סגור
שיגורים מעזה מבצע עלות השחר
שיגורים מעזה (צילום: AFP)

דיווח שוטף
ההגבלות בעורף נותרו: הפסקת האש נשמרת מחצות

הפסקת האש נכנסה לתוקפה ב-23:30 – אולם כעבור כמה דקות נשמעה התרעת צבע אדום סמוך לגבול; בג'יהאד הביעו סיפוק מהודעת קהיר שתפעל לשחרור שני עצירי הארגון, אבל בישראל הבהירו: אין התחייבות לכך; למרות שהפסקת האש נשמרת מחצות - בצה"ל החליטו להותיר את ההגבלות לפעילויות והתקהלויות בעורף - אך יבחנו זאת שוב הבוקר; הנשיא ביידן בירך על הפסקת האש והודה לנשיא א-סיסי ולאמיר קטאר על סיועם במאמצי התיווך

דיווח שוטף מהאירועים במבצע ״עלות השחר״: המכות שספגה הזרוע הצבאית של הג׳יהאד האיסלמי, שיגורי הרקטות לעבר ערי ישראל, ההצלחה של כיפת ברזל, ההשלכות הכלכליות של הלחימה, הפסקת האש שנכנסה לתוקף ב-23:30 - והופרה על ידי הג'יהאד.

6:45 - למרות התרעות צבע אדום שנשמעו אמש (א') לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף, החל מחצות זו נשמרה. צה"ל מסר כי בתום הערכת מצב שהתקיימה, ההגבלות לפעילויות והתקהלויות בעורף נותרו במקומן, ויש להמשיך לפעול על פיהן. ההגבלות ייבחנו שוב בהערכת המצב שתתקיים שוב הבוקר. (יואב זיתון)
6:30 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי הוא מברך על הכרזת הפסקת האש בין ישראל לבין הג'יהאד האיסלאמי, שנכנסה לתוקף הלילה לאחר שלושה ימי לחימה. ביידן הודה לנשיא א-סיסי ולאמיר קטאר על סיועם במאמצי התיווך. עוד הוסיף ביידן כי תמיכתו בביטחון ישראל היא ארוכת שנים ואינה משתנה, וכוללת את זכותה להגן על עצמה מפני מתקפות, וכן שיבח את ראש הממשלה יאיר לפיד ואת המנהיגות של ממשלתו בשעת המשבר. ביידן התייחס גם לדיווחים על אזרחים הרוגים בעזה, בהם גם אלו שנהרגו משיגורים כושלים של הג'יהאד האיסלאמי, ואמר כי ממשלו תומך בחקירה יסודית של אירועים אלה. (ynet)
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יולי 2022
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יולי 2022
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP)
23:55 - אזעקת צבע אדום נשמעה ביישובים מבטחים, עמיעוז, ישע, צוחר ואוהד בעוטף עזה, זאת כ-20 דקות לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש בין הג'יהאד האיסלאמי לישראל. כל הרקטות שנורו יורטו. (מתן צורי)
23:40 - אזעקת צבע אדום נשמעה בשדרות, במכללת ספיר וביישובים איבים, ניר עם וגבים בעוטף עזה. האזעקה נשמעה כשמונה דקות לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד. (מתן צורי)
23:30 - מבצע עלות השחר - הסוף: אחרי לחימה שנמשכה שתי יממות וחצי, נכנסה הלילה (ראשון) בשעה 23:30 הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי. כמה דקות לפני ששני הצדדים נצרו את האש, המשיך ארגון הטרור בעזה לשגר רקטות לעבר שורת יישובים בעוטף עזה וגם לבאר שבע מבלי לגרום לנפגעים בגוף. מערכת כיפת ברזל יירטה כמה מהרקטות.
גם צה"ל הנחית מכת אש ברצועת עזה לקראת כניסת הפסקת האש באמצעות מטוסי קרב, מסוקי קרב, מל"טים ואש מדויקת מהקרקע. במסגרת הפעילות הצבאית הותקפו שורה של יעדי ג'יהאד איסלאמי, ובכלל מחנות צבאיים, מפקדה, משגרי רקטות ומחסני אמל"ח.

