$
כלכלה ומדיניות

הכדור התייקר ב־808%: הטריק שמזניק מחירי תרופות בארה"ב

חברות פארמה אלמוניות רוכשות זכויות לוויטמינים ותרופות מרשם נטולות תחרות ומייקרות אותם במאות ואף אלפי אחוזים בן לילה. הרופאים ממשיכים לרשום אותם, פשוט משום שהחברות הרוכשות לא מיידעות על השינוי, והכל במסגרת החוק

שירות כלכליסט 08:4212.12.17

הבעיות בשוק הבריאות האמריקאי והרגולציה על התרופות כבשו מחדש את הכותרות, לאחר שחברת תרופות חדשה ואלמונית הקפיצה בחודש שעבר ביותר מ־800% את המחיר של תרופת מרשם.

 

החברה, אבונדייל פרמסוטיקלס (Avondale Pharmaceuticals), גובה קרוב ל־300 דולר עבור ניאקור, גרסת תרופת המרשם של ויטמין B3, זאת אף שניתן לרכוש גרסה גנרית שלא זכתה באישור מינהל המזון והתרופות בפחות מ־5 דולר. פירוש הדבר שמחירה של חפיסה המכילה 100 טבליות זינק מ־32.46 דולר ל־295 דולר, כך לפי דיווח ב"פייננשל טיימס". אבונדייל, שבסיסה באלבמה, ביצעה את המהלך זמן קצר לאחר שרכשה את הזכויות לתרופה מאפשר־סמית (Upsher Smith), חטיבה של חברת התרופות היפנית סאוואי. עם זאת, לא העסקה ולא התנאים הפיננסיים שלה פורסמו על ידי החברות המעורבות.

 

האסטרטגיה, הנקראת "לרכוש ולהעלות", התפרסמה הודות ליזם המושמץ מרטין שקרלי, שב־2015 העלה ביותר מ־5,000% את מחירה של תרופה מצילת חיים לחולי איידס. האסטרטגיה כוללת רכישת תרופה שאין לה כמעט שום תחרות ואז העלאה דרמטית של מחירה. היא נשענת על כך שמחיר התרופות אינו נמצא בפיקוח הממשל בארה"ב.

 

הביקורת הציבורית הקשה שהוטחה בשקרלי, שמאז הורשע בהונאה בני"ע, ובתומכים אחרים של האסטרטגיה גרמה למרבית חברות התרופות להתרחק ממהלכים מסוג זה. אך מכיוון שבכל זאת מדובר באסטרטגיה חוקית, היא עדיין נהוגה בפינות מסוימות של תעשיית התרופות.

 

מרטין שקרלי ופרקליטו בנג'מין ברפמן מרטין שקרלי ופרקליטו בנג'מין ברפמן צילום: בלומברג

 

אבונדייל הוקמה באוגוסט האחרון, ונראה כי הסיבה להקמתה היתה רק כדי לרכוש שני מוצרים מאפשר־סמית. מלבד הוויטמינים, היא רכשה גם תרופה לטיפול בבעיות נשימה בשם SSKI. היא העלתה את המחיר של התרופה הזו ב־2,469%, כך שבקבוק של 30 מ"ל עולה כעת 295 דולר במקום 11.48 דולר. בשנה שעברה חולקו בארה"ב 19 אלף מרשמים לניאקור, כך לפי חברת איקוויה שמנטרת את הנתונים. זו הגרסה היחידה במרשם שנספגת במהירות בגוף, ויש גם חלופה המתפרקת באטיות רבה יותר. מרבית הרופאים צפויים להמשיך ולרשום למטופלים שלהם ניאקור, פשוט מכיוון שהם, כנראה, לא יהיו מודעים לעלייה הדרמטית במחיר - בארה"ב עליות במחירי התרופות לא מתפרסמות באופן קבוע או מועברות לאנשי רפואה.

 

"זו הדוגמה האחרונה עד כה לחוסר היעילות של שוק התרופות האמריקאי, שבו הצרכנים והרופאים לא מקבלים את כל המידע הנחוץ לקבלת החלטה פיננסית הגיונית", אמר לפייננשל טיימס מייקל ריאה, מנכ"ל RX סייבינגס המפתחת תוכנות שמסייעות לאנשים להפחית את ההוצאות על תרופות. "החברות מנצלות את חוסר הידע של הצרכנים", סיכם. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x