סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
אחוות לוזרים: ה"אינסלים" פורחים ברשת ומפיצים אלימות ומיזוגניה

גברים עלובים במיוחד, שלא הולך להם עם נשים, מתקבצים לאחרונה יחד באתר פורומים תחת ההגדרה Incel (קיצור של "מתנזר בעל כורחו") וממירים את הכעס הקולקטיבי שלהם בשנאה, בעידוד פדופיליה ובתמיכה באונס. בקרוב יהיה מאוחר מדי לפעול נגדם

מבין השרצים ועלובי הנפש שמציפים את האינטרנט, אלו שמתכנים "אינסלים" (Incels) הם בין הפתטים וגם המסוכנים ביותר. Incels, קיצור של Involuntary Celibate (מתנזרים בעל כורחם), הם חבורה של זכרים הטרוסקסואליים וסיסג'נדרים שמאשימים את הכישלונות שלהם במערכות יחסים ובכלל בנשים שלתפיסתם אינן יודעות את מקומן ולא מתפקדות כשפחות מין מרצון. התנועה, שצמחה לממדים מקוונים משמעותיים בעשור האחרון, מרכזת לתוכה מגוון של שוביניסטים, מיזוגנים ושונאי מיעוטים שמעבירים את חייהם בהפצת שנאה ובקידום אלימות נגד נשים ותיאוריות קשר.
השנאה שלהם לא נשארת ברשת והאידיאולוגיה האינסלית - עד כמה שאפשר לקרוא לזה אידיאולגיה - נקשרה ל-59 מקרי מוות בעשור האחרון, רובם של נשים. באחד הבולטים שבהם, מחבל בן 22 שזיהה עצמו כאינסל רצח ב-2014 שישה בני אדם בפיגוע ירי ודקירה באיסלה ויסטה שבקליפורניה, ואז עשה לעולם טובה והתאבד. במרץ, דו"ח של המרכז הלאומי להערכת איומים בארה"ב תיאר את תנועת האינסלים כאיום טרור מתגבר. כעת, דו"ח נרחב של המרכז למאבק באלימות דיגיטלית (Center fo Countering Digital Hate, CCDH) בוחן לעומק את המתרחש בנבכי אתר הפורומים האינסלי הפופולרי ברשת.
האתר, שהדו"ח לא מציין את שמו, נוסד ב-2017 לאחר שרדיט סגרה ערוץ אינסלים פופולרי. הוא רושם 2.6 מיליון ביקורים בחודש מצד כ-17 אלף משתמשים ייחודיים ומופעל בידי שני טמבלים מנוזלים בשם דייגו חואקים גאלאנטה ולמרקוס סמול. לפי הדו"ח, הפוסטים באתר רוויים בשנאה, לרבות מילות גנאי מיזוגניות, קללות גזעניות, קריאות נגד הקהילה הלהטב"קית והתבטאויות אנטישמיות. אידאולוגיות יהודיות, מתברר, עמדו מאחורי המהפכה הפמיניסטית של החצי השני של המאה ה-20. תיאוריה אחרת מאשימה יהודים בהפצת תרופה פסכיאטרית, Jewpills, שפוגעת באונות של גברים לבנים. כל 4 דקות מתפרסם באתר פוסט עם תוכן מיזוגני, כל 14 דקות פוסט גזעני או אנטישמי וכל 23 דקות פוסט הומופובי.
2 צפייה בגלריה
מחאת ה להט"ב תל אביב נגד חוק הפונדקאות אפליה שוויון זכויות
מחאת ה להט"ב תל אביב נגד חוק הפונדקאות אפליה שוויון זכויות
להט"בים. על כוונת האינסלים
(צילום: שאול גולן)
נתונים מטרידים אחרים עוסקים בשפה האלימה שבאתר. מדי 29 דקות, למשל, נעשה שימוש במילה "אונס" או במילה בעלת משמעות דומה. הפוסטים כוללים כותרות כמו "אונס זה פאקינג מדהים" או "נשים תוכננו כדי להיאנס". 89% מכותבי הפוסטים הביעו תמיכה באונס, בעוד ש-5% התנגדו משיקולים שלא קשורים למוסר (למשל, כי זה רעיון "נטול דימיון"). לאור זאת, אולי לא מפתיע לגלות שפדופיליה זוכה ליחס סובלני, ואף מקודמת לפעמים. 28% מכותבי הפוסטים עשו שימוש במילים שמזוהות עם פדופיליה, כמו loli שמתייחסת לילדות לפני גיל ההתבגרות; או jb, קיצור של jailbait - כינוי לקטינות שלרוב נעשה בו שימוש בהקשר מיני.
