• תפריט
רכישות

ג'אנלוקה ויאלי ייסד פלטפורמה לגיוס המונים למטרות כדורגל

כוכב הכדורגל האיטלקי לשעבר רואה במימון המונים דרך לפתירת בעיות פיננסיות ושיפור המעורבות בין האוהדים והמועדון. לדבריו, לאנשים רגילים יתאפשר להשקיע במועדוני ספורט

שירות כלכליסט 21:3513.09.17

לאחרונה גייסה קבוצת הליגות הנמוכות באנגליה, סטיבנג' FC ,הון לבניית יציע חדש באמצעות מיני הנפקת אג"ח, זאת על אף שלמועדון בעלים עשיר. הגיוס בוצע באמצעות Tifosy, שלהגדרתה היא "פלטפורמת מימון ההמונים המאושרת היחידה בספורט", זאת לאחר שזכתה לאישור הרשות להנהלות פיננסית (FCA).

 

 

 

 

גיוס המונים. סטארט אפ לא רווחי כרגע גיוס המונים. סטארט אפ לא רווחי כרגע

 

כוכב הכדורגל האיטלקי לשעבר ג'אנלוקה ויאלי הוא מייסד הפלטפורמה לצד המנכ"ל פאוסטו זנטון, בנקאי השקעות לשעבר בגולדמן זאקס ומורגן סטנלי. ויאלי הציג את הרעיון לפני העיתון פיננשל טיימס.

 

ויאלי רואה במימון המונים דרך לפתירת בעיות פיננסיות ושיפור המעורבות בין האוהדים והמועדון. לדבריו, לאנשים רגילים יתאפשר להשקיע במועדוני ספורט, שיכולים לבחור לגייס הון באמצעות מכירת מניות, הנפקת אג"ח או בקשת תרומות בתמורