סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אייפון 14
אייפון 14 (רפאל קאהאן)

בדיקת כלכליסט
אייפון 14: סמארטפון מצוין, אבל בלי חידושים ועם מחיר חסר פרופורציות

דגם הבסיס של האייפון 14 אינו מכשיר שמחדש, והוא מצויד ברוב התכונות שתמצאו באייפון 13 לסוגיו. ועדיין, הוא יכול להתאים למשתמשים מסוימים - מחובבי המותג שלהם דגם ישן ועד כאלה שרוצים להתנסות במכשיר של אפל

האייפון 14 הגיע לשוק חבול שבו הלקוחות מעדיפים להמתין לפני שהם רוכשים מכשיר חדש. אפל הבינה זאת היטב, והשנה בניגוד לשנים קודמות שני הדגמים שהציגה לאייפון, הרגיל והפרו, שונים. הפרו זכה לכמה חידושים אותם נסקור בקרוב, כמו למשל ה-Dynamic Island שהופך את מגרעת האייפון למשהו שימושי, המעבד החדש שמציע שיפור במהירות העבודה והמצלמה שזכתה לעדכון רזולוציה. את המצלמה המשודרגת לא נמצא באייפון 14 הבסיסי, והשאר? יוק. ועדיין, זה מכשיר שיש מי שעשוי למצוא אותו מתאים לצרכיו.
8 צפייה בגלריה
אייפון 14
אייפון 14
אייפון 14
(רפאל קאהאן)
על פי מומחה אפל בסוכנות בלומברג, מארק גורמן, אפל לא ממש שינתה את דרכיה. היא עובדת על בסיס תוכנית השקה תלת-שנתית כאשר ההשקה הבאה היא זו שתחשוף דגמים חדשים לגמרי. ככל הנראה המכשירים הבאים יציעו שדרוג בעיצוב וביכולות, בדיוק כמו שהאייפון 12 היה שדרוג מהותי לאייפון 11. ואולם האייפון 14 פרו מקס מהווה שדרוג קצת יותר מהותי יחסית לקודמו, בניגוד למה שהיה בשנה שעברה. האייפון 14 הבסיסי כאמור אינו כזה, אבל זה לא אומר שאין בו כמה דברים ששווה לבדוק.
עיצוב ומבנה: קופי פייסט
יגידו מה שיגידו, האייפון הוא מכשיר נאה שהעיצוב שלו מזוהה ממרחקים. לא משנה כמה יצרניות האנדרואיד המתחרות ינסו, קשה מאוד להתחרות בעיצוב כזה. עם זאת האייפון 14 לא משנה כמעט כלום ביחס לדגם של שנה שעברה. למעשה השינוי היחיד הוא בגזרת העובי שצמח ב-0.1 מ''מ ובמשקל שהוקטן ב-2 גרם. אלה לא שינויים שניתן להבחין בהם לא משנה כמה אתם חדי עין או תחושה. חוץ מזה שהעיצוב עצמו לא שונה בהרבה גם מהאייפון 12.
8 צפייה בגלריה
אייפון 14
אייפון 14
הגב לא שונה מאוד ממה שהיה בדור הקודם
(רפאל קאהאן)
גם המגרעת שהועלמה מהאייפון 14 פרו מקס עדיין כאן. אפל לא ממש שינתה כאן דבר וזה כשלעצמו קצת מעצבן. ועדיין, מי שמחפש אייפון כנראה לא ממש יתעסק בשינויים הקטנים שאפל ביצעה לאורך הדור הנוכחי. המכשיר בעל מסך קטן יחסית מספק נוחות שימוש גבוהה. המבנה פרימיום למרות שמדובר בדגם "הזול". אין קרקושים או כפתורים שזזים ותמצאו כאן הגנה מפני מים ואבק, זכוכית משוריינת (ככל הנראה גורילה גלאס) כמו גם שלדה מאלומיניום. החיסרון הכמעט יחיד הוא שזה טלפון שלא יגרום לסביבה לשאול אתכם: "זה אייפון החדש? איך הוא נראה יפה/מגניב/שרמנטי!"
