סגור
כדאי להכיר

הכללים משתנים וילדי "מעונות היום" נופלים בין הכיסאות

"חוק הפיקוח למעונות יום" מביא איתו סערה בכל תחום הגיל הרך בישראל, יצאנו לבדוק עם המומחים והטובים ביותר, והגענו לגן לי-אור בקרית ים

בגן לי-אור, תיעדנו כיתות קטנות, תפריט של תזונאית וצוות עם ליווי פדגוגי צמוד. הגן מקרית ים שמגדיר מחדש מהו חינוך מודרני לגיל הרך.
מה קורה בחינוך הפרטי לגיל הרך בישראל?
החוקים וההנחיות החדשות שהונחתו על גני הילדים הפרטיים גרמו להוצאות תפעוליות נוספות ורבים מתקשים להתמודד עם המציאות המשתנה. במקרה הטוב הגנים מגלגלים את העלויות על ההורים שגם ככה קורסים תחת הנטל הכלכלי, במקרים אחרים, חמורים יותר, הם פשוט לא מבצעים את הנדרש ומקווים שלא ייתפסו.
כדי להבין מה צופן בחובו העתיד פגשנו לשיחה את הצוות אורה נדב המנהלת האגדית ומשה עטיה, בעליו של "גן ליאור" בקריית ים. משה ואורה הינם אוטוריטה בענף ופועלים בתחום כבר למעלה מ-20 שנה, הגן בבעלותו של משה הוא מהגדולים והידועים בחיפה והקריות. מקום שנרשמים אליו עוד בהריון ושאין ספור זכיינים מבקשים לפתוח תחת המותג שלו גני ילדים נוספים.
לצד פעילותם, השניים מתנדבים בהדרכת בעלי גנים ובייעוץ לגננות ומנהלים במוסדות לגיל הרך. הם מארחים אותנו בגן ומסבירים כי למרות שהם מבינים את התסכול של בעלי הגנים וההורים, אפשר וצריך לרבע את המעגל.
גני ילדים מודרניים ומושקעים לא צריכים לחשוש מחוק הפיקוח החדש
"נכון, ההוצאות גדלו משמעותית וחוק הפיקוח נראה דרקוני" אומר משה, "מצד שני, גני ילדים שיתנהלו בצורה מודרנית לא צריכים לחשוש כי, כמו בגן שלנו, ההנחיות החדשות מיושמות כבר בשילוב מפקחת פדגוגית, מצלמות, מרחבים גדולים וכיתות קטנות" היוו אבן דרך ללא קשר לחוק הפיקוח החדש.
מהר מאד השיחה מתגלגלת למודלים של "חינוך מודרני" לגיל הרך המבוססים על יחס צוות-ילדים, גננות אקדמאיות, מרחבי למידה "היברידיים", תכנים מותאמי גיל, "שיעורי בית" החל מגיל שלושה חודשים ואפילו תפריט של תזונאיות מקצועיות.
אך למה התשלומים גבוהים ואיך מונעים אלימות? (ספוילר: לא רק בעזרת מצלמות), משה לא מתחמק ולשיחה מצטרפת גם אורה נדב, מנהלת גן לי-אור ואושיה בפני עצמה בתחום החינוך לגיל הרך בארץ.
הילדים מקבלים יותר וזה עולה כסף
"גן ילדים מודרני" הוא הרבה יותר מבייביסיטר מצוין" מסביר משה, "ההורים מצפים להרבה יותר ומקבלים בהתאם. אצלנו בגן לי-אור, גם אחרי 20 שנות פעילות אנחנו כל הזמן בלמידה ובהתחדשות.
גן ליאור משקף לנו לאן הולך הכסף בהשקעה על הילד. המקום המטופח משתרע על פני כ- דונם. הגן מחולק ל-7 מתחמים, מועסקים בו כ-20 אנשי צוות והילדים לומדים ב 7 קבוצות גיל קטנות שבכל אחת כ-6-7 ילדים בלבד. משה מסביר כי בעוד שלאחרונה הונחו תקנים והוראות בחוק הפיקוח החדש, אחד המאפיינים הבולטים של "גן המודרני" הוא שהוא מקנה לילדים הרבה מעבר.
"קח למשל את הנושא של הכיתות הקטנות, אם בקבוצת הגיל שבין שנה וחצי לשנתיים התקן הוא 1 ל-9, אצלנו כמעט תמיד יש בקבוצה הזו יחס של 1 ל-7, ובתינוקייה יש שתי מטפלות על 6 ילדים למרות שהתקן דורש רק מטפלת אחת. אנחנו עושים את זה כי חשוב לנו להגיע לכל ילד וילדה. תקנים ושלל חוקי הפיקוח החדשים הם רק רף מינימום מבחינתי. מה שקורה בפועל בגן הוא הרבה יותר מהותי" אומרת אורה.