בפוסטים שעוסקים בנושא, 53% מהמשתתפים הביעו תמיכה בפדופיליה. "כאינסל, אין סיבה מעשית להיות נגד פדופיליה", כתב משתמש אחד. 13% נוספים התנגדו לפדופיליה מסיבות מעשיות - למשל, מכיוון שקטינות כבר דחו בעבר את חיזוריהם. העניין בפדופיליה, אגב, זוכה לתמיכה לא בדיוק שקטה מצד מפעילי האתר. במרץ האחרון, אחד מחוקי האתר שאסר "כל דיון מיני בקטינים" שונה וכעת הוא עוסק רק "כל דיון מיני בקטינים טרם גיל ההתבגרות".
במקביל, מחברי הדו"ח זיהו ב-2022 עלייה של 59% לעומת 2021 בפוסטים שמזכירים או תומכים במחבלים מהקהילה שביצעו פיגועים המוניים. התייחסויות אלה לרוב מתמקדת במחבל מאיסלה ויסטה. "האינסלים פיתחו לקסיקון פופולרי סביבו, והוא מוערץ על ידי רבים בפורום שם הוא מוזכר לרוב בראשי התיבות שלו ER. המילה 'BrothER', למשל, משמשת לזיהוי אינסל בעל השקפת עולם דומה, ו-‘ovER’ לתיאור מצב כל כך רע שהאפשרות היחידה היא לנהוג כפי שנהג המחבל". ביטויים ברוח דמה משמשים גם להתייחסות למחבלים אחרים שמזוהים כאינסלים.
"אחרי דו"ח זה, אין לנו ספק שהגברים הכועסים והתוקפניים של קהילה זו הם סכנה זה לזה, עם דינמיקות חברתיות רעילות שמעודדות הקצנה הולכת וגוברת", אמר מנכ"ל CCDH, עימרן אחמד. "אנחנו רואים בזמן אמת איך הנורמות החברתיות של קהילה מתפתחות ומונעות לקצוות חדשים. בלי מעצורים, לקהילת האינסלים יש פוטנציאל להקצנה נוספת".
אז הסביבה רעילה, מרעילה ומסוכנת, אבל מה מביא אליה משתמשים מלכתחילה? או. כאן נכנסות לתמונה שחקניות כמו גוגל וקלאודפלייר. פורום האינסלים הוא נקודת היעד בדרך שיכולה להתחיל במקומות שונים. חלקם הם אתרי גרומינג שיצרו או מנהלים שני המנוולים שמאחורי הפורום. אלה כוללים פורום שעוסק באבטלה (29.7 אלף כניסות בחודש), פורום שעוסק בהתאבדות (750 אלף כניסות) ושפעילותו נקשרה ל-45 מקרי התאבדות ופורום שעוסק בדימויי גוף גבריים (4.4 מיליון).
2 צפייה בגלריה
פוטו תמונות השנה 2021 גבעת הקפיטול ארה"ב ינואר
פוטו תמונות השנה 2021 גבעת הקפיטול ארה"ב ינואר
המהומות בגבעת הקפיטול, 2021. תודה לרשתות החברתיות
(צילום: רויטרס)
אתרים אלה, שהדו"ח מכנה חלק מהאינסלוספירה, מנהלים דיונים בנושאים שמשיקים לסוגיות שנמצאות במרכז השיח האינסלי וגם מייצרים למפעיליהם הכנסות מפרסומות או מינויי פרימיום. "מדובר באקוסיסטם שמשלבת אלמנטים רכים וקשיחים של אידיאולגיה אינסלית ומספקת לא רק רשתות תמיכה לאלה שסבורים שהם לא יכולים לבסס מערכות יחסים רומנטיות, אלא גם פועלת כמקום מקלט לפרטים קיצוניים שמקדמים אלימות נגד נשים", נכתב בדו"ח.
