סגור
כדאי להכיר

תניף אתכם: תמי אור עזרא היא מנטורית שמגשימה חלומות אישיים ועסקיים

מאחורי כל עסק עומד בן אדם. לפי ד"ר תמי אור עזרא, מומחית לפסיכולוגיה עסקית, שימור ההון האנושי והבנה של נפש האדם הם המפתחות לתנופת העסק

מה הופך עסק לעסק מצליח? אינספור ספרים נכתבו בנושא על ידי אנשי עסקים מצליחים (וגם כמה שפחות, כמו דונלד טראמפ למשל), מיליוני סטודנטים לומדים תארים במנהל עסקים וכלכלה בכל העולם, ועדיין, קשה לשים את האצבע על אותו גורם מכריע שמביא להצלחה מסחרית. כנראה שהשאלה הזאת תיוותר ללא תשובה חד-משמעית לנצח, היות ומה שבאמת הופך עסק למצליח, הוא משהו בניצוץ האנושי החמקמק: מה הופך אדם לאיש עסקים מצליח? מה קורה בתוך תיבת הפנדורה הזאת המכונה "המוח האנושי", שגורם לאחד להצליח ולאחר להיכשל? כדי לנסות ולקבל מושג, שוחחנו עם מומחית אדירה לעסקים ולאנשים, ד"ר תמי אור עזרא.
2 צפייה בגלריה
המניפה - ד"ר תמי אור עזרא
המניפה - ד"ר תמי אור עזרא
המניפה - ד"ר תמי אור עזרא
(צילום: עידן גרוס)
המניפה
תמי אור עזרא (44) עשתה תואר בחינוך כאשר הייתה רק בת 19. בגיל 27 עשתה את הבלתי יאומן והפכה למנהלת התיכון הצעירה ביותר בישראל אי פעם. מדובר היה בתיכון לנוער בסיכון, אותו הביאה להישגים מרשימים, וזאת במקביל לסיום תואר שני בניהול ותעודת הוראה. לאחר חמש שנים כמנהלת תיכון, ניהלה תמי את סניף באר שבע של המכללה למנהל. במקביל, תמי למדה ייעוץ בכיר ואימון בבית הספר תו"ת מבית אלון גל, ולאחר מכן מונתה להיות ראש צוות יועצים, אותם הדריכה וליוותה בכל הארץ. לאחר שהבינה מה תפקידו האמיתי של יועץ ומנטור, בנתה שיטה ייחודית לייעוץ והחליטה לפתוח את "המניפה", במסגרתה מעניקה ייעוץ עסקי על כל ההיבטים הנדרשים לניהול עסק עם דגש על השילוב האנושי – הקליניקה שלה כמנטורית לשינוי בחיים. בנוסף, מרצה תמי בנושא הכשרת מנהלים, הדרכת מכירות, חשיבה יצירתית, תקשורת בינאישית, תהליכי שינוי בעסקים, קבלת החלטות, העצמה, שיווק ומיתוג ותחומים רבים נוספים.
מה בעצם תחום ההתמחות שלך?
"ההתמחות שלי היא אנשים, משם מגיע המכלול של כל הנושאים האחרים. הייעוץ שלי הוא מגוון ונוגע בתחומים רבים, אולם הפורטה שלי הוא בייעוץ ומנטורינג למנהלים בכירים, יזמים ועובדים. הייחוד שלי הוא האבחון האנושי והתמקדות בגורם האנושי ככזה שמכריע את רמת הניהול וההצלחה של העסק. הניסיון שלי מאפשר לי לאבחן ולדייק את התמונה לצורך פתרון הבעיה".
מה הכוונה?
"הדוקטורט שלי הוא באבחון אנשים באמצעות מודל שבניתי לאבחון אנושי מהיר ומדויק. המודל משתמש בשלושה כלים – סגנונות תקשורת, NLP ושפת גוף – שהופכים לכלי אחד, ומסייעים למאבחן להכיר את האדם שעומד מולו בדיוק רב. כך אפשר לנהל תקשורת טובה יותר, למכור מהר יותר והרבה יותר, או אפילו להשיג את מה שאתם רוצים מהצד השני.
