סגור
מחאה פרו פלסטינית ב אוניברסיטת קולומביה ניו יורק
מחאה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה (צילום: Alex Kent/Getty Images)

המחאה נגד ישראל בקמפוסים: עדיין אין חרם אקדמי גלוי, אך התחלה של פגיעה בהשקעות

המאבק בזירה האקדמית בארה"ב ובאירופה מתבטא בינתיים בעיקר בהפגנות ובחרמות סמויים; החשש הגדול הוא שיהפכו רשמיים, ושיצטרפו אליהם אוניברסיטאות יוקרה; וסכנה נוספת: רבים מהמוחים באוניברסיטאות אלו יהוו האליטה השלטונית האמריקאית ויקבעו את עמדתה ביחס לישראל בעתיד

שרת המדע גילה גמליאל כינסה שלשום (ה') התייעצות חירום לדיון בנושא מאמצי ההחרמה של האקדמיה והמדע בישראל, והוחלט להביא לממשלה הצעה להקים כוח משימה בין משרדי. הכוח הזה, אם ייצא לפועל, יוקם באיחור של כ-20 שנה, אחרי ששורת ממשלות שראו באקדמיה חלק ממחנה השמאל הליברלי הזניחו אותה והשקיעו בישיבות ובהתנחלויות. והשאלה היא כמובן כמה תקציב יקבל כוח המשימה הזה להתמודדות עם המיליארדים שמשקיעים הקטארים במאבק האקדמי בישראל.
למרות ההפגנות האלימות והאנטישמיות בקמפוסים אמריקאיים, הסיוט הגדול של בכירי האקדמיה והמדע הישראלי – החרמה על ידי אוניברסיטאות יוקרה או ארגוני מדע נחשבים - עדיין לא התממש. יש הרבה מאוד מקרי החרמה לא רשמיים בכנסים ובפרסומים בעיקר כי אנשים לא רוצים להסתבך עם הלובי הפלסטיני והמפגינים. אבל אין שום גוף רשמי או מדינה שהתייצבו מאחורי החרמה אקדמית כמו שקרה להונגריה בגלל המעבר לדיקטטורה.
היו גם מיקרים בודדים של ביטולים של הסכמי שיתוף פעולה - של אוניברסיטת מטרופולין אוסלו בנורבגיה ואוניברסיטת טורינו באטליה. אם תגיע החרמה ראשונה של אוניברסיטת עילית סביר שהיא תגיע מאירופה ולא מארצות הברית. החשש הוא כמובן שאחרי שמוסד אחד יקבע תקדים, ייפרץ הסכר והצונאמי יגיע.
באקדמיה אין אופציה של "עם לבדד ישכון'" "האיכות של מחקר בינלאומי תלויה בשיתופי פעולה", מסביר יו"ר המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח (המולמו"פ) פרופ' פרץ לביא, לשעבר נשיא הטכניון. לביא אומר ש"הפקרנו את הקמפוסים האמריקאיים לפני שנים רבות. ידענו שקטאר שופכת מיליארדים וה-BDS משתלט על הקמפוסים. היום אנחנו משלמים את המחיר. חסר מישהו שיארגן את המאבק".
את המצב הרגיש של ישראל מבטאת העובדה שמשלחת אקדמית של בכירים ישראלים שביקרה לאחרונה בקמפוסים אמריקאיים התבקשה לא לפרסם את דבר הביקור. לביא מסביר שהסכנה העיקרית כרגע בארצות הברית היא שאוניברסיטאות יחליטו להוציא מתוכנית ההשקעות שלהן חברות שמספקות נשק לישראל וכן חברות ישראליות. לדבריו, "מה שמטריד יותר מכל זה שאוניברסיטאות קולומביה ובראון הסכימו לנהל משא ומתן עם המפגינים שהחרמת ההשקעות היא אחת הדרישות שלהם. היה צריך לדחות אותם על הסף. התחלה של משא ומתן זו סכנה לא פשוטה".
הוא מצביע על סכנה נוספת: העובדה שרבים מהמפגינים הם סטודנטים אמריקאים מאוניברסיטאות עילית שבעוד עשור או שניים ישתייכו לאליטה השלטת במדינה. "אני מאוד חושש מה תהיה אז עמדת הממשל האמריקאי כלפי מדינת יהודה וישראל", הוא אומר.
לביא קורא מאז תחילת גל האנטישמיות בקמפוסים האמריקאים להקצות סכומים גדולים לקליטה של חוקרים בכירים יהודים וישראלים שירצו לעבור לישראל מחו"ל וכן סטודנטים יהודים מארצות הברית. הוא אומר שמעבר כזה "ישדר מסר חשוב". עוד הוא אומר שצריך לפעול כדי שהחוקרים והסטודנטים היהודים הרבים באוניברסיטאות היוקרה בארצות הברית יצאו למאבק נגד אנטישמיות ויפסיקו להיות "רוב דומם".