10 צפייה בגלריה
יירוט בשמי אשקלון מבצע עלות השחר
יירוט בשמי אשקלון מבצע עלות השחר
יירוט בשמי אשקלון
(צילום: AFP)

המגעים להסכם בין הצדדים בתיווך מצרים נמשכו יממה שלמה. בירושלים אישרו במהלך היום כי מתקיימים מגעים מתקדמים להפסקת אש, אולם התעורר חשש האם הג'יהאד האיסלאמי יסכים להפסיק את הירי לעבר ישראל. החשש נבע לנוכח העובדה שמדובר בארגון מבוזר ללא הנהגה מסודרת ועל-רקע חיסולי בכירי הארגון תייסיר ג'עברי שהיה ראש הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי בצפון הרצועה וחאלד מנסור שהיה ראש הזרוע הצבאית בדרום הרצועה.
מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה אמר: "אני מברך את העם הפלסטיני על העמידה האיתנה שלו מול התוקפנות, משתחווה בפני השהידים ומברך את כל העולם הערבי שעמד לצידנו. הג'יהאד האיסלאמי הוקם כדי לשמור על אחדות העם הפלסטיני והזירות השונות.
"ההתנגדות הפלסטינית ברצועת עזה הגיעה להישג בראשות הג'יהאד האיסלאמי. פעלנו על מנת להגן על השייח בסאם א-סעדי ולוודא אחדות שורות בקרב העם שלנו, גם גיאוגרפית. הג'יהאד האיסלאמי היום חזק יותר, כל ערי האויב היו בטווח ירי הרקטות שלה. אנחנו הוספנו עוד תנאי (להסכם הפסקת האש) והוא שחרורו של בסאם א-סעדי, בזמן שהאויב לא הצליח לכפות שום תנאי".
במהלך היום הפעילה קהיר לחצים אדירים על הג'יהאד להסכים להפסקת אש. במגעים השתתפו גם הקטארים ושליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד. חמאס, ארגון הטרור החזק והריבון בעזה, לחץ גם הוא על הג'יהאד להסכים - וכך נוצר מצב נדיר שבו יש הסכמה משותפת לישראל, למצרים ולחמאס אל מול הג'יהאד שניסה להקשיח עמדות.
כמה שעות לפני כניסת הפסקת האש לתוקפה, הרחיב הג'יהאד את מעגל הירי ושיגר מטחים לעבר גוש דן. בישראל הבינו מיד שמדובר בניסיון של השעות האחרונות להגיע להישגים בזמן שהנתונים על כמויות הנפגעים במהלך המבצע לרעתו - 36 הרוגים בצד העזתי אל מול אפס בצד הישראלי.

10 צפייה בגלריה
שיגורים מעזה מבצע עלות השחר
שיגורים מעזה מבצע עלות השחר
שיגורים מעזה
(צילום: AFP)