"אנחנו גם מעבירים ילדים בין הכיתות אם זה תואם את ההתפתחות. האחד בספטמבר הוא לא הפרמטר כאן", היא מדגישה, "לא נשים ילד בן חצי שנה עם ילד בן שנה רק בגלל השנתון. זה אולי פער קטן בגיל אבל יכול להיות פער גדול בהתפתחות".
2 צפייה בגלריה
גן ליאור - חצר ג'ימבורי
גן ליאור - חצר ג'ימבורי
גן ליאור - חצר ג'ימבורי
(דרור להט)
"חיוך של ילד אי אפשר לזייף"
בכניסה לגן לי-אור אנחנו פוגשים את אחת האימהות. איילת, גננת בעצמה בגן עירייה בקריות ואמא לעילאי בן השנה שלומד בתינוקייה.
"חוק הפיקוח לא דורש את מה שאני דורשת ומקבלת כאן כבסיס! הבחירה בגן ליאור הייתה פשוטה", היא אומרת בזמן שהיא מקבלת דיווח מפורט מהמטפלת על יומו של עילאי, "השם הטוב של גן לי-אור נבנה מההקפדה על החוקים הפורמליים והבלתי פורמליים. יחס מדהים לילדים, ניקיון, אוכל משובח והכי חשוב – רוגע בכל בוקר ברגע שאני מוסרת את הילד למטפלת".
כגננת במקצועה, איילת מספקת זווית מעניינת על היתרונות של "גן המודרני": היא מספרת "בתור גננת בגן ציבורי שמקבלת את הילדים בגיל 3, בולטים לי מאד לעין הכלים שהילדים רכשו בגן הפרטי ואני מזהה בקלות את הילדים שמגיעים אלי מגנים פרטיים שהשקיעו בהם, ואת אילו שלא הגיעו מכאלה גנים. זה בא לידי ביטוי ביכולת לקבלת מרות ובמשמעת, בהרגלי אכילה, בכישורים חברתיים ובהתפתחות המוטורית".
אחת האינדיקציות הטובות לפי איילת לחינוך שעילאי מקבל בגן היא האופן שבו הוא מגיע בבוקר למסגרת ואיך שהוא רץ למטפלות לחיבוק וחום. "חיוך של ילד אי אפשר לזייף", היא צוחקת, "אני רואה אותו מגיע לגן בשמחה ולא פחות חשוב מכך איך הוא חוזר הביתה. תמיד שבע, נקי ומסודר". אני מסתכלת בסוף יום על מה עילאי מקבל מהגן ועם מה הוא יוצא בתום שנת הלימודים ועל זה אין פשרות מבחינתי.
"הגן של ילדי הגננות"
"איילת היא לא האמא-גננת היחידה שלנו", אומר משה בסיפוק "בגן ליאור התחנכו עשרות ילדים של מורות וגננות מהאזור. אנחנו ממש הגן של ילדי הגננות". עוד הוא מסיים את המשפט ולגן מגיעה גננת נוספת, אדווה, שבנה קובי בן השנתיים לומד במקום.
היא מספרת שכשהילדה הגדולה שלה הייתה בגיל של קובי, לא היה לה מקום בגן לי-אור והיא שלחה "לצערה" לגן פשוט. "עם קובי כבר לא לקחתי סיכון", היא שוב צוחקת, "ועוד בהריון שריינתי מקום ואפילו הארכתי את חופשת הלידה בחודש וחצי כדי שנהיה מסונכרנים".
אדווה מוסיפה שחוקי הפיקוח על כל סעיפיו הם רק חלק ממה שכבר שנים רבות מקובל בגן לי-אור, יש רמה גבוהה של שקיפות מול ההורים בכל דבר. "אחד הדברים שאני הכי מעריכה בגן הזה, מעבר לאושר שעל הפנים של קובי בכל יום שהוא מגיע, זה השקיפות המלאה מולנו בכל דבר, אפילו הכי קטן. תמיד אומרים את האמת ולא מנסים לייפות את המציאות גם אם לדוגמה היה אירוע של נשיכה או נפילה. זה ילדים, זה קורה, והכי חשוב שהגננות והמטפלות מעדכנות ומספרות. זה נותן לי בתור אמא המון ביטחון ושקט".
"אני יודע שהתשלום גבוה"
חוק הפיקוח הביא עלייה משמעותית בעלויות התפעול החודשיות של הגנים הפרטיים בישראל שמוערכת בכ-10%-15%. הוצאות התפעול זינקו בשל העלייה בשכר הגננות והסייעות ובעקבות הניסיונות הממשלתיים להסדיר את הענף.
