סגור
כדאי להכיר

המגן העסקי שלך

עסק חשוף תדיר לתביעות או להפסדים ניכרים רק כיוון שלא השכיל להיערך נכון, או לא היה מודע לחובות הרגולטוריות ואחרות החלות עליו. עו"ד אמנון הראש, מומחה למשפט מסחרי והייטק, על מה שכל בעל עסק חייב לדעת

עו"ד אמנון הראש, בעל תואר ראשון ושני במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, מומחה למשפט מסחרי ובעל משרד עו"ד בתל אביב, הגיע לתחום המשפטים אחרי שנים כבכיר בתחום ההייטק ומתוך הכרות עם עולם הטכנולוגיה והעסקים ממקור ראשון. ככזה, הוא מבין מקרוב לליבם של סטארטאפיסטים ואנשי עסקים, הוא ער ללחצים הרבים המופעלים עליהם ולכך שלפעמים בתום לב ומחוסר שימת לב או הבנה, הם עלולים להפסיד את כל עמלם וההשקעה הרבה ששמו בעסק, רגע לפני שאתם פותחים עסק, מחפשים משקיעים או מרחיבים את קווי הייצור, כמה דברים שחשוב לכל בעל עסק לדעת.
מה זה הסכם מייסדים?
"הסכם מייסדים הוא הסכם המסדיר את מערכת היחסים העסקית והזכויות של כל אחד מהמייסדים עוד טרם הקמת החברה. בשל כך, רצוי לערוך הסכם מייסדים בשלבים המוקדמים של המיזם, ולפני הקמת החברה. היחס בין תקנון החברה להסכם מייסדים, תקנון החברה מסדיר את מערכת היחסים בין בעלי המניות, הקיימים והעתידיים בינם ובין עצמם ובינם ובין החברה, ואילו הסכם מייסדים נחתם רק בין מייסדי החברה ומחייב רק אותם ולא מחייב בעלי מניות עתידיים או את החברה. עם זאת, שני ההסכמים עוסקים בנושאים דומים, לכן חשוב להקפיד שלא יהיו סתירות בין הסכם המייסדים לתקנון החברה.
הרבה פעמים אנחנו פותחים עסק עם מכר, בן משפחה, חבר מהצבא, בקיצור, מישהו שאנחנו מכירים וסומכים, במקרים אלה נוטים לחשוב, 'טוב אנחנו מכירים, לא צריך', דווקא במקרים כאלה חשוב במיוחד להסדיר את הדברים בכתב באופן מוסדר. שלא יסתבר שהיו אי הבנות או שכל צד הניח משהו על דעת עצמו ולהבהיר את הדברים מראש. אף אחד לא עורך חוזה כשיש סכסוך, חוזה עורכים שהמצב טוב ותקין בין הצדדים. לכן הוא נערך, 'למקרה ש... ועדיף לשאת אולי אי נעימות קלה ולהעלות את עניין עריכת ההסכם אצל עורך דין ולא בדיעבד להצטער שלא עשיתם זאת מראש. עורך הדין יכול להיות מישהו שמוסכם על שני הצדדים אין צד שלכאורה 'נדפק', הפוך הוא".
2 צפייה בגלריה
מתי נכון להקים חברת בת?
מתי נכון להקים חברת בת?
מתי נכון להקים חברת בת?
(אבי מזרחי אייקון)
מתי נכון להקים חברת בת?
"חברה בת מהווה ישות משפטית נפרדת מהחברה האם אשר מחזיקה במניותיה. ככלל "הסיכון" בו נושאת החברה האם מוגבל לגובה השקעתה בחברה הבת. כך למשל, כאשר חברה מסוימת רוצה לגייס משקיעים לפעילות מוגדרת או לחילופין לגדר סיכונים של פעילות עסקית מסוימת, נכון יהיה לעשות זאת במסגרת חברה בת ולא במסגרת החברה האם על מנת לצמצם את החשיפה של חברת האם. לשם הדוגמא: נכון יהיה כי חברת בנייה תקים חברת בת לכל פרויקט, כך שבמקרה של 'כשל' בפרויקט אחד לא יהיה בכך בכדי 'להשליך' ולפגוע בשאר פעילות חברת האם.
כיצד להשריש רגולציה, ציות ותקנים בחברה?
