$
תעשייה ופיננסים

הלהיט החדש של קרנות ההשקעה: אופנה ספרדית

קרנות פרייבט אקוויטי השקיעו ברשתות אופנה ספרדיות יותר מ־3 מיליארד יורו מאז 2014. לקרנות יש כיום אחזקה ב־10 מתוך 14 הרשתות הגדולות במדינה. ברוח הזמנים: מספר גדל והולך של קמעונאיות שואף להימכר

רן אברמסון 18:1220.01.18

בשעה שרשתות אופנה אמריקאיות מובילות כמו גאפ ופוראבר 21 נתונות במשבר ומצמצמות נוכחות במרכזי קניות ורחובות מרכזיים, ענף האופנה הספרדי הפך לאבן שואבת לקרנות פרייבט אקוויטי שמחפשות חברות עם אופק צמיחה מבטיח.

 

 

 

מאז 2014 השקיעו הקרנות יותר מ־3 מיליארד יורו ברשתות אופנה ספרדיות גדולות, ובהן כמה המוכרות לצרכן הישראלי כמו דסיגואל, Tous ופפה ג'ינס. מתוך 14 החברות הגדולות בענף האופנה הספרדי, עשר היו יעד השקעה לקרנות פרייבט אקוויטי. קצב העסקאות גבר בשנה שעברה, שבה עברו קורטפייל (שמחזיקה, בין היתר, במותג ספרינגפילד), רשת שמלות הכלה ושמלות הערב פרונוביאס ורשת ההנעלה מרקל־קלסאדוס לשליטת קרנות פרייבט אקוויטי.

 

"אנחנו נמצאים בנקודה שבה מרוכז מספר שיא של עסקאות בענף", אמר ליומון הספרדי "אל פאיס" חוסה מריה מוניוס, שותף בקרן הפרייבט אקוויטי MCH. אחת הסיבות למשיכה של המשקיעים לחברות האופנה הספרדיות היא השם שיצא להן בתור קמעונאיות חדשניות, שמצליחות להציע סחורה איכותית במחיר לא גבוה יחסית. החלוצה מבחינה זו היתה אינדיטקס, קמעונאית האופנה הגדולה בעולם והחברה־האם של רשתות מוכרות כמו זארה, פול אנד בר, מאסימו דוטי וברשקה. מייסד אינדיטקס אמנסיו אורטגה הוא כיום האיש העשיר בספרד והאדם הרביעי בעושרו בעולם, לפי דירוג "פורבס". הוא ואשתו לשעבר רוסליה מרה, שהלכה לעולמה ב־2013, היו הראשונים שפיתחו את הקונספט של חנות אופנה עם קצב מהיר של תחלופת מלאי, שמוצע במחיר בר־השגה.

 

קרנות הפרייבט אקוויטי לא שמו על הכוונת שלהן לעת עתה חברות מסדר הגודל של אינדיטקס. גם מנגו לא נמצאת בינתיים על המדף. יעדיהן, אפוא, הן חברות קטנות יותר, אך בעלות נוכחות בינלאומית מורגשת.

 

זארה. בינתיים לא על המדף זארה. בינתיים לא על המדף צילום: שאטרסטוק

 

צורך קיומי

ההתרחבות לשווקים מחוץ לספרד, לא כל שכן מחוץ לאיחוד האירופי, מצריכה הוצאות שרבות מהרשתות לא יכולות להרשות לעצמן. המגבלה הזו הפכה בולטת עוד יותר עם השינויים בהעדפות הצרכנים הספרדים בעקבות המשבר הכלכלי שפגע במדינה בתחילת העשור, והביא את רמת האבטלה בה ליותר מ־25% בשיאו. מטבע הדברים, הפגיעה בהכנסות גרמה לספרדים להוציא פחות כסף, והתרחבות מחוץ לגבולות ספרד הפכה לצורך קיומי עבור חלק מרשתות האופנה. קרנות הפרייבט אקוויטי הציעו להן את הכסף הדרוש כדי להשיג את המטרה.

 

הקרנות נתנו לרשתות לא רק זריקת מזומנים, אלא גם ידע שסייע להן לצמוח בשווקים חדשים, בעיקר במזרח אסיה. כך, למשל, הרוכשת השותפה של פפה ג'ינס, קרן הפרייבט אקוויטי L קפיטל אסיה, היא זרוע השקעות של בית אופנת העילית הצרפתי LVMH, שמתמחה בשוק האסייתי. הקרן שחברה ל־L קפיטל בהשתלטות על פפה ג'ינס ב־2015 היא M1 הלבנונית, שבבעלות המיליארדר נאג'יב מיקאטי שכיהן גם כראש ממשלת לבנון בשתי קדנציות.

 

שינוי דעות

נראה שלעת עתה, בתעשיית האופנה הספרדית לא חוששים מניסיון של הקרנות לגזור קופון מהיר. "הקרנות מבינות שפרקי זמן של שלוש או חמש שנים מהרכישה עד המכירה של אחזקתן הם קצרים מאוד בענף שלנו. הן מבינות שרשתות אופנה צריכות זמן כדי לצמוח וליווי שיעזור להן לעשות זאת", אמר ל"אל פאיס" אדוארדו סאמקולה, נשיא אקוטקס - ארגון הגג של תעשיית האופנה הספרדית.

 

 

 

מגמת הכניסה של קרנות ההשקעה לענף הטקסטיל וההלבשה הספרדי צפויה להתגבר ככל ששותפות האינטרסים בין הקרנות לחברות האופנה בספרד הופכת רחבה יותר. רשת בימבה אי לולה שפועלת באירופה, אמריקה הלטינית ומדינות המפרץ הפרסי עשויה להיות יעד הקנייה הבא. האחיות מריה ואושיה דומינגס שייסדו את הרשת ב־2005, שואפות כעת למכור 70% ממנה ב־300 מיליון יורו. לפי דיווחים בעיתונות הספרדית, בין הקרנות שמתעניינות בעסקה נמצאות CVC פרטנרס ו־Pai שהשלימו השנה יחד רכישת 100% ממניות קורטפייל במיליארד יורו. האחיות דומינגס גילו התנגדות למכירת חלק מהרשת למשקיעים עד השנה שעברה, אלא ששטף העסקאות כנראה דחף אותן לשנות את דעתן מחשש לאיבוד מומנטום.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x