סגור

בלעדי
אושרה תוכנית ענק לבניית 2,100 יחידות דיור במרכז רחובות

התוכנית תאפשר בנייה נרחבת למטרות דיור ומסחר במרכז העיר. זאת לאחר שאותרו עשרות מגרשים ריקים וצמודי קרקע באזור, להם ניתנו זכויות בנייה רחבות היקף. זאת, בנוסף לזכויות הבנייה שניתן לממש מתוקף תוכניות התחדשות עירונית

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז מרכז אישרה את תוקפה של תוכנית רחבת היקף שקידמה עיריית רחובות ותאפשר תוספת של 2,100 יח"ד למרכז העיר רחובות - זאת בנוסף לתוכניות התחדשות עירונית שאושרה לפני כמה שנים, כך נודע ל"כלכליסט".
התוכנית כוללת את הרחובות שממזרח וממערב לרחוב הרצל (הרחוב הראשי של רחובות, שלא נכלל בתוכנית ולגביו תאושר תוכנית נפרדת), שבהם איתרה העירייה מגרשים בבעלות פרטית שעליהם עדיין קיימים צמודי קרקע או שהם ריקים לגמרי מבינוי. התוכנית מוסיפה למגרשים הללו זכויות בנייה רחבות מתוך ציפייה שהיקף הזכויות הנדיב יעודד יזמים ובעלי קרקעות לקדם עליהם בנייה.
התוכנית הקודמת של העירייה איפשרה לממש זכויות מתוקף תמ"א 38 וכללה 600 יח"ד. לפי מינהל התכנון, התוכנית מוצתה כמעט לגמרי - כלומר כל המגרשים שנכללו בה נמצאים בהליכי בנייה או בשלבי רישוי ואישורים. פוטנציאל הבנייה בתוכנית הנוכחית גבוה משמעותית ועומד על כ־2,100 יח"ד. המגרשים שנכנסו לתוכנית הם כאלה שעמדו בקריטריונים שנקבעו במסגרתה, בהם דרישה כי המגרש צריך להיות בשטח של 1,500-500 מ"ר ובייעוד של מגורים. ייכללו בה מגרשים ריקים או כאלה שבנויים בהם מבנים שלא חלה עליהם תמ''א 38 לפי התוכנית לחיזוק מבנים בעיר. התוכנית קובעת מפורשות כי מגרש שעליו נמצא מבנה הנכלל ברשימת המבנים לשימור של העיר לא יוכל להיכלל בתוכנית.

1 צפייה בגלריה
רחוב הרצל ב רחובות
רחוב הרצל ב רחובות
רחוב הרצל ברחובות
(צילום: אבי מועלם)

המגרשים שיעמדו בקריטריונים יקבלו זכויות בנייה לפי צפיפות של 20-17 יח"ד לדונם, המבנים החדשים יהיו בני עד 10 קומות והשטח הממוצע לדירה יעמוד על 110 מ''ר. כמו כן נקבע כי 20% מיחידות הדיור יהיו קטנות, בשטח כולל של 80 מ''ר. גיא קפלן, מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, אמר לאחר אישור התוכנית כי "התכנון המוצע בה מאפשר ניצול יעיל של משאב הקרקע במרקם הבנוי במרכז העיר, תוך מתן התייחסות למרקם הבינוי הקיים".
במסגרת הדיונים על אישור התוכנית הועלה חשש כי התשתיות לא יעמדו בתוספת האוכלוסייה, אולם לדבריו של קפלן התכנון נשען בעיקר על תחבורה ציבורית ועל שטחי ציבור קיימים ומתוכננים באזור. בכל אופן, כרגע אין התניות בנושא התשתיות, אך כבר יש הנחיות ולוחות זמנים למימוש הזכויות, בהתאם להתקדמות של התכנון המפורט ופיתוח התחבורה הציבורית, לרבות שבילי אופניים, צירי העדפה לתחבורה ציבורית על רחוב הרצל ובצומתי כניסה משמעותיים ושדרוג הרחובות.