סגור
זירת תחבורה המחר האדר דסקטופ

24/7

כתבות נוספות
אגד - לוגיסטיקה
(טל אזולאי)

לא רק אוטובוסים: כל מה שלא ידעתם על אגד

מאז שהפכה מקואופרטיב לחברה בע"מ, אגד לא מפסיקה להציג תהליכי ייעול מרשימים. יצאנו למסע בין תחנות המפתח של החברה כדי לראות מקרוב איך ממנפים ותק של כמעט תשעים שנה לסיפור הצלחה מודרני

מאז שהפכה מקואופרטיב לחברה בע"מ, אגד לא מפסיקה להציג תהליכי ייעול מרשימים. יצאנו למסע בין תחנות המפתח של החברה כדי לראות מקרוב איך ממנפים ותק של כמעט תשעים שנה לסיפור הצלחה מודרני
כבר כמעט תשעים שנה שאגד היא חברת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל. החברה נוסדה עוד לפני קום המדינה בחורף 1933, אז החלה את דרכה כאיחוד של ארבע חברות תחבורה ציבוריות שהתאחדו לכדי גוף אחד שזכה לקבל את שמו "אגד" מחיים נחמן ביאליק. השם שהעניק המשורר הלאומי שרד ומחזיק כבר שמונה עשורים, אך העשייה של החברה, שירותיה ומטרותיה, עברו לא מעט שינויים לאורך ההיסטוריה.
כיום מועסקים באגד כ-9000 עובדים בישראל ובעולם והיא מגלגלת מחזור הכנסות המוערך בכארבעה מיליארד שקל בשנה. בשנים האחרונות הרחיבה אגד באופן משמעותי את פעילותה בתחום התחבורה הציבורית ובתחומים משיקים ביניהם: מתן שירותי תחזוקה, הפצה וייצור חלקים לאוטובוסים, הפעלת מערכי תחבורה ציבוריים באירופה (פולין והולנד), היסעים ותיור, הקמתו והפעלתו העתידית של הקו האדום במערך הרכבת הקלה בגוש דן וכן מחקר ופיתוח של מערכי תחבורה חכמה.
1 צפייה בגלריה
אגד - לוגיסטיקה
אגד - לוגיסטיקה
אגד - לוגיסטיקה
(צילום טל אזולאי)
מקואופרטיב לחברה: תהליכי ההתייעלות של אגד
בשנת 2019 הפך קואופרטיב אגד לחברה, זאת עקב הסכמה גורפת של חברי הקואופרטיב על המהלך שנועד להתאים את פועלם לעידן המכרזים. שמם שונה ל"אגד חברה לתחבורה בע"מ", בעוד מהלך זה הצטרף לשורה של מהלכי ארגון מחדש שמטרתם התייעלות, התמקצעות וחדירה לתחומים נוספים שהובילו להגדלת רווחיות החברה. בשיחה עם מנהל אגף התחזוקה של אגד, זוהר אריה, הוא מתאר את התהליך כך: "לפני מספר שנים נדרשנו להפוך מקואפרטיב לחברה ומאז אנחנו חברה שמתייעלת ואמורה להיות החברה מספר אחת בשירותים גם של התחבורה הציבורית וגם בשירותי התחזוקה".
עם ניסיון של כמעט 90 שנות עשייה, אגף התחזוקה של אגד נחשב כיום לגוף המספק שירותי תחזוקה לאחד מציי האוטובוסים הגדולים בעולם. פעילותו של אגף התחזוקה כוללת: 16 מרכזי שירות לאוטובוסים, חמש נקודות שירות לאוטובוסים, מפעל ייצור חלקי חילוף, שיפוץ מכלולים וגיפור צמיגים, מערך לוגיסטי ארצי ומחסנים אזוריים בפריסה ארצית. האגף מעסיק מאות מומחים ואנשי מקצוע מתחומים שונים ומהווה רשת מוסכים עבור יבואנים מובילים. אם פעם אגד התמקדה בשירותים פנים ארגוניים, כיום היא נחשבת לספקית השירותים הגדולה ביותר בארץ אשר מספקת שירותים לכלל חברות ההיסעים.
"יש לנו את כוח האדם המקצועי ביותר, הטוב ביותר, האמין ביותר והשירותי ביותר" אומר אוהד דנין, המשנה למנהל אגף התחזוקה באגד, ומוסיף: יש לנו ניסיון של עשרות שנים בטיפול באוטובוסים. לאור כל זה אנחנו פותחים את המוסכים שלנו ללוקחות חיצוניים ומפתחים את פעילות הליבה שלנו".
אגד למען איכות הסביבה
מפעל הייצור והשיפוץ הארצי של אגד הוקם בשנת 1958 במטרה להעניק לצי האוטובוסים של החברה את מכלול השירותים הנדרשים. מאז שנות החמישים צבר המפעל ניסיון רב וכיום הוא נהנה ממוניטין בינלאומי בכל הנוגע לשיפוץ חלקים ויצור מכללים. המפעל הממוקם בחולון שם לעצמו מטרה להיות מפעל מוביל בתחום עיסוקו, תוך מתן דגש על ערכי הקיימות והשמירה על איכות הסביבה והוא פועל על פי התקנים המחמירים ביותר לאיכות, ניהול סביבתי ונהלי בטיחות ובריאות תעסוקתית.
פעילות המפעל כוללת ייצור מכלולי אוטובוסים, שיפוץ והרצת תיבות הילוכים, שיפוץ והרצת מנועים, ייצור חלקי חילוף, ניקוי מסנני חלקיקים, תיקון וריפוד כסאות וגיפור צמיגים. "אנחנו מחדשים צמיגים ישנים, משמישים אותם לסבב חיים נוסף", מציין דרור קרול, מנהל מפעל הייצור של אגד. פעולת הגיפור מתארת הלכה למעשה את השימוש שעושה אגד בטכנולוגיה מתקדמת, במטרה לצמצם את השימוש בגומי טבעי ובכך להגביר את השימוש בחומרים ממוחזרים; דבר המסייע לחברה גם לייצר צמיגים במחירים תחרותיים וגם להפחית נזקים סביבתיים.