"ניהול מושכל של הדרישות הרגולטוריות והנחלת תרבות ציות הולמת בארגון מהווה את אחד האתגרים הבולטים עמו מתמודדות הנהלות. הבנה של סוגיות רגולטוריות היא קריטית עבור עסקים בכל התעשיות. על ארגון לערוך בחינת מצב הקיים והערכת מידת עמידתו בדרישות הרגולציה הציות והתקנים. הרגולציה בישראל מתפרסת על פני תחומים רבים כגון: הגנת הפרטיות, חוקי העבודה, איכות הסביבה, חוקי התחרות, רגולציה פיננסית ושוק ההון ועוד. הפרה של כללי הרגולציה והציות עלול לגרור קנסות מנהליים בסכומים גבוהים מאוד שיכולים להגיע אף לכדי מיליוני שקלים ולעיתים אף נקיטת צעדים פלילים אישיים כנגד נושאי משרה בחברה.
הרגולציה בישראל מתפתחת בתחומים שונים ובעיקר בתחום אבטחת המידע, הגנת הפרטיות והסייבר כך למשל, לאור "פרשת שירביט" רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון פרסמה הנחיות לחיזוק הגנת הסייבר להגביר את הפיקוח ולהדק את הבקרה, הפרה של הכללים עלולה לגרור חבויות משפטיות. על ארגונים לבצע סקר ציות ענפי ועסקי ולהיות מודעים לכל החוקים הכללים והתקנים המחייבים. אגב, טענת הנאמרת לא פעם על ידי מנהלים בארגון 'לא ידעתי' לא באמת תעמוד להם כטענת הגנה, על המנהלים להכיר ולוודא כי הארגון עומד בכל תנאי החוק והכללים ולהכפיף אותו בכל רמות הארגון".
2 צפייה בגלריה
כיצד להשריש רגולציה, ציות ותקנים בחברה?
כיצד להשריש רגולציה, ציות ותקנים בחברה?
כיצד להשריש רגולציה, ציות ותקנים בחברה?
(אבי מזרחי אייקון)
מתי תוטל אחריות אישית על נושאי משרה בחברה?
"הכלל בדיני החברות לפיו מעשיו של נושא משרה בחברה יחשבו כמעשי החברה עצמה, נועד על מנת לייחס פעולות שנעשו על ידי נושאי המשרה לתאגיד עצמו. על מנת להטיל אחריות על נושא משרה באופן אישי בית המשפט בחן מקורות שונים המאפשרים הטלת אחריות אישית על נושאי משרה.
ניתן להטיל אחריות אישית על נושא משרה כאשר היה בפועל צד להסכם או התנהגותו הייתה שלא בתום לב או שמוטלת עליו חובה אישית מכח הדין. המקורות הנוספים להטלת אחריות אישית על נושאי המשרה, התבססו על עצם היותם אורגנים של החברה, אשר במהלך התנהלותם קיימו את כל היסודות הנדרשים לגיבוש אחריות על פי דיני הנזיקין, או לחילופין על פי כל דין אחר. מיישום זה ניתן להיווכח, כי תורת האורגנים אינה מקנה לנושאי המשרה חסינות מלאה, מקום שזה ביצע עוולה או עבירה באופן אישי. העובדה כי החברה תישא באחריות, אינה פוטרת את נושא המשרה מאחריות אישית.
טיפ ליזם מתחיל
"יזמים רבים מגיעים עם רעיונות מצוינים, אך ללא מודל עסקי כלכלי, יש לזכור שמשקיע הוא גוף עסקי וכל מטרתו למקסם את הרווח על ההשקעה. לכן, בטרם אתם ניגשים לפתח את הרעיון יש לבחון את גודל השוק ואת נתח השוק אליו אתם מכוונים, יש לוודא כי המוצר פונה לנתח שוק מספיק גדול על מנת להצדיק את ההשקעה ולייצר פוטנציאל רווח גדול ככל האפשר. למשל, פתרון המציע סיגריה שניתן לעשן בשבת - גודל השוק – כלל היהודים. נתח השוק מכלל השוק - היהודים שומרי השבת שהם גם מעשנים. ולכן, עצתי תתאימו את המוצר למודל העסקי הרחב ביותר שיאפשר לכם למקסם את הרווחים טיפ נוסף, אם אתם לא מצליחים למצוא מודל עסקי רווחי מספיק גם אם הרעיון מדהים תעברו לרעיון הבא. עסק בסופו של דבר, נועד לייצר רווח!".

*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי, לכל שאלה והתייעצות לגופו של עניין יש לפנות לעו"ד מומחה לתחום המסחרי ולהייטק
עו"ד אמנון הראש, רח' מקווה ישראל 8, תל אביב, 03-6244324