סגור
כדאי להכיר

גניה שוורץ: "אל מעצב פנים רצוי לפנות כבר בשלב התכנון או בשלב טרום רכישה"

בחירה של מעצב פנים משפיעה רבות על המראה הסופי של הנכס המעוצב, וכן גם על תהליך העיצוב. עם זאת לפי גניה שוורץ, בעלת סטודיו לתכנון אדריכלי ועיצוב פנים, שאלת ה-"מי יהיה מעצב הפנים?" אמנם חשובה, אך לא פחות ממנה, חשוב לשאול גם "באיזה שלב הוא ייכנס לתמונה?"

עיצוב הפנים נמצא בתווך שבין האמנות לתכליתיות. מצד אחד, מדובר בתחום אמנותי, שבו אין נכון או צודק; כל אחד יכול לבחור להתמקד באלמנטים עיצוביים מסוימים בהתאם להעדפותיו והשקפותיו האמנותיות. מצד שני, עיצוב פנים בסופו של דבר נועד להוציא את המיטב מן החלל אותו אנו רוצים לעצב, והכלים לכך מפותחים מאוד ואף ממשיכים להתפתח ללא הרף. שוחחנו עם גניה שוורץ, בעלת סטודיו לתכנון אדריכלי ועיצוב פנים, כדי ללמוד מעט על מלאכת עיצוב הפנים, ולדעת מה הופך פרויקט לפנינה עיצובית.
3 צפייה בגלריה
גניה שוורץ
גניה שוורץ
גניה שוורץ
(צילום: דרור כץ)
מתי צריך לפנות אל מעצב הפנים?
"מאוד תלוי בסוג העבודה", אומרת גניה. "אבל ככלל אצבע, כמה שיותר מוקדם, יותר טוב. אם חושבים למשל על שיפוץ בית פרטי, יש מקרים שבהם מתחילים לעבוד ללא מעצב פנים מתוך מחשבה על חסכון בעלויות. לאמיתו של דבר, במקרים כאלה עלולים להיגרם נזקים כספיים כבדים, ובדיעבד אף יכולים להתחרט על החלטות עיצוביות המתקבלות בהיעדר ידע וניסיון מתאימים.
3 צפייה בגלריה
מטבח בפנטהאוז בראשון לציון – תכנון ועיצוב: גניה שוורץ.
מטבח בפנטהאוז בראשון לציון – תכנון ועיצוב: גניה שוורץ.
מטבח בפנטהאוז בראשון לציון – תכנון ועיצוב: גניה שוורץ.
(צילום: גדעון לוין)
במקרה אחר, כאשר קונים דירה בבניין מגורים, ברוב המקרים לקבלן אין מידע מוקדם על לקוחותיו, וממילא אינו מכיר את טעמם. לכן הוא בונה את הדירות בבניין לפי מפרט מסוים שיהיה זהה בערך לכל הדיירים. במקרה כזה, עדיף להיעזר במעצב הפנים כבר בשלב של משא ומתן עם הקבלן על רכישת דירה, כדי לגשר בצורה מיטבית בין הסטנדרטים של הקבלן, לבין הצרכים וההעדפות הספציפיים ללקוח שיאכלס את הדירה. המצב האידיאלי הוא להתייעוץ עם מעצב פנים עוד בשלב הדיון בחוזה הרכישה של הדירה, שלב שבו ניתן להכניס לחוזה סעיפים מסוימים שיחסכו כסף ומשאבים בהמשך. מעצב הפנים אף יסייע בידי הלקוח לצרף לחוזה סט תכניות לשינויים מוסכמים בדירה, לפני שלב הביצוע".
3 צפייה בגלריה
דירה במגדל מגורים בתל אביב: מימין – חדר רחצה מסטר, משמאל – חדר שינה שמאחורי הספריה נמצא חדר ארונות; תכנון ועיצוב: גניה שוורץ.
דירה במגדל מגורים בתל אביב: מימין – חדר רחצה מסטר, משמאל – חדר שינה שמאחורי הספריה נמצא חדר ארונות; תכנון ועיצוב: גניה שוורץ.
דירה במגדל מגורים בתל אביב: מימין – חדר רחצה מסטר, משמאל – חדר שינה שמאחורי הספריה נמצא חדר ארונות; תכנון ועיצוב: גניה שוורץ.
(צילום: אינסה ביננבוים)