בשלב מסוים התנה הג'יהאד את הסכמתו להפסקת אש בנכונות ישראלית לשחרר את מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בג'נין בסאם א-סעדי, שמעצרו בשבוע שעבר הצית את האירועים, ושל העציר המנהלי חליל עוואודה ששובת רעב כבר יותר מ-140 ימים. ישראל סירבה בתוקף. בהמשך הושגה פשרה בין המצרים ובין הג'יהאד שלפיה קהיר תפעל לשחרור השניים בהקדם האפשרי. בישראל אף מיהרו להבהיר כי אין כל התחייבות לשחרור העצירים.
לאורך כל השעות שקדמו להפסקת האש המתינו בירושלים במתח לפרסום ההכרזה הרשמית על-ידי המצרים לאחר שטיוטת ההכרזה נחשפה באל-ג'זירה. בסופו של דבר פרסמו המצרים את נוסח ההסכם שבו נכתב: "במסגרת מאמציה לסיום מצב המתיחות השורר ברצועת עזה, מצרים הגבירה את מגעיה עם כל הצדדים במטרה לסיים את ההסלמה הנוכחית".
בכירי הג'יהאד האיסלאמי הודיעו שבכוונתם לכבד את הסכם הפסקת האש. בכיר ישראלי אמר כי עולה השאלה האם הפסקת האש תעמוד במבחן המציאות. הבכיר הדגיש כי ישראל תהיה מחויבת להפסקת אש רק אם הירי לכיוונה ייפסק. ראש מערך ההסברה הלאומי ציין: "אם הפסקת האש תופר, מדינת ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב בעוצמה. לא נאפשר לאף גורם להפר את שגרת חייהם של תושבי מדינת ישראל". (אייל ערביד, איתמר אייכנר)
23:17 - שעות מתוחות במיוחד - לקראת סיום מבצע "עלות השחר": ישראל אישרה הערב (יום ראשון) כי החל משעה 23:30 תחל הפסקת אש עם הג'יהאד האיסלאמי, אך עד אז נמשכים השיגורים לדרום, ובין היתר נשמעו אזעקות בעוטף עזה ובנתיבות - ותושבי שדות נגב הונחו להישאר במרחבים מוגנים. במקביל, צה"ל תקף חוליות ירי רקטות ברצועת עזה. ראש מערך ההסברה הלאומי מסר כי "מדינת ישראל מודה למצרים על מאמציה. אם הפסקת האש תופר, מדינת ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב בעוצמה. לא נאפשר לאף גורם להפר את שגרת חייהם של תושבי מדינת ישראל".
גורם ישראלי בכיר הודה לנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, על מאמציו להשגת הפסקת אש. בערוץ "אל-ערביה" הסעודי צוטטו מקורות שלפיהם משאיות דלק ייכנסו מחר לרצועת עזה כדי להתגבר על משבר הדלק והחשמל ברצועה. "ישראל שלחה ערבויות בכתב לפתיחת המעברים, בתנאי שהרגיעה לא תופר", דווח. "מצרים תפקח על יישום סעיפי הרגיעה. משלחת ביטחונית מצרית בכירה תבדוק את מצבם של אסירי הג'יהאד האיסלאמי בישראל. המאמצים המצריים כוללים הקלות בהגבלות על הרצועה".
21:47 - שעות מתוחות במיוחד - אולי לקראת הפסקת מבצע "עלות השחר": אחרי מטח כבד לדרום, וירי גם לגוש דן, בכיר הג'יהאד האיסלאמי מוחמד אל-הינדי הודיע על הפסקת אש. "שעת יישום הפסקת האש תפורסם בקרוב", אמר אל-הינדי. "סוכם עם המתווך המצרי על נוסחה לפעול לשחרור שני האסירים חליל עוואודה ובסאם א-סעדי. המתווך המצרי הוא זה שיכריז על מועד יישום הפסקת האש, ואני מצפה שזה יהיה הלילה". גורמים בישראל אישרו כי "הפסקת האש מתוכננת להיכנס לתוקף ב-23:30". (אייל ערביד, איתמר אייכנר).
21:30 - ערוץ אל- ג׳זירה פרסם את נוסח טיוטת הקריאה המצרית להפסקת אש בעזה, ולפיה היא "קוראת להפסקת אש מקיפה והדדית החל מהשעה 23:30". לפי הדיווח של אל-גז'ירה, מצרים תציין כי היא "עושה מאמצים ומחויבת לפעול לשחרור" של בסאם א-סעדי וחליל עואודה - אנשי הג'יהאד האיסלאמי שהארגון קורא לשחרר ממעצר ישראלי. בתוך כך, בכיר ישראלי אמר כי מצרים צפויה להכריז על הפסקת אש, לאחר שהגיעה להבנות מול הג'יהאד האיסלאמי. לפי הבכיר, התשובה הישראלית להפסקת האש תידון בהערכת המצב של ראש הממשלה יאיר לפיד עם שר הביטחון בני גנץ ובכירים במערכת הביטחון, שתיערך בקרייה בתל אביב בשעה 21:45. (אייל ערביד ואיתמר אייכנר)
21:07 - ערוץ אל-מיאדין הלבנוני דיווח מפי מקורות כי הוסכם על הפסקת אש בעזה. לפי הדיווח, ההודעה על הפסקת האש תתפרסם בקרוב. (אייל ערביד)
20:50 - משרד הבריאות של חמאס ברצועת עזה מסר כי ארבעה ילדים נהרגו היום בתקיפות צה"ל ברצועה. המשרד מסר כי מאז תחילת מבצע "עלות השחר", נהרגו 41 בני אדם, בהם 15 ילדים, ו-311 נפצעו. מוקדם יותר, גורמים בצה"ל אמרו כי הירי בשכונת אל-פלוג'ה שבמחנה הפליטים גב'אליה בצפון רצועת עזה, שבו נהרגו חמישה בני אדם, בהם ילדים, נגרם ככל הנראה משיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי. בנוסף, נמסר מהגורמים כי בוצע ירי כושל של הג'יהאד גם במחנה הפליטים אל-בורייג׳ במרכז הרצועה, וכי התקבלו דיווחים על שלושה הרוגים בתקרית. (AFP)
20:25 - דובר הג'יהאד האיסלאמי מסר הערב (יום א') סביב 20:20 כי "אין שיח סביב רגיעה והעימות נמשך". בג'יהאד איימו: "ישראל תשלם את המחיר על פשעיה. חיסול בכירי הזרוע הצבאית שלנו לא תניא אותנו ממטרותינו. העימות יימשך עד שישראל תורתע ותפסיק את פשעיה נגד הפלסטינים".
מעט מוקדם יותר דווח ברשת אל-ג'זירה הקטארית כי הסכם הרגיעה מתעכב בגלל דרישות הג'יהאד האיסלאמי לקבל ערבויות ממצרים לפני ההכרזה עליו. מצרים מקיימת מגעים קדחתניים כדי להגיע להפסקת ההסלמה ומניעת קריסת ההבנות, לפי הדיווח.