"אני יודע שהתשלום לגן לי-אור ושכמותו, לא נמוך, ובטח אם יש למשפחה יותר מילד אחד במסגרת פרטית", אומר משה, "מצד שני אני לא מוכן להתפשר. אנחנו אומרים להורים שאולי הם משלמים לנו קצת יותר, אבל אנחנו צריכים תקציב כדי להשקיע בילדים שלהם. רובם מקבלים את זה בהבנה וגם מעריכים".
מרבית ההכנסה בגן לי-אור מושקעת בלמקסם את ההישגים של הילד. בראש ובראשונה בגננות וסייעות ובשכר הולם. הגן מאמין בהון האנושי ובנשות מקצוע בעלות ניסיון שנבחרו בקפידה. כולל על בסיס התאמה אישיותית לעבודה עם ילדים וניסיון פדגוגי בגיל הרך. לצוות מוצמדת מדריכה פדגוגית שמלווה אותו, מדריכה את המטפלות והגננות, ומתאימה תכנים לפיתוח וקידום הילדים.
2 צפייה בגלריה
גן ליאור -חצר משחקים
גן ליאור -חצר משחקים
גן ליאור -חצר משחקים
(דרור להט)
אירועי כרמל מעודה? לא בגן שלנו
השיחה נמשכת והגיע הזמן להתייחס ל"פיל שבחדר" – אלימות בגני ילדים. לפי נתוני משטרת ישראל בכל שנה נפתחים כ-85 תיקים בגין אלימות בגירים כלפי ילדים בני 0-6 במסגרות חינוך וטיפול. משה מכיר את הנתונים, דוגל באפס סובלנות לאלימות, אך מפנה גם זרקור נוסף, "אלימות תופסת את הכותרות אבל היא לא העיקר", הוא אומר, "גן הוא לא מקום שאנחנו דורשים שהילד רק יחזור ממנו בריא ושלם. הורים דורשים מוסד חינוכי ראשון ומעלה, תרתי משמע. כאן נוצקים היסודות החינוכיים שילוו את הילדים בשנים הבאות. ילדים שהתחנכו בגנים איכותיים מקבלים כלים שהופכים אותם לעצמאים ולתלמידים מצטיינים".
הוא מספר שהצוות בגן עובר קורס מד"א והתנהלות בטוחה לזיהוי ודיווח מצבים קיצוניים. "יש גם את הפיקוח של חוקי המעונות. אבל עוד לפני שזה היה, הקפדנו. וגם עכשיו הדרישות שלנו מהצוות גבוהות מאלו של משרד החינוך. למשל, כולם מדברים היום על חוק מצלמות ולנו היו כבר לפני שנים רבות מצלמות בגן. ההורים יכולים לבוא לראות. כל חדר מצולם, כל חצר מצולמת".
טבחית במשרה מלאה
אלמנט חשוב נוסף בגן ילדים מודרני שחוק הפיקוח לא מעלה הוא המטבח. גן לי-אור לא מסתפק בתפריטים גנריים עם אוכל תעשייתי. "תזונה נכונה באה לידי ביטוי גם בתפריטים מגוונים וגם בהתוויית הרגלי אכילה", אומרת מנהלת הגן אורה נדב, "מעט מאד הורים ישראלים יכולים לשבת עם הילדים לשלוש ארוחות ביום. הגן נכנס לוואקום ומשלים את ההורות".
תוך כדי שאנחנו משוחחים על התפריטים, היא מובילה אותנו למטבח למפגש עם הטבחית המקצועית שמועסקת במשרה מלאה. "אין כאן שירותי קייטרינג", "הכל מוכן במקום ומחומרי גלם טריים. הדגים לקציצות נטחנים פה וחזה העוף לשניצלים מגיע טרי-טרי".
היא מסבירה שהתפריטים הותאמו לגילאים והורכבו על ידי תזונאית מקצועית. כולל התייחסות לאלרגנים ואפילו לדרישות ספציפיות של הורים טבעוניים וצמחוניים. "לפעמים גם אני רוצה להישאר לאיזה ארוחה", אומרת איילת בחיוך, "הריח במטבח משגע ואני רק מקווה שאצליח להתחרות בטבחית הנפלאה של הגן בארוחות שעילאי מקבל בבית".
מביקורנו בשטח הבנו שחוקי הפיקוח על המעונות התקיימו כבר שנים ובידלו את הטובים מהשאר
הגן המודרני בישראל בהחלט מגדיר מחדש חינוך איכותי לגיל הרך והביקור בגן ליאור בקריית ים בהחלט מחדד את זה. ההשקעה הניכרת בפרטים הקטנים והגדולים כאחד אולי דורשת תשלום בהתאם, אבל מהווה מרכיב מנצח בהתפתחות הילדים ועתידם.
גן לי-אור בקריית ים 053-2805667, 050-4396962