8 צפייה בגלריה
אייפון 14
אייפון 14
עדיין עם שקע לייטנינג ייחודי
(רפאל קאהאן)
חומרה: שיפורים קלים בערכת השבבים
כמו בנראות כך במהות, האייפון 14 לא זוכה לשדרוג מהותי בגזרת החומרה. המעבד הוא אותו A15 (היעיל והמהיר מאוד) אבל שבב הגרפיקה החדש הוא אותו שמקבלים ב-A16 של הפרו. הוא מוסיף עוד ליבת עיבוד כך שכעת יש 5 מהן. זה לא שתראו שינוי מסחרר בביצועים. המשחקים ימשיכו לרוץ ביעילות דומה לאלה של שנה שעברה, התצוגה עדיין מפורטת וצבעונית ואפילו הסרטונים ימשיכו להיות מוצגים בצורה דומה. בקיצור, המקום היחיד שאולי תוכלו לראות בו שינוי זה בתצוגה של מציאות וירטואלית או מוגברת, משהו שגם ככה עדיין לא רלוונטי בעולם. זכרון הפעולה זכה לשדרוג והוא כעת 6 גיגה-בייט לעומת 4 בשנה שעברה. לעומת זאת מרחב האחסון נשאר כשהיה - 128 גיגה-בייט למכשיר הבסיס, 256 לדגם הבינוני ו-512 ג''ב לדגם הבכיר. האחסון כרגיל מבוסס על תקן NVMe המהיר.
8 צפייה בגלריה
אייפון 14
אייפון 14
המסך מצוין אבל אין לו תמיכה בקצב רענון גבוה
(רפאל קאהאן)
המסך לעומת זאת לא השתנה מאז האייפון 12, זה אותו פאנל OLED בן 6.1 אינץ' ברזולוציה של FHD, כרגיל הצבעים מכוילים לתצוגה ססגונית אבל לא יותר מדי. אבל זה מסך מיושן כיום. אין לו תמיכה בקצב רענון גבוה שהפך לבסיסי אפילו במכשירי אנדרואיד זולים. הבהירות שלו טובה, והוא מסוגל להגיע לכ-1,200 ניט, מה שהופך אותו לשימושי גם ביום שמשי מאוד. אבל המגרעת עדיין כאן וזה חבל.
עבור חובבי המוזיקה, הרמקולים לא מספקים ביצועים יוצאי דופן, הבס די חלש כצפוי ועדיף להשתמש בהם כדיבורית מאשר כדי להדליק את הרחבה. מי שכן זכתה לשדרוג זו הסוללה, היא כעת בת 3,279 מילימאפר שעה, לעומת 3,240 מ''א באייפון 13 ו-3,200 מ''א באייפון 12. שדרוג רציני, אין מה לומר. כצפוי, האייפון לא ממש מחזיק יותר מיום וחצי במקרה הטוב. החומרה לא ממש מהווה סיבה לשדרג, אבל היא טובה לכשעצמה ולא תהיה לכם בעיה בשימוש בה לשלוש השנים הקרובות לפחות למעט אולי בגזרת המסך שקצת מאכזב.
תוכנה: iOS 16 עם שיפורים בפרטיות ובהודעות
8 צפייה בגלריה
אייפון 14
אייפון 14
מגירת האפליקציות של האייפון
(רפאל קאהאן)
גרסת ה-iOS החדשה מוסיפה כמה פיצ'רים שהיו זמינים למשתמשי אנדרואיד כבר שנים רבות. למשל, התצוגה התמידית (always on display) כלומר האפשרות להפעיל תצוגה קבועה שתציג התראות, אבל זו שמורה בינתיים רק לדגמי הפרו. אולי היא תצורף בהמשך גם לאייפון 14 אבל זה ממש לא בטוח. מבחינת שאר היכולות, אין כאן שינוי מהותי ממה שהיה בעבר, האפליקציות עדיין מסודרות במסכי הבית, וניתן להבצע התאמה אישית למסך הנעילה ולהוסיף לו עד 4 ווידג'טים. ניתן גם לבצע התאמה של עיצוב מסך הנעילה ולהעתיק אותו לשאר מסכי הבית. ניתן גם להתאים את פריסת האפליקציות. מגירת האפליקציות של האייפון מרכזת את כולן במקום אחד - כמו מגירת האפליקציות של אנדרואיד. ניתן להתאים את פריסת המסכים בהתאם לאפליקציות ואפילו להסתיר אותם. במגירה ניתן לרכז את האפליקציות בתיקיות מותאמות לסוגן. את הווידג'טים ניתן להוסיף למסכי הבית או היום וניתן להציג אותם במקביל אייקונים של האפליקציות. לסיכום, מי שאוהב את התוכנה של האייפון ירגיש בבית, אין שינויים מהותיים ורוב הסיכויים שאם אתם משדרגים מאייפון 8 או X לא תשימו לב לשינוי כלל.
מצלמה: עדיין טובה עם שינויים מינוריים
8 צפייה בגלריה
אייפון 14
אייפון 14
אותה המצלמה בשינויים קלים
(רפאל קאהאן)
כמו שאר החומרה, גם המצלמה לא ממש שונה ביחס לדגם הקודם. מדובר במצלמת 12 מגה-פיקסל עם מפתח צמצם 1.5 לעומת 1.6 בשנה שעברה. החיישן בעל גודל סביר ואיכות הצילום מצוינת. זו מצלמה שלא תאכזב אתכם ברוב המצבים. אפל הגדילה את הפיקסלים ל-1.9 מיקרון, דבר שמאפשר שיפור קל באיכות הצילום בתנאי תאורה קשים - אבל זה לא משהו שיעיף לכם את הסכך ויגרום לכם להתפעל בתדהמה מהשיפור.