10 צפייה בגלריה
שיגור רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל מבצע עלות השחר
שיגור רקטה מרצועת עזה לעבר ישראל מבצע עלות השחר
שיגורי רקטות מעזה לעבר ישראל
(צילום: AP)

20:15 - פלסטיני תושב חברון כבן 35 נפצע באורח קל-בינוני מנפילת רקטה במפעל באשקלון. הגבר, שככל הנראה נפגע מרסיסי זכוכית, טופל על ידי צוות מד"א ופונה לבית החולים ברזילי באשקלון. (מתן צורי). רקטה נפלה בחצר בבית בשדרות. אין נפגעים אך נגרם נזק לרכוש. במקביל, זוהתה נפילה ללא נפגעים ליד מדגרה ביישוב ניר עם בעוטף עזה.
19:55 - כפי שהיה במבצעים קודמים, חרף הדיווחים על הפסקת האש השיגורים מרצועת עזה לא נפסקים - ועיקר המטחים, יותר מ-50 בתוך חצי שעה, הופנו ליישובי עוטף עזה ושדרות. בסביבות השעה 19:00 נורה מטח כבד לעבר יישובי עוטף עזה, אשקלון ושדרות. המשטרה עדכנה על נפילת רסיס בחצר בית ביישוב במועצה האזורית שדות נגב. אדם אחד נפצע באורח קל ונזקק לטיפול.
כחצי שעה לאחר מכן, שוב נורה מטח לעבר יישובי עוטף עזה, אשקלון ושדרות. בהמשך נשמעו אזעקות ברחבי גוש דן והשפלה, בין היתר בתל אביב, לוד, חולון, בת ים ובאר יעקב. מערכת כיפת ברזל יירטה שתי רקטות במטח לגוש דן. צוותים של מגן דוד אדום טיפלו בכמה פצועים קל שנחבלו בדרך למרחב מוגן וכמה נפגעי חרדה.

10 צפייה בגלריה
הרס במועצה האזורית אשכול מבצע עלות השחר
הרס במועצה האזורית אשכול מבצע עלות השחר
הרס במועצה האזורית אשכול
(צילום: EPA)

לאחר המטח הראשון לעבר הדרום, כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על שמונה הרוגים בשתי תקיפות של צה"ל ברצועה. לפי דיווחים לא רשמיים, חמישה פלסטינים, בהם גם ילדים, נהרגו בתקיפה בבית קברות אזור אל-פלוג'ה שבצפון הרצועה ועוד שלושה נהרגו בתקיפת מכונית במרכז העיר עזה. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, מאז תחילת העימות נהרגו בעזה 36 בני אדם, מהם 11 ילדים וארבע נשים. בנוסף נפצעו 311 פלסטינים.
בכיר הג'יהאד האיסלאמי מוחמד אל-הינדי אמר הערב כי "מוקדם מדי לשוחח על מועד מוגדר להפסקת אש, למרות שמתקיימות שיחות מרובות עם המתווכים ובמיוחד המצרים. הדרישות שלנו צריכות להיות ברורות ומוגדרות בתוך ההודעה המצרית, טרם ההסכמה על שעה מוגדרת להפסקת האש". (מתן צורי, אייל ערביד, יואב זיתון, מאיר תורג'מן)
19:10 - כמו בערב האחרון של מבצע "שומר החומות", צה"ל מתכנן כי גם הערב (יום ראשון) - אם אכן תיכנס לתוקף הפסקת האש - עשרות מטוסי קרב וכטב"מים יחוגו מעל רצועת עזה. כך, אם הג'יהאד האיסלאמי יחליט להוציא לפועל מטח אחרון, אותם כלי טיס יתקפו עשרות יעדים בעוצמה. המטרה היא להעביר מסר חד-משמעי שלפיו אם הג'יהאד יפר את ההסכם או ינסה להוציא לפועל מטחי סיום, התגובה של ישראל תהיה קשה. למרות זאת, סמוך לשעה 19:00 ולאחריה נורו מטחים כבדים ליישובי עוטף עזה, שדרות ואשקלון.
המהלך האווירי הזה בוצע בהצלחה ב"שומר החומות", כלקח ממבצעים קודמים ברצועה - שבסופם חמאס ניצל את השעות והדקות האחרונות למטחי סיום כדי לייצר "תמונת ניצחון". השעות האחרונות לפני הפסקת האש הן מסוכנות מאוד, ובצה"ל קוראים לציבור לנהוג במשנה זהירות ולהישמע להנחיות פיקוד העורף.
עד כה, בצה"ל מסכמים את מבצע עלות השחר בהצלחה רבה, עם הישגים מבצעים משמעותיים של חיסול צמרת הג'יהאד האיסלאמי בעזה ומכה קשה לארגון לעתיד, תוך השארת חמאס מחוץ למערכה. (יוסי יהושע)
18:40 - ראש הממשלה יאיר לפיד, שביקר היום בעוטף עזה לראשונה מאז שהחל מבצע "עלות השחר", אמר לראשי רשויות בדרום בשיחה שקיים עימם בשדרות כי "מטרות המבצע הושגו, אנחנו בשלבי סיום". ברקע, דיווחים שהפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי תיכנס לתוקף בשעה 20:00, על אף שבישראל ובג'יהאד אומרים כי המגעים מתקדמים אך עדיין לא סגורים. (מתן צורי)