בסוף כשאני מגיעה לעסק, אני מסתכלת על כל התמונה; בונה אבחון עסקי מקיף לעסק, החל מתזרים המזומנים של החברה, הנראות של העסק, הנראות של העובדים, תהליכי עבודה, הגדרות תפקיד, המיתוג ואפילו הריח של המקום וכדומה. אולם התמונה המלאה מתקבלת רק לאחר מעבר על החומר האנושי: אם יש מנהל עם הרגלים רעים למשל, אפשר לעבוד עליהם או ללמוד להתנהל לצידם, אבל חייבים לאבחן זאת וחייבים להתייחס לכך".
2 צפייה בגלריה
המניפה - לפי ד"ר תמי אור עזרא, מומחית לפסיכולוגיה עסקית, שימור ההון האנושי והבנה של נפש האדם הם המפתחות לתנופת העסק
המניפה - לפי ד"ר תמי אור עזרא, מומחית לפסיכולוגיה עסקית, שימור ההון האנושי והבנה של נפש האדם הם המפתחות לתנופת העסק
המניפה - לפי ד"ר תמי אור עזרא, מומחית לפסיכולוגיה עסקית, שימור ההון האנושי והבנה של נפש האדם הם המפתחות לתנופת העסק
(צילום: עידן גרוס)
אילו הרגלים למשל?
"יש הרבה הרגלים שמעכבים אותנו, הנובעים מניסיון העבר, מבנה אישיות ועוד. למשל, אחד האתגרים בעסקים הוא ניהול נכון של עובדים: ההון האנושי בעסק הוא הדבר חשוב, צריך להתייחס אליו בהתאם, לזהות את האנשים הנכונים לארגון ולקדם אותם. יש המון מנהלים שטועים בנושא של שכר למשל, כלומר לא מוכנים לשלם שכר מספיק גבוה לעובדים טובים מתוך תפיסה מסוימת של שוויוניות או מסיבות לא נכונות אחרות, ואז הם מאבדים את העובדים הטובים שלהם. מצד שני, יש הרבה מנהלים שיש להם בעיה של מרות, שמנסים יותר מדי להיות חברים של העובדים שלהם או לרצות אותם, ואז לא מצליחים לקבל מהם תפוקה טובה. מילת המפתח בעסקים ובחיים היא איזון: לדעת להיות חבר כשצריך ומנהל כשצריך. מנהל שיודע לאזן בין השניים, יפתח סגנון מנהיגות שיחזיק לאורך זמן ויוכיח את עצמו".
מה מכשיל בעצם עסקים?
"ברוב המקרים, חוסר ידע, חוסר תכנות והערכות, אופטימיות בלתי מבוססת והתנהלות לא נכונה. הרבה אנשים 'רצים קדימה' מבלי לבדוק אם זוהי התשוקה שלהם, מבלי לבצע מחקר מקדים, מבלי לערוך סקרי שוק מתאימים, מבלי לקבל נתונים פיננסיים וכדומה.
אפשר להצביע כאן על ההבדל בין עצמאי לבין יזם: עצמאי הוא אחד שפותח עסק מתוך מחשבה שהכל בשליטתו והעולם ורוד מכפי שהוא באמת. יזם לעומת זאת, הוא כמו אש תמידית בוערת, שתמיד תמצא שטחים נוספים כדי להמשיך ולבעור. יזם הוא מי שהעסק זורם לו בוורידים, שיש בתוכו אש; יזם לא מפסיק לבדוק, לבצע, לייצר רעיונות, לשפר וכדומה. יש הרבה אנשים שהם לא יזמים באופי שלהם, אבל הם לא מודעים לכך והם הולכים ונהיים עצמאיים, ובסוף לא מצליחים. לא לכולם קל להיות יזמים ובעלי עסקים. אפשר ללמוד בסופו של דבר הכל, ואני באמונה שהכל אפשרי, אבל נדרשת מודעות. חזרתיות היא שם המשחק בעסקים, תחזור על פעולה, תפתח מיומנות, תהיה מדויק ואז תצליח. לרוב, אנשים מחפשים קיצורי דרך, זה לא תמיד עובד".

ד"ר תמי אור עזרא מתמחה בייעוץ לעסקים והדרכה למנהלים ויזמים. לקבלת פרטים ראשוניים על ייעוץ עסקי, ניתן לפנות דרך האתר "המניפה". ניתן להתקשר לפרטים לטלפון 050237767 ניתן לקבל טיפים גם בעמוד האינסטגרם של המניפה, או בעמוד הפייסבוק של המניפה.