סגור
כדאי להכיר

תכנון פרישה מהעבודה: היתרונות ודרך לחיסכון במס

רמה שטרן, יועצת מס, מומחית למיסוי פרישה והבעלים של אנפה פיננסים בע"מ. על כל מה שכדאי לדעת לפני היציאה לגמלאות כדי להמשיך לחיות בכבוד, בעזיבת עבודה ולמה צריך מומחה לשם כך

כל עובד כמעט חולם על היום שיצא לפנסיה, אנחנו נוטים לחלום בהקיץ איך נבלה בפנסיה. אבל ביום פקודה הרבה פעמים מתברר שלהגשים חלומות נדרש כסף. בארץ יש כ 70,000 פורשים בשנה ובעקבות הקורונה גל הפורשים עלה בבת אחת. איך אפשר לצאת לפנסיה ועדיין לחיות את החלום?
רמה שטרן, יועצת מס עצמאית כבר 18 שנים. מלווה בעלי עסקים מול רשויות המס, שכירים בהחזרי מס, ובשש שנים האחרונות גם פורשים בתכנון מיסוי והכוונה לפרישה. מאז שהיא מחברת את הידע שלה בכספים ואהבה לאנשים, ומאפשרת להם לפרוש בכבוד ולמצות את זכויותיהם כשהם עוזבים מקום עבודה.
מה זה תכנון מיסוי פרישה ומי צריך את זה?
"בישראל גיל הפרישה, בו עובד זכאי לצאת לגמלאות הוא 62 לאשה ו 67 לגבר. התקבולים בפרישה נמוכים מאוד מהמשכורת לה היה רגיל העובד ערב הפרישה, מה שאומר שבהכרח ההכנסה יורדת. אבל, עם תכנון נכון של הכספים וניצול נכון של הטבות המס, אפשר לשמור על רמת חיים שקרובה לתקופת העבודה. לכן חשוב לתכנן את היציאה לפנסיה מבעוד מועד ולהבטיח שבחרתם בדרך המתאימה עבורכם וממצה את מירב הזכויות לטובתכם. היום תוחלת החיים הממוצעת עומדת על 82-84, כך שאדם צריך לתכנן בממוצע 20 שנה קדימה כדי שיוכל להתקיים בכבוד".
באיזה שלב את ממליצה לפנות לייעוץ פרישה?
"נכון לתכנן את הפרישה מראש, רצוי לפחות כמה חודשים לפני המועד המתוכנן. אם כי, יש כאלה שמגיעים ממש עם הפרישה אפילו קצת אחרי, וזה בסדר. עדיף על פני לא לבחון את הדברים בכלל ולהפסיד כספים רבים. באופן כללי, כדאי לכל בני ובנות השישים פלוס, להיות ערים לנושא ולהתייעץ. בכל מקרה לדעת שעם הנתונים הקיימים אפשר וצריך לבחון את האופציות הטובות עבור כל אחד ואחת" היא מסבירה. גם מי שעבר את גיל הפרישה ולא טיפל בשעתו בפטור על הפנסיה מומלץ לפנות לייעוץ ולקבל החזרי מס הכנסה עד 6 שנים אחורה.
כיצד תכנון מוקדם מאפשר לקבל הטבות מס?
"יש הרבה דברים שמי שלא מכיר את התחום מקרוב, לא מודע להם ועלול לפספס. למשל, הפנסיה שאנחנו מקבלים חייבת במס הכנסה לפי מדרגות מס כמו המשכורת, כשאדם מגיע לגיל פרישה ומקבל פנסיה הוא זכאי להטבות מס. היום הטבת המס עומדת על סכום של כמעט 800 אלף שקל וב-2025 תגדל לכמיליון ש"ח. משנת 2012, אדם שמקבל פנסיה, יכול לקבל פטור עד סכום מסוים מתשלום מס. ההטבה לא אוטומטית ומימושה נעשה במסגרת הליך "קיבוע זכויות" שנעשה אצל פקיד השומה באמצעות טופס בו מציין הפורש כיצד הוא בוחר לממש את הפטור. ניתן לקבל את הפטור על כספי פיצויי הפרישה, על הפנסיה החודשית או להוון כספי תגמולים ופיצויים קיצבתיים (כלומר למשוך בפטור כספיים חייבים במס) ואפשר לשלב ביניהם. התהליך אינו הפיך וניתן לשנות את ההחלטה עד 120 יום מיום ביצועה. לכן חשוב מאוד להתייעץ עם מתכנן פרישה".
איך הפורש יודע מה עדיף לו לבקש?
"אין כאן כלל אצבע, כל ייעוץ הוא אינדיבידואלי, לא רק בעניין הזה, בכלל. אני יושבת ובודקת את הצרכים של הלקוח ומשפחתו. לאיזה תזרים הם זקוקים בכפוף לנתונים של כל אחד ואנחנו יחד בונים את התמהיל העדיף והנכון עבורם.
יש מי שזקוק לכסף נזיל ואז מנצלים את הפטור על הפיצויים או מהוונים קצבאות. יש מי שרוצה פטור על הפנסיה, כדי שהתשלום החודשי יהיה גובה יותר ורמת ההכנסה תישמר פחות או יותר. אני בודקת את תזרים המזומנים של הלקוח, עוברת על הכנסות והוצאות, בודקת האם הוא יכול לחיות מהפנסיה. ובונה עבורו תזרים מזומנים מתאים, אם אפשר או צריך לפרוע כספים. אם יש חובות, הוצאה חד פעמית גדולה או מקורות הכנסה אחרים פוטנציאלים, אני מסתכלת על המצב הפיננסי השלם ומתוך כך גוזרת בהתאם לצרכיו את התוכנית האופטימלית עבורו".