10 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה עם ראשי רשויות בדרום, מבצע עלות השחר
ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה עם ראשי רשויות בדרום, מבצע עלות השחר
ראש הממשלה יאיר לפיד בפגישה עם ראשי רשויות בדרום, מבצע עלות השחר
(צילום: חיים צח, לע"מ)

17:10 - ראש הממשלה יאיר לפיד ביקר היום בפיקוד הדרום ובעוטף עזה יחד עם שר הביטחון בני גנץ. שם קיימו השניים הערכת מצב, בהשתתפות הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, המזכיר הצבאי לרה"מ אלוף אבי גיל, מפקד פיקוד הדרום האלוף אליעזר טולדנו, מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ וגורמים נוספים.
בהמשך ביקר רה"מ לפיד בעיר שדרות, שם נפגש בעיריית שדרות עם ראשי רשויות בדרום, יחד עם שרת הכלכלה אורנה ברביאי.

10 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ראש המשלה ו בנימין נתניהו ביבי יו"ר האופוזיציה הליכוד פגישה נפגשו עדכון בטחוני ביטחון מבצ
יאיר לפיד ראש המשלה ו בנימין נתניהו ביבי יו"ר האופוזיציה הליכוד פגישה נפגשו עדכון בטחוני ביטחון מבצ
רה״מ ויו״ר האופוזיציה בפגישה היום
(צילום: חיים צח, לע"מ )

16:10 - גורמים פלסטיניים: ״הפסקת אש החל מהערב בשעה 20:00״. ישראל טרם אישרה. ערוץ הטלוויזיה אל-ערביה שנמצא בבעלות סעודית ומשדר בשפה הערבית דיווח כי ישראל והג'יהאד האיסלאמי הסכימו להפסקת אש. חמאס תמך בהפסקת האש וקיים התייעצויות עם מפקדי השטח של הג'יהאד האיסאלמי. מוקדם יותר, גורם פלסטיני אמר כי הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי תחל בשעה 20:00 בערב שעון ישראל, ודובר הג'יהאד האיסלאמי אמר כי "כעת נעשים מאמצים ברמה הגבוהה ביותר להגיע להפסקת אש". (אייל ערביד, ynet)
15:20 - אחרי מטח לבאר שבע והנגב: אזעקות בנס ציונה, אשדוד ובראשון לציון. ההצעה המצרית: הפסקת אש הערב מ-21:00. ישראל הסכימה, מחכים לתשובת הג'יהאד.

10 צפייה בגלריה
יירוט ירוט בשמי אשקלון
יירוט ירוט בשמי אשקלון
ירוט בשמי אשקלון
(צילום: איי אף פי)

14:15 - בעקבות המצב הביטחוני, במפלגת העבודה שוקלים לדחות את הפריימריז המיועדים להתקיים מחרתיים. הפריימריז בעבודה ייערכו באופן דיגיטלי ומאובטח דרך הטלפון הנייד, דבר המאפשר להשתתף בבחירות מכל מקום. לצד ההצבעה הדיגטלית, יוצבו קלפיות פיזיות בירושלים, חיפה, תל אביב ובאר שבע, מה שעשוי להשפיע על החלטת הנהלת המפלגה.
(צבי זרחיה)
13:10 - ישראל אישרה בצהריים (ראשון) כי היא מקיימת מגעים להפסקת אש בתיווך מצרי, אף שלפי שעה לא הושגו הסכמות קונקרטיות.