מצלמת הזווית הרחבה היא אותה אחת מהשנה שעברה (נשמע כבר כמו מנטרה); גם היא בת 12 מגה-פיקסל, ובניגוד למצלמה הראשית הביצועים שלה טובים אך לא מדהימים. מה שאין כאן זו מצלמת זום. אפשר להגדיל את התמונה אבל על בסיס זום דיגיטלי. עם זאת המצלמה מספקת תמונות באיכות טובה עד להגדלה של פי 3. מעבר לזה כבר אפשר להתחיל לראות רעש דיגיטלי שמצטבר ובהגדלה מקסימלית התמונות ממש לא שימושיות.
8 צפייה בגלריה
אייפון 14
אייפון 14
המצלמה טובה
(רפאל קאהאן)
מצלמת הסלפי כן השתנתה ולטעמי לטובה. אפל הגדילה את מפתח הצמצם ל-1.9 מה שאומר שתמונות בתאורה אפלה ייצאו יותר בהירות ומפורטות. מעבר לכך, חיישן העומק שמשמש גם לפתיחת הנעילה בזיהוי פנים מספק תמיכה בצילום של דיוקן עם טשטוש רקע וכאן התוצאות כצפוי מעולות. בגזרת צילום הווידאו יש תמיכה כעת במצב קולנועי (Cinematic Mode). הוא מאפשר לקבל סרטונים עם תחושה של סרט קולנוע אמיתי. האמת, אני מאוד אוהב את התחושה הזו; היא אמנם לא טבעית, אבל בסרטונים מסוימים התוצאה באמת משפרת אותם. ניתן לצלם באיכות של עד 4K ב-60 פריימים לשנייה.
בסך הכל מצלמת האייפון 14 לא שונה מזו של האייפון 13 למעט מצב קולנוע - אבל היא עושה עבודה מצוינת ואם כל מה שאתם מצלמים זה סצינות משפחתיות או למדיה חברתית היא מספיקה בהחלט לרוב תסריטי השימוש.
8 צפייה בגלריה
אייפון 14
אייפון 14
מצלמת הסלפי
(רפאל קאהאן)
סיכום ואלטרנטיבות: לא שדרוג לרוב בעלי האייפון
האייפון 14 אינו צפוי להיות הלהיט של אפל. גם החברה כיוונה לשם. היא רוצה שתקנו את האייפון פרו ופרו מקס, ולפי נתוני ההזמנות המוקדמות שקיבלנו מרוב המשווקים בישראל היא הצליחה לפחות בקרב חובבי המותג. את האייפון 14 ו-14 פלוס הזמינו בממוצע כ-10% מהרוכשים. אבל למרות המיצוב הלא כל כך מוצלח שלו, לא מדובר במכשיר גרוע. הוא נמכר בכ-3,700 שקל לדגם הבסיסי עם 128 גיגה-בייט אחסון. זהו מחיר קצת חסר פרופורציות ליכולות שלו. לשם השוואה - במחיר הזה ניתן לרכוש סמסונג גלקסי S22 פלוס בגרסה הבכירה. אבל עבור מי שאוהב אייפונים בלבד, יש לו אייפון מיושן והוא לא מעוניין ברעש ובצלצולים של הפרו, האייפון 14 הוא בחירה טובה.
אמנם מבחינה כלכלית אפשר לחלוטין להסתפק באייפון 13 או אפילו 12 במחירים הרבה יותר נמוכים ולקבל כמעט את אותן יכולות - אבל אין שום מניעה לבחור גם באייפון 14 במקרה הזה ולו רק בזכות התמיכה היותר ארוכה בעדכוני התוכנה.
האייפון 14 אינו הכוכב של הליינאפ של אפל, הוא לא יועד להיות כזה, וככל הנראה המלאי שלו ימשיך להיערם על המדפים כל עוד היצרנית לא תבצע לו עדכון מחיר כלפי מטה. או אז יכול מאוד להיות שהוא יהיה שווה רכישה בתור אייפון ראשון או כהתנסות במוצר למי שמגיע מעולם האנדרואיד. עבור כל השאר, עדיף לרכוש אייפון 13 פרו באותו המחיר וליהנות מיכולות קצת יותר מתקדמות בגזרת המצלמה והמסך.

מכשיר הסקירה באדיבות איידיגיטל
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.