סגור

קשיים של ספורטאים: אלו הנושאים המדוברים ברשת בהקשר של אולימפיאדת טוקיו

חברת Affogata שפיתחה פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית למודיעין עסקי מהרשת, ניטרה את כל השיחות הישירות והעקיפות ברשת על המשחקים האולימפיים. בין הנושאים הפופולריים שדובר עליהם ברשת - הקהילה הלהט"בית ובריאות הנפש של ספורטאים

בטוקיו 2020, אולימפיאדה שנערכת ב-2021 בגלל הקורונה, השיח ברשת סביב משחקי האולימפיאדה לא עסקו בקורונה כמצופה. נפש הספורטאים "גנבה" את ההצגה.
חברת Affogata שפיתחה פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית למודיעין עסקי מהרשת בזמן אמת ניטרה את כל השיחות הישירות והעקיפות סביב כל נושא, ע"י חיפוש מותג ספציפי מהרשת.


באמצעות הפלטפורמה, הצלחנו לגלות באופן אוטומטי את המגמות, הסנטימנט, מילות המפתח והנושאים המובילים באולימפיאדה, על ידי מעקב אחר מיליוני שיחות מערוצים שונים בזמן אמת, והנה התובנות העיקריות והמפתיעות שמצאנו:
השיח ברחבי הרשת התמקד בקושי להיות ספורטאי, בהשלכות והשפעות של הלחץ הנפשי שעד היום לא נהגו לשתף אותו, אופי הספורטאי (הקהילה הלהט"בית שנחשפת במשחקים יותר מבעבר) ועוד.

3 צפייה בגלריה
מנכ״ל חברת אפוגטה שראל עומר
מנכ״ל חברת אפוגטה שראל עומר
מנכ״ל חברת אפוגטה שראל עומר
(מינקובסקי תקשורת )

באפוגטה הבחנו לפתע בפרץ שיחה סביב מילת המפתח 'בריאות הנפש'. השיחה החלה סביב הספורטאית נעמי אוסקה. בימים האחרונים, הפלטפורמה של Affogata התריעה על שיח גבוה במיוחד סביב נעמי אוסקה, הטניסאית היפנית. אחרי הפסד מפתיע בסיבוב השלישי של טורניר הטניס, הודתה כי היא סובלת מדיכאון.
זמן קצר לאחר מכן, סימון ביילס, המתעמלת האמריקאית בעלת 36 מדליות אולימפיות ומאליפויות העולם, מהן 27 מדליות זהב, הודיעה כי היא פורשת מהתחרות הקבוצתית במהלך מקצה הגמר, בהמשך הודיעה שהיא מסירה את השתתפותה גם מהתחרות האישית (ובסוף חזרה רק לתרגיל הקורה - בו זכתה במדליית ארד). ביילס פרסמה הצהרה בה הזכירה כיצד הפחד משפיע על בריאות הנפש והבטיחות הגופנית של המתעמלות ושהיא עוזבת את התחרויות כדי לעבוד על בריאותה הנפשית ומצבה הנפשי.
בהתחלה, אנשים ברשת היו בהלם מוחלט. עם זאת, רוב השיחה סביב נעמי אוסקה וסימון ביילס הפכה לחיובית, ושיבחה את הספורטאים על מתן עדיפות לבריאות הנפש. אנשים ברחבי העולם ואפילו משפיעי דעת קהל התייצבו כדי לציין כמה קשה זה יכול להיות וכמה אמיצות שתי הספורטאיות. אני חושב שבעקבות הקורונה אנשים שמים דגש גדול יותר על המצב הנפשי, ומה שעשו אותן הספורטאיות נתן "אור ירוק" לכל אחד לדבר על מצבים שונים מהסוג הזה.
ספורטאים מנצלים את המשחקים האולימפיים כפלטפורמה לנקוט עמדה
הוועד האולימפי הבינלאומי ביקש לשמור על המשחקים א-פוליטיים, אולם לאחר שנה שבה מתרחשים אירועים משמעותיים בעולם, יצאה הצהרה שהזכירה כי הפגנות יורשו כל עוד הן מתרחשות לפני התחרות ולא בפודיום הפרסים.