12:45 - יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), פנה הבוקר לוועדת ההסכמות בכנסת בראשות ח"כ בועז טופורובסקי ויריב לוין בבקשה לאשר קיום דיון דחוף על סיוע לעסקים ושכירים בשדרות, אשקלון ויתר יישובי עוטף עזה. ראשי ועדת ההסכמות אישרו עקרונית את הבקשה, וביממה הקרובה תתקיים הפרוצדורה הפורמלית הנדרשת לקיום דיון בפגרת בחירות.
ח"כ ביטון מסר כי "עלינו לממש ביעילות את מנגנון הפיצויים למי שנאסר עליו ללכת לעבודה ובגין נזקים כלכליים אחרים. העסקים באזור עוטף עזה סופגים נזקים כבדים בכל סבב הסלמה. העסקים הללו הם הלב הפועם של כלכלת ישראל, היום הם זקוקים לסיוע ממשלתי ונפעל בנחישות שהם יקבלו את הסיוע מהר ככל האפשר".
(צבי זרחיה)
12:30 - רוב יעדי המבצע הושגו וישראל חותרת לסיומו המהיר - כך עולה מישיבת הקבינט הלילית שהתקיימה אמש (שבת) בקריה בתל-אביב. גורמים שנכחו בדיון אומרים כי ישראל הייתה רוצה שהמבצע יסתיים בתוך שעות, אך מניחה שהוא יימשך עוד מספר ימים, בתקווה שלא ייארך. "אף אחד לא באמת יודע מתי זה ייגמר", אמרו הגורמים.
גורמי הביטחון דיווחו בדיון כי מרבית יעדי המבצע הושגו. לדבריהם, הג'יהאד האיסלאמי הוכה קשות, וישראל הצליחה מעל ומעבר במדיניות של "הפרד ומשול" בין החמאס לג'יהאד האיסלאמי. "החמאס מחוץ לתמונה", אמרו. בקרב השרים נרשמה תמיכה רחבה במבצע, וזאת בשל העובדה שהוא תוכנן בקפידה, וגם התוצאות שהושגו עד כה הן טובות מאוד.


10 צפייה בגלריה
הריסות הבית ב רפיח בו חוסל בכיר הג'יהאד האיסלאמי
הריסות הבית ב רפיח בו חוסל בכיר הג'יהאד האיסלאמי
הריסות הבית ברפיח בו חוסל בכיר הג'יהאד האיסלאמי
(צילום: AFP)

ישראל מצפה מהמתווך המצרי לייצר את מנגנון הסיום, בין אם במגעים ישירים של קהיר עם הג'יהאד ובין אם באמצעות החמאס. הציפייה בישראל היא שהג'יהאד יפסיק לירות ואז ישראל תנצור אש. בישראל אומרים כי אין ספק שלחמאס יש יכולת להפסיק את הירי בשטח, אך הוא עוד לא עושה מאמצים משמעותיים. רשת "אל-ערביה" דיווחה שמצרים מפעילה לחצים לנצירה הדדית של האש, וכי ממשלת ישראל דנה בהפסקת האש בעזה. במקביל, גורם בג'יהאד האיסלאמי אמר לרשת "אל-ג'זירה" כי בארגון קיבלו פניות רבות בעניין סיום הלחימה, אך שום דבר קונקרטי לא התגבש עד כה.
11:40 - דובר חמאס פאוזי ברהום התייחס ללחימה ברצועת עזה, ואמר כי "ההתנגדות - על כל זרועותיה הצבאיות - מאוחדת במערכה הזאת, ותגיד את דבריה בכל הכוח". ברהום איים כי "לא נסכים להמשך המצב הנוכחי כפי שהוא. נגן על עמנו ברצועה, נרדוף את ישראל ונביס אותה - כפי שהיה בכל המערכות ובכל הזירות. על כל הזירות לפתוח באש לעבר האויב והמתנחלים".
10:50 - לפי דיווח ברשת "אל ערביה", מצרים מפעילה לחצים לנצירת אש הדדית בין הצדדים, וממשלת ישראל דנה בהפסקת אש ברצועת עזה. במקביל, גורם בג'יהאד האיסלאמי אמר לרשת "אל-ג'זירה" כי התקבלו בארגון פניות רבות בעניין סיום הלחימה, אך שום דבר לא התגבש עד כה.
10:45 - שר הביטחון ויו״ר כחול לבן-התקווה החדשה הנחה את צוות הקמפייין וחברי הרשימה להקפיא את פעילות הקמפיין, ולהקדיש את זמנם לביקורים ולסיוע לתושבי העוטף וערי הדרום הנמצאות בחזית הלחימה.
10:30 - נכון לשעה זו, גויסו כ-4,000 אנשי מילואים מתוך מכסה של 25 אלף שאושרה ביום שישי בערב. המכסה אושרה רק לתרחיש של עליית מדרגה בהסלמה, ורוב המגויסים גויסו לתפקידים ספציפיים בפיקוד העורף, אמ"ן וחיל האוויר.
10:25 - לפי צה"ל, התקיפה שאירעה בג'אבליה שבצפון הרצועה ועליה דיווחו הפלסטינים - מקורה שוב בירי פלסטיני כושל של רקטה - שהתפוצצה בשטח הפלסטיני. לפי דיווחים פלסיטיניים, בתקרית נהרגו שני בני אדם ונפצעו כמה נוספים.
9:10 - ראש הממשלה, יאיר לפיד:
"זהו מאמץ מבצעי ומודעיני, והישג יוצא דופן. אני רוצה להביע הערכה לשר הביטחון בני גנץ, לרמטכ"ל, לראש השב"כ ולאלפי האנשים שתחת פיקודם. צה"ל ממשיך לתקוף מטרות ופעילי טרור, לסכל חוליות שיגור. אנחנו פועלים בצורה ממוקדת ואחראית על מנת לצמצם למינימום פגיעה בבלתי מעורבים. המבצע ימשך ככל שיידרש".