משתמשים מוצאים את אתרי-משפך אלה בסיוע משמעותי של גוגל. הפורומים העוסקים בדימויי גוף ובאבטלה בפרט הצליחו להתברג לעמוד הראשון של תוצאות החיפוש של גוגל, ולפעמים אף לראש התוצאות. "זה מדגים את הקלות שבה משתמשים שמודאגים מההופעה שלהם או מכך שהם מובטלים יכולים להתקל באתרי אינסלוספירה ולהצטרף אליהם", נכתב. "גוגל צריכה להוריד את הדירוג של אתרים אלה כדי לבלום את זרם המשתמשים לקהילות אינסלים".
ולא רק גוגל צריכה לפעול: "חברות גדולות ממשיכות לספק לרשת האינסלוספירה שירותים ותשתיות, ויוצרות סיכון מתמשך למקרי התאבדות ומתקפות אלימות. חברות אלה צריכות לקבל החלטה עקרונית למשוך את שירותיהן מאתרים שגורמים נזק משמעותי שכזה. הראשונה שבהן היא Cloudflare, שמייצרת רווחים מתפקידה כספקית תשתית לכל ארבעת האתרים ואף זכתה לשבחים בחשבון הטוויטר הרשמי של אתר האינסלים. פלטפורמות פרסום כמו Clever Advertising ו-Infolinks צריכות להפסיק להרוויח מפרסומות במקומות האלה. האתרים נעזרים בדיסקורד לארגון קהילות פרטיות ובטוויטר לתקיפת מבקרים - ושניהם צריכים לשקול את חסימת החשבונות".
פלטפורמת הווידיאו של גוגל, יוטיוב, משחקת גם היא תפקיד חשוב בפעילות אתר האינסלים, וקישורים אליה הופיעו ביותר מ-14 אלף פוסטיםץ מדובר ב-49.9% מכלל הקישורים החיצוניים. לרדיט, במקום השני, יש רק כ-5,650 קישורים ולטוויטר בשלישי כ-1,150. חמש מעשר ערוצי היוטיוב הפופולריים ביותר באתר מוקדשים לתוכן אינסלי והם רשמו יותר מ-24 מיליון צפיות. אלו כוללים ערוץ שמפרסם סרטונים של נשים וזוגות שצולמו בחשאי וערוץ בשם Incel TV, ששמו לא דורש ביאור נוסף. "מנויים של ערוצים אלה יכולים לפתח מעורבות עמוקה יותר באידיאולוגיה אינסלית", נכתב בדו"ח. "יוטיוב יכולה לסייע למנוע מגברים צעירים לגרום נזק לעצמם או לאחרים כתוצאה מהצטרפות לקהילות אינסלים באמצעות הסרת הערוצים האלה, בהתאם למדיניות ביטויי השטנה והתוכן האלים שלה".
מעטפת התמיכה והסיוע שענקיות טכנולוגיה מספקות לאינסלים לא ייחודית להם: ראינו את זה עם אלכס ג'ונס, QAnon והאירועים שהובילו לניסיון ההפיכה בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. במקרים אלה, בסופו של דבר הן הגיבו, אבל זה היה באיחור, אחרי שהנזק המשמעותי כבר נגרם. גם בכל הנוגע לפעילות קהילת האינסלים התמיכה של הענקיות תרמה, בעקיפין לכל הפחות, לנזק ניכר שכלל גם חיי אדם. וגם כאן, סביר להניח שהן תפעלנה רק אחרי אירוע דרמטי וקשה, כשאת הנזק העיקרי כבר לא ניתן יהיה למנוע.