סגור
צמידי זהב סין
צמידי זהב בחנות בסין (צילום: Vcg | Visual China Group | Getty Images)

כן הכל זהב? בעקבות הזינוק במחירים - גל של זיופים בסין

הראלי האחרון במתכת הוביל להסתערות מצד הצרכנים הסינים, ואלפים מהם כבר דיווחו כי נפלו קורבן להונאות לאחר שרכשו "זהב מזויף" במקום כזה המוגדר כ"זהב 999"; עתה מפרסמת הממשלה הנחיות לזיהוי האותנטיות של הסחורה

הראלי האחרון במחיר הזהב, במהלכו עלה על 2,300 דולר לאונקיה, הוביל לעלייה בביקושים אך גם לזינוק בהונאות בסין. באתר CNBC דיווחו כי אלפי אנשים במדינה נפלו קורבן להונאות במסגרתן רכשו "זהב מזויף" (הנחשב לנחות או למלאכותי) במקום כזה המוגדר כ"זהב 999" או "24 קאראט" שהוא צורתה הטהורה ביותר של המתכת. השם נובע מכך שהוא מכיל 99.9% זהב.
"יותר אנשים בסין מנסים להעביר את החסכונות שלהם לזהב, והזיופים הופכים לבעיה גדולה במדינה", אמר שון ריין מחברת המחקר China Market Research Group.
סין מובילה את העלייה בביקוש הצרכני למטילי זהב, ובשנה שעברה המדינה אף עקפה את הודו והפכה לקניינית הגדולה ביותר של תכשיטי זהב. על פי נתונים שאספו במועצת הזהב העולמי, הצרכנים בסין רכשו בשנה שעברה תכשיטי זהב במשקל כולל של 603 טונה, עלייה של 10% מ-2022. "ביקוש זה בשילוב עם היותם של הצרכנים הסינים לא מתוחכמים ומשקיעים שלא יודעים להבדיל בין זהב איכותי למזויף הובילו לעלייה ברמאויות", הוסיף ריין.
תלונות על זיופים נפוצו בתקופה האחרונה בתקשורת המקומית וברשתות החברתיות. כך, אחד המשתמשים סיפר כי רכש בפלטפורמת המסחר המקוון Taobao חמישה תליוני זהב ב-1,985 יואן (280 דולר), אך לאחר שביצע בדיקה גילה שמדובר בזהב מזויף. באופן כללי, זהב מסוג זה משחיר או מקבל גוון ירקרק כשהוא מונח מתחת ללהבה, בעוד שזהב טהור הופך בהיר יותר לאחר חשיפה לחום.
בדומה, משתמש נוסף דיווח כי רכש מוצר זהב מענקית המסחר המקוון Pinduoduo, אך הוא הגיע כשהוא מלא בחלודה, ושמאי פסק כי מדובר בזיוף.
בשל ההיקף הנרחב של התופעה, פרסמה הממשלה הסינית הנחיות לזיהוי האותנטיות של תכשיטי זהב. העצות כוללות בין השאר הקשבה לצליל הבוקע לאחר שזורקים על הרצפה. "הדבר העיקרי שצרכנים יכולים לעשות כדי להגן על עצמם הוא לקנות ממקורות מהימנים, בין אם מדובר בקמעונאים מקוונים או בחנות פיזית", הוסיף להמלצות ניקוס קוואליס, שותף בחברת הייעוץ מטאלד פוקוס.