שר הביטחון, בני גנץ:
"מי שיבקש לפגוע באזרחי ישראל – יפגע. צה"ל, שב"כ וכוחות הביטחון ימשיכו לפעול מול הג'יהאד האסלאמי עד שנשיב את השקט ונסיר את האיומים על ילדי העוטף. אני מבקש לשבח את צה"ל בהובלת הרמטכ"ל, ואת השב"כ בהובלת רונן בר על המאמצים הגדולים שנעשים בכדי לשמור על ביטחון ישראל".
08:30 - הבוקר, אחרי הודעת צה"ל ושב"כ על חיסולו של בכיר הג'יהאד - נורה מטח רקטות לאזור ירושלים ואזעקות נשמעו בשורת יישובים במועצה האזורית מטה יהודה. כיפת ברזל הופעלה, ויירטה שתי רקטות באזור ירושלים.
האזעקות נשמעו בשעה 08:13 בכסלון, רמת רזיאל, קריית יערים, מעלה החמישה, אבו גוש, יד השמונה, קריית ענבים, הר אדר, נווה אילן, שואבה, מחסיה, בית מאיר ושורש. ב-09:03 נשמעו אזעקות בעוטף עזה ולראשונה מאז שהחל המבצע גם במושב לוזית, הממוקם בין הערים בית שמש וקריית גת. אחת מהרקטות שנורו במטח זה פגעה ישירות בבית במושב יתד במועצת אשכול. תושבי הבית שהו בממ"ד ולא נפגעו, ונזק קל נגרם למבנה.
גם לשדרות נורו הבוקר כמה מטחים שכללו יותר מ-10 רקטות. אחת מהן התפוצצה בפתח שער של מפעל באזור התעשייה בעיר ויתר הרקטות יורטו. לא היו נפגעים. רקטה נוספת, שיורטה במטחים הקודמים, אותרה בגינת בית. לא היו נפגעים.


8:15 - ארצות הברית הביעה הלילה את תמיכתה בישראל, ובהודעה שפרסמה מחלקת המדינה האמריקנית נכתב ש"ארה"ב תומכת באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה" וכי "כל הצדדים צריכים להימנע מהסלמה נוספת". אמש פנו הפלסטינים למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה לקיים דיון מיוחד בעקבות המבצע בעזה, וייתכן שהמועצה תתכנס מחר. איחוד האמירויות היא זו שיזמה עבור הפלסטינים את כינוס מועצת הביטחון. בישראל מעריכים שהאמירתים קיבלו פניות ממדינות ערביות בנוסף לפלסטינים.