מה אם הגעתי לגיל פרישה ואני רוצה להמשיך לעבוד?
"גם מי שזכאי לצאת לפנסיה ובוחר שלא לעשות זאת, עדיף לו לבדוק אפשרות של "פרישה מדומה". אדם בגיל פרישה יכול במקביל לעבודתו לקבל את הפנסיה. מקבעים לו את הזכויות והוא יקבל פטור על הקצבה, במסגרת הקיבוע הוא יכול לשמור גם את כספי הפיצויים בפטור וגם להוון כספיים קצבתיים. מכאן, שאם מקבלים קצבה וממשיכים לעבוד- הנטו גדל, למרות המס. זה אפשרי כשהמעביד מפריש לעובד לקופה חדשה והפנסיה יוצאת מהקופה הישנה. מבצעים קיבוע זכיות, מקבלים פטור על חלק מהפנסיה וממשיכים לעבוד".
מה היתרון שלך?
"כל אדם שמגיע לגיל פרישה זקוק לאיש אמון שיעזור לו. הפרישה היא תקופה שבה אתם מקבלים כספים וזכויות פנסיוניות רבות שצברתם בשנות העבודה ועליכם לבחור כיצד להתנהל איתם. לבחירה שלכם יש השפעה על ההכנסה העתידית שלכם ועל המיסים שתשלמו. המטרה של תכנון מיסוי פרישה הוא לשמור ככל האפשר על רמת החיים לה הורגל תוך חיסכון מקסימאלי במס.
יועץ פנסיוני במקום העבודה פועל על בסיס סטנדרט. אני בודקת לגופו של אדם. כל אחד והצרכים שלו, ולפי הנתונים האישיים נעשה התכנון. גם לא כל רו"ח או יועץ מס מכירים את התחום והדקויות של מיסוי פרישה. יש לי ניסיון בפנסיות שונות, טיפלתי במקרים שונים של פרישה, פרישה של פורשי כוחות הביטחון וצה"ל, משרדי ממשלה ופנסיה תקציבית, פורשי משרד החינוך, פנסיה תקציבית לבעלי שליטה ועוד.
הליווי שלי הוא לאורך כל הדרך, לא מסתיים בשלב התכנון אלא עד הרגע שמתקבלים כל האישורים, אני מייצגת במס הכנסה, וחוסכת ללקוח את הזמן וההתמודדות מול הבירוקרטיה. אני מביאה את הידע שרכשתי כיועצת מס, היכולת לשלב בין תכנון פרישה, מיסוי והחזרי מס לשכירים וכל זאת על מנת לעזור ללקוח להגדיל את הנטו שהוא מקבל".
טיפול בכספי הפיצויים בעזיבת עבודה
"גם עובדים שעוזבים מקום עבודה חשוב מאוד שיעשו התחשבנות על הפיצויים, כלומר להחליט מה לעשות עם הפיצויים ולהודיע למס הכנסה (טופס 161א). האם אתם רוצים למשוך את הפיצויים במזומן? האם רוצים למשוך בזמן הפרישה לקבל את הפיצויים כפנסיה?. אם פיצויים לא עברו התחשבנות מול מס הכנסה זה יכול לגרור תשלום מס מקסימאלי של (47%) וחבל.
גם בפרישת עבודה יש מקלטי מס כלומר אפשרות להקטין או לדחות את תשלום מס ההכנסה, במקום לשלם מס בעזיבת העבודה מעבירים את זה לפנסיה או למעסיקים הבאים, דבר שיכול לחסוך הרבה כסף.
מי שרוצה למשוך את הפיצויים החייבים במס, ניתן לבצע פריסת מס (פריסה רעיונית). כלומר אפשר לחלק את המס על פני שש שנים קדימה או אחורה במידה שצפויות הכנסות נמוכות יותר בעתיד או היו שנים עם הכנסות נמוכות בעבר. חשוב מאוד להתייעץ לפני עזיבת העבודה על המועד הנכון, במידה ורוצים לבצע פריסת מס עזיבה בחודשים אוקטובר-דצמבר יכולה לחסוך כסף רב. שימרו את כל המסמכים שאתם מקבלים בעת עזיבת עבודה, 161, אישורי מס הכנסה, יתרות קופות פנסיה וגמל ועוד".
על התהליך
"אני מתחילה בפגישת ייעוץ עם לקוח שבה מבררים את הצרכים של הלקוח ובונים את המפה הפיננסית שלו. אני מזמינה לו מסלקה פנסיונית, עוברים על הכספים שהוא צריך לקבל ומסדרים את זה לפי מאגר הוני וקצבתי. אחרי שאספתי את הנתונים הכספים שיש, אני מתווה את הדרך. קבלת פנסיה, משיכת כספים, מועד קבלת קצבת אזרח ותיק ובניית תזרים נכון ואישי לכל אחד".
איך לבחור מתכנן פרישה?
"קודם לחפש המלצות מאנשים שעברו את התהליך באופן אישי. להיפגש ולבדוק שיש כימיה וחיבור בפגישה אישית ראשונית. לפני שיוצאים לדרך תבדקו שהיועץ שבדקתם מוסמך ויש לו ניסיון בתחום המיסים. שהוא עושה את כל התהליך כולל פניה למס הכנסה וקבלת האישורים למעביד ולקופות השונות.
אנפה פיננסים בע"מ, רמה שטרן, דם המכבים 1א מבשרת ציון, צרו איתנו קשר באתר שלנו, בטלפון 025346871, 054-4846146, בווצאפ או בפייסבוק