חיפוש מתמיד אחרי חידושים ומקורות השראה

גניה שוורץ עוסקת בתחום האדריכלות ועיצוב הפנים כבר שנים רבות. היא בעלת הסטודיו "גש - תכנון אדריכלי ועיצוב פנים" מאז הקמתו. גניה עבדה בעבר במשרד אדריכל אוניברסיטת תל אביב, ונגעה במבנים רבים בקמפוס. כמו כן, עבדה במשרדי אדריכלים מובילים בתל אביב. "מגיל צעיר הרגשתי אהבה לעיצוב ולאדריכלות" אומרת גניה. "האהבה הזאת הפכה להיות חלק ממני, משהו שמגדיר אותי".
גניה מבקרת באופן קבוע בתערוכות עיצוב בינלאומיות ובראשן תערוכת העיצוב במילאנו. בנוסף, היא נפגשת לעתים קרובות עם יצרני ריהוט במדינות שונות באירופה (איטליה, ספרד, אוקראינה ועוד), משתתפת בסדנאות עיצוב בינלאומיות, ומשתתפת במשלחות בינלאומיות בתחום העיצוב. מדי פעם גניה מובילה סיורי אדריכלות במוסקבה בשיתוף מגזין 'בית ונוי', שם היא סוקרת בפני אדריכלים ומעצבים את המאפיינים האדריכליים המיוחדים של האזור.
איך השפיעה הקורונה על מגמות בעיצוב פנים?
גניה: "מגפת הקורונה לימדה אותנו הרבה על חשיבות האחסון. בתקופה זו אנשים קנו המון מוצרים לביתם, ופתאום לא היה מקום לאחסן אותם. לכן זמן קצר לאחר פרוץ המגפה נוצרה מגמה של מקסום אפשרויות האחסון בחללי המגורים, מה שמכונה "קומפקטיזציה". מעבר לכך, הקורונה תרמה לעלייה בפניות למעצבי פנים: נוצרה הבנה עמוקה של האמרה הבריטית 'ביתו של אדם הוא מבצרו': אנשים הבינו את החשיבות של התאמת הבית לצרכים שלהם: מצד אחד – שמירה על אווירה ביתית ומצד שני – אפשרות לקיים שורה של פעילויות בבית כגון עבודה או למידה מהבית, רכישת מוצרים דרך אתרי אינטרנט, פעילות ספורטיבית, בילויים ועוד. למעשה, החללים של הבית צריכים לאפשר ורסטיליות המתבטאת בכך שאותו חלל משמש לפעילויות שונות".
מה עוד השתנה בשנים האחרונות בתחום עיצוב הפנים?
"דברים רבים השתנו בשנים האחרונות. לדוגמה, אני חושבת שחלו שינויים בולטים בנושא של בחירת החומרים הקשורים בעיצוב בתים וחללים אחרים. נכון להיום, יש שפע של חומרים, ואנשים הולכים לאיבוד", אומרת גניה. "גם כאן הנוכחות של מעצב פנים תורמת רבות לתהליך: מעצב הפנים יודע מה היתרונות של חומרי גמר מסוימים, ומתי צריך להשתמש בכל אחד מהם. השיקולים הם לא רק אסתטיים, אלא גם – למשל – קיימות. היום הגישה היא שכל 5–10 שנים מחליפים משהו גדול בבית, למשל מטבח. אם בעבר היו מייצרים ריהוט ביתי מחומרים מסיביים שיחזיקו מעמד לאורך שנים רבות, היום מייצרים אותם בגישה קלילה יותר. בימינו חדרה לתודעת אנשים רבים ההבנה שהעיצוב הוא לא לנצח. מצד שני, חשוב לעבוד רק עם חומרים שנראים טוב לאורך זמן, ולא מתבלים לאחר שנה או שנתיים."
"דבר נוסף שהשתנה הוא השילוב של מערכות. בבית מודרני ניתן למצוא מגוון גדול של מערכות שליטה ובקרה מתוחכמות שתפקידן לתת מענה לצרכי הדיירים. בין המערכות האלה נמנים: תאורה, ציוד ואביזרים למטבח, מיזוג אוויר (חימום וקירור), מערכות קולנוע ביתי, מיטות הנשלטות על ידי מערכות בקרה, מחשבים, תקשורת (טלוויזיה, מערכות אודיו, אינטרנט, תקשורת נתונים), אזעקות – וזו רשימה חלקית בלבד".

סטודיו לתכנון אדריכלי ועיצוב פנים

הסטודיו של גניה הוקם על מנת לבצע תכנון ועיצוב בסגנון על-זמני, ייחודי לכל לקוח, תוך שימוש בחומרים מגוונים שהופכים להיות חלק מן הסגנון. כך, העיצוב בלתי תלוי באופנות מתחלפות, יפה ונכון עבור הלקוח גם עשרים שנה לאחר השלמתו. הנוסחה האידיאלית של גניה לתכנון ועיצוב הפנים משלבת את כישוריה האמנותיים בתחום, יחד עם טכנולוגיה מתקדמת.
גניה ביצעה כמה מאות פרויקטים בתחומים מגוונים: מבנים ציבוריים, חנויות, דירות, פנטהאוזים, דירות יוקרה, משרדים, אולמות, מסעדות, יחידות נופש ועוד. כיום היא מביאה את כל הידע והניסיון שצברה כדי לבצע פרויקטים ייחודיים ומותאמים אישית ללקוח.
על מה את שמה דגש בעבודת הסטודיו שלך?
גניה: "עיצוב משובח משלב בצורה מיטבית בין אסתטיקה, שימושיות והנדסת אנוש. בסוף התהליך, הלקוחות מרגישים שהעיצוב והתכנון מותאמים לצרכים שלהם ולטעמם. לקוחות מסיימים את תהליך התכנון והביצוע תוך הרגשה של הגשמת חלומות ואף מעבר לכך. בסופו של דבר, כל לקוח מביא עמו עולם ומלואו וכל אתר שבו מתבצע הפרויקט מביא הזדמנויות ייחודיות, ולכן בכל פרויקט עלי להמציא את עצמי מחדש".
הסטודיו של גניה מעניק ללקוח ליווי מקצועי מתחילת התכנון ועד גמר הביצוע, תוך תיאום ופיקוח עליון עד לרגע קבלת המפתח. ליווי הלקוח מתבטא – בין היתר – בסיוע ברכישת מוצרים, אביזרים ומערכות הנדסיות מתקדמות. כל הציוד הזה צריך להשתלב בצורה אסתטית וגם שימושית בחלל המעוצב.
ניתן ליצור קשר עם גניה שוורץ בדרכים הבאות:
בטלפון: 052-4733949
באתר האינטרנט: www.gs-design.co.il