10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
(AP)

07:30 - "צה"ל סיכל הלילה עם מטוסי קרב מנהרה התקפית במרכז-דרום הרצועה, שלא חצתה לשטחנו והושמדה. הלילה אספנו עוד נתונים לפיהם רקטה פגעה במשפחה בג'באליה", נמסר מדובר צה"ל.
צה"ל עצר הלילה כ-20 פעילי ג'יהאד איסלאמי ביהודה ושומרון במסגרת הרחבת המבצע. נכון לשעה זו, צה"ל תקף מתחילת המבצע כ-140 מטרות ג'יהאד איסלאמי, יותר מ-10 עמדות צבאיות, כ-10 בורות שיגור רקטות, ושמונה מטרות שסוכלו בזמן אמת, בנוסף לשישה מחסני אמצעי לחימה. הג'יהאד שיגר כ-580 רקטות, 480 מהם חצו לשטחנו, ויותר מ-120 נפלו בשטח הרצועה. נרשמו כ-200 יירוטים של כיפת ברזל, עם 96 אחוזי הצלחה.
07:00 - יממה וחצי אחרי חיסול מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי תייסיר ג'עברי, שפתח את מבצע "עלות השחר" ברצועת עזה, ארגון הטרור הודיע כי מפקד החטיבה הדרומית שלו, חאלד מנסור, חוסל אמש בתקיפת צה"ל ברפיח. בתוך כך, צה"ל תוקף כעת ברצועה אחרי שגם הלילה נשמעה אזעקת צבע אדום בעוטף עזה.


ההודעה של הג'יהאד האיסלאמי הגיעה אחרי שאמש אמר דובר צה"ל תא"ל רן כוכב אמר כי "בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ הותקף ברפיח חאלד מנסור, מקבילו בדרום הרצועה של תייסיר ג'עברי. התקיפה בוצעה במטוסי קרב ובאישור שר הביטחון וראש הממשלה". לדבריו, מנסור היה יחד עם סייענו אחמד אל-מודלל, שאף הוא הותקף. "הוא היה ממתכנני הפיגוע בשבוע האחרון. ב'שומר החומות' הוא היה אחראי למאות שיגורים. המסר: אין לבכירי הטרור מקום בטוח. אין אישור סופי עדיין שחוסל, אך כן הותקף".
ראש אגף המבצעים בצה"ל, אלוף עודד בסיוק, אמר אמש לעיתונאים בקריה כי כל הצמרת הביטחונית של הג'יהאד האיסלאמי "סוכלה", כדבריו. הוא אמר ש"לפי כל הנתונים, פגענו במנסור. זה סיכול חשוב מאוד". כמו כן, כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו הלילה כי כוחות צה"ל עצרו את נאצר עאמור, פעיל מרכזי של הג'יהאד האיסלאמי בגדה המערבית, בעיירה ענזה שמדרום לג'נין.
הפלסטינים דיווחו אתמול שבתקיפה ברפיח, בבית משפחת אל-מודלל, יש הרוגים וגם יותר מ-30 נפגעים. ברצועה העריכו שיש לכודים מתחת להריסות המבנה וניסו לאתר אותם. לפי הפלסטינים, אחד ההרוגים בתקיפה הוא זיאד אל-מודלל, בנו של בכיר הג'יהאד אחמד אל-מודלל. לטענת הפלסטינים, לא היה ירי מקדים על הבית ("הקש בגג"), מה שהוביל לכך שאנשים רבים שהו בתוכו או בסביבתו בשעה שהותקף.
הלילה בשעה 01:47, אחרי כמעט שלוש שעות של הפוגה, נשמעה אזעקת צבע אדום בקיבוץ רעים שבמועצה האזורית אשכול בעוטף עזה, ולפנות בוקר הודיע צה"ל כי הוא ממשיך לתקוף ברצועה. זאת לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש בקריה בתל אביב למשך כשעתיים, שבהן עדכן ראש הממשלה לפיד את שרי הקבינט על התקדמות מבצע "עלות השחר".
על התקרית בג'בליה, שם נהרגו אתמול חמישה פלסטינים ובהם ארבעה ילדים, אמר קצין בכיר בצה"ל: "מדובר בירי של העזתים. זה היה בלב העיירה ליד מסגד ורואים את הרקטה ליד אתר הפגיעה. אנו רואים במכ"מים שלנו שזה ירי כושל שיצא מהרצועה ופגע בג'בליה במטח של השעה 21:00. 15 אחוזים מהירי שלהם עד כה נפל בשטחי הרצועה". גורם בכיר באמ"ן אמר כי "יש לנו מידע מוצק גם מקרב אזרחים פלסטינים רבים שמאמת את העובדה שהפגיעה בילדים בג'בליה נגרמה מרקטה כושלת של הג'יהאד האיסלאמי".