סגור
 יהונתן כהן בעל השליטה בגיבוי חברת אשראי חוץ-בנקאי
יהונתן כהן, בעל השליטה בגיבוי, חברת אשראי חוץ-בנקאי (צילום: אייל יצהר)

בלעדי
המשטרה פשטה על סניף גיבוי בצפון והחרימה מחשבים וציוד

לכלכליסט נודע שהמשטרה פשטה על סניף החברה בקיבוץ מזרע בסוף יולי. טיוטת דו"ח הבודק מגלה כי חברת האשראי החוץ-בנקאי רק החלה לגלות את שווי הנכסים האבודים שלה, שעלול לחצות את השווי בדיווחה הקודם, ולנוע בין 50 ל-100 מיליון שקל. מניית החברה צללה היום ב-15% בבורסת ת"א

העלילה הפלילית של גיבוי אחזקות מסתבכת. ל"כלכליסט" נודע כי משטרת ישראל פשטה על סניף גיבוי בקיבוץ מזרע בסוף חודש יולי והחרימה את מחשבי החברה וציוד נוסף שקשור לעבודתה.
המשטרה הופיעה בכניסה למשרדי החברה תוך שהיא מציגה צו חיפוש שמאפשר לה לאסוף מהסניף את ספרי הניהול, החשבונות, הטלפונים הניידים ואף אמצעי לחימה (במידה שיימצאו). צו החיפוש התיר לבצע חיפוש בחפציו של אייל רוזן, מנהל הסניף לשעבר, ומרואן עודה ביטאר, ככל הנראה אחד מלקוחות הסניף, בשל "חשד סביר לביצוע עבירה" להגדרת הצו.
הגרסאות סותרות לגבי אופי חקירת המשטרה. בחברת גיבוי טוענים כי המשטרה פשטה על הסניף כחלק מחקירה נפרדת שהמשטרה מנהלת נגד רוזן. אולם מקרובים לרוזן, ששוהה בימים אלו בדובאי, הסבירו לכלכליסט שמדובר בחקירה שהמשטרה פתחה בנושא עבודתו בסניף. בנוסף, המשטרה קבעה צו הרחקה לרוזן ואסרה עליו ליצור קשר עם אף גורם מגיבוי או כזה שקשור לגיבוי.
כך או אחרת, פריצתה של המשטרה והחרמת המחשבים הביאה לסגירתו הסופית של סניף הצפון שעוד לפני כן עבד במינון נמוך מאוד לאור הממצאים הקשים לגבי אופי הפעילות שהתבצעה בו. לחברה סניפים גם בתל אביב ובכפר סבא. מוקדם יותר היום דיווחה גיבוי על ממצאי בדיקתו של החוקר עופר אלקלעי שחשף כי "לאור ממצאי הבדיקה והעובדה כי מר רוזן הינו בעל גורם ניסיון רב בתחום אשראי חוץ-בנקאי, עולה חשד כי מדובר בהתנהלות חריגה ומתוכננת בעלת מאפיינים של תרמית".
הטיוטה שפורסמה מצביעה על כך שלכאורה תיק האשראי של גיבוי נופח במכוון בשיטת פירמידה על ידי הנהלת הסניף הצפוני שלה. במסגרת הפעילות השוטפת, מנהלי הסניף הצפוני שבקיבוץ מזרע פנו אקטיבית לגורמים שונים בצפון הארץ ובדקו איתם אם הם צריכים או רוצים הלוואה. אם התשובה היתה חיובית, נציגי סניף מזרע היו מבקשים צ'קים בהיקף גבוה יותר ממתן הלוואה כערובה, ללא בדיקה אם הצ'קים בעלי כיסוי. כאשר התברר כי הלווה אינו יכול להשיב את ההלוואה, היו פותחים לו חשבון נוסף אחר על מנת "לגלגל" את אותה הלוואה ולא לדווח על חוסר באשראי. כך צמח סניף הצפון של החברה מ-93 מיליון שקל לכדי 181 מיליון שקל בתוך שנה וחצי, כאשר לכל הפחות רובו הגדול מהווה חובות אבודים.
למרות נתונים אלו, הדו"ח מסכם כי בשלב זה אין אפשרות להעריך את היקף החובות שלא ייגבו, שכן בתקופה האחרונה פועלת הנהלת החברה החדשה להסדיר חלק מהחובות. על כן, החברה הודיעה לאחר הדו"ח כי היא עדיין עומדת מאחורי ההודעה שלה ביולי, במסגרתה חזתה כי 38 מיליון שקל מתוך תיק האשראי שלה בעל סיכון גבייה גבוה ו-14 מיליון שקל מתוכם נחשבים כאבודים. החברה הסתייגה והוסיפה כי הערכה זו עלולה להשתנות ואף באופן מהותי לאחר עבודה מקיפה יותר וכן מידול התיק. על פי מקורבים לחברה, שיעור ההלוואות הבעייתיות מתוך התיק הצפוני נע בין 40% ל-60% והצפי הוא שהאשראי האבוד עלול להגיע לכדי 50 עד 100 מיליון שקל.
מניית החברה צללה היום בכמעט 15% בבורסת תל אביב.