בתוך שוק קיים", אומר כהן. "אני יכול להיכנס לספריית הווידיאו ולשאול סרט, או להוריד סרט שלם באתר אייטיונז או נטפליקס. מדוע אינני יכול ליהנות מאותו שירות גם כשמדובר רק בקליפ מתוך סרט? נניח שאני רוצה לראות רק מרדף מכוניות, או קטע אלמותי מתוך סרט פולחן. אין לי אפשרות לעשות זאת כיום, אלא אם כן הוא קיים ביוטיוב, ושם לא תמצא אותם. נוסף על ההנאה שאנו מסבים בצפייה בקליפים, אנו יוצרים ערך נוסף מקליפים שהוא מעבר להשכרה רגילה של סרטים, ואת זה האולפנים הגדולים של הוליווד אוהבים מאוד. זה נותן להם מקור הכנסה נוסף שלא היה קיים קודם".

 

עם חיבה רבה מצדם של מחצית מהאולפנים בהוליווד, בהם NBC יוניברסל ואולפני סוני, ועם השקעה מכיסו של מיקי שולהוף, לשעבר יו"ר אולפני סוני (לשעבר אולפני קולומביה), כהן שואף להגיע רחוק. "אם כשאתה רוצה לחפש מילה אתה הולך לגוגל, כשאתה מחפש כל ערך שקשור לקולנוע, נרצה שתגיע אלינו. אנחנו נהיה הגוגל של עולם הקולנוע".

 

אתר AnyClip. בהוליווד אוהבים את הרעיון אתר AnyClip. בהוליווד אוהבים את הרעיון צילום מסך: anyclip.com

 

זהה את הסצינה

 

כדי להגיע להישג השאפתני הזה כהן מודה כי על החברה שהוא מנהל לעסוק בתיוג כל קטע וקטע בכל סרט קולנוע שצולם בכל פינה בעולם. לדבריו, כל קטע ניתן לתיוג בכ־600 תגיות שונות, כדי שיהיה אפשר למצוא אותו בחיפוש עתידי. מרדף מכוניות יכול להיות מתויג במילים שונות, כגון מוסטנג, מכונית אדומה, מהירות, וזו רק ההתחלה. לצורך כך חנך כהן פרויקט תיוגים שאליו הצטרפו עד כה יותר מאלף איש. כל אחד מהם צופה בכשני סרטים ביום ומשייך אותם לכמה שיותר תיוגים.

 

"כדי לבחור אותם אנו מראים להם חצי שעה מ'כלבי אשמורת' של טרנטינו. ככה אנחנו יכולים להבחין במתייגים טובים", אומר כהן. 

 

מי ירצה לשלם עבור קליפ ומה יעשו עם קליפים ששילמו עליהם?

"תחשוב מתי בפעם האחרונה חיפשת במנוע החיפוש שלך סרט כלשהו או קטע ממנו ביוטיוב. קולנוע ווידיאו הם התחום השני בחשיבותו בעולם החיפוש אחרי מוזיקה. אנשים אוהבים להיזכר ברגעים מסרטים, ואנחנו רוצים להפוך את אניקליפ לבית שלהם. הם יכולים לשלוח ברכה עם משפט מתוך סרט, או לשחק משחק כמו 'זהה את הסצינה'".

 

אבל אניקליפ רואה רחוק יותר מאשר הכנסות מכרטיסי ברכה. עבורה, חבירה לאמזון ולאתר IMDB, מאגר המידע הגדול בעולם הנוגע לסרטים, הוא משאת נפש. "אניקליפ מעבירה את מרבית ההכנסות מקליפ מסוים לאולפנים שיצרו אותה, אך אם תשמש צומת מרכזי לתעבורה מקוונת, היא תוכל להרוויח סכום נאה גם מנתח זעיר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x