3 צפייה בגלריה
טום דיילי שחיין בריטי מדליית זהב אולימפיאדת טוקיו
טום דיילי שחיין בריטי מדליית זהב אולימפיאדת טוקיו
טום דיילי, שחיין בריטי שזכה במדליית זהב אולימפיאדת טוקיו
(צילום: Getty)

טום דיילי, צוללן בריטי שזכה במדליית זהב באולימפיאדה השנה, השתמש במשחקים כדי לדבר בגלוי על היותו הומו ואלוף אולימפיאדה. אנשים הראו תמיכה עצומה באמצעות שיחות מקוונות וסנטימנט חיובי כלפי הספורטאי. דיילי השתמש בפלטפורמות שונות ברשתות החברתיות כדי לדבר על חשיבות הקבלה של הקהילה הלהט"בית.
נושא מכריע נוסף סביב אולימפיאדת טוקיו 2020 הוא ללא ספק הכפר האולימפי. ספורטאים מרחבי העולם החלו לפרסם את שגרת יומם בכפר, ומשכו "באז" גדול מצעירים שעוקבים אחר חשבונות המדיה החברתית שלהם. טיקטוק ואינסטגרם היו הערוצים העיקריים שבהם ספורטאים משתפים תוכן מאחורי הקלעים מהכפר האולימפי.
ספורטאים אימצו את המגמה "דברים שהגיוניים רק בכפר האולימפיאדה" שבו הם מראים את המרחב הבידוד שיצרו לכל מדינה כמו גם, אולמות חדרי אוכל מרשימים, אבטחה מקיפה מסביב לשעון ומיטות הקרטון המפורסמות.
מריעים ל"אנדרדוג"
תובנה מיוחדת נוספת על האולימפיאדה השנה היא איך אנשים ברשת מנהלים שיחות חיוביות על ה"אנדרדוגים". במשחקים האולימפיים הקודמים, השיחה העיקרית הייתה במרבית הפעמיים סביב המדינות המנצחות. עם זאת, השנה ראינו עלייה גבוהה בשיחה סביב הספורטאית פלורה דאפי, בהיותה אחת הספורטאיות המדוברות ביותר מהאולימפיאדה כשהביאה את מדליית הזהב הראשונה מהברמודה. הפלטפורמה הראתה עלייה גבוהה באזכורים חיוביים מכל רחבי העולם, במיוחד מזכירה עד כמה הסיפור שלה מעורר השראה.

3 צפייה בגלריה
סימון ביילס תרגיל קורה אולימפיאדה טוקיו מדליית ארד
סימון ביילס תרגיל קורה אולימפיאדה טוקיו מדליית ארד
סימון ביילס, טוקיו 2020
(צילום: AP)

דוגמה נוספת היא הילדין דיאז. דיאז היא הפיליפינית הראשונה אי פעם שזכתה במדליית זהב אולימפית, ומחזיקת שיא אולימפי בהרמת משקולות כשזכתה בקטגוריית 55 ק"ג לנשים בהרמת משקולות באולימפיאדת טוקיו 2020. במהלך המחקר ראינו זינוק גבוה באזכורים סביב הספורטאית, וזהו ציון דרך היסטורי לספורטאית ולמדינה. השיחות השונות באתרי האינטרנט היו סביב מסרים מעצימים כמו "כל אחד יכול לעשות את זה!".
השיח ברשת נתן במה לנושאים החמים והמשפיעים ברחבי העולם באופן חיובי, דבר שלא נראה בשנים הקודמות של המשחקים האולימפיים. שיחות אלו, סביב משחקי האולימפיאדה בכל רחבי הרשת הפתיעו רבים. אולימפיאדת טוקיו הובילה לעלייה של נושאים רגישים שלא היו בעבר על סדר היום באירועים כאלה.

שראל עומר הוא מנכ"ל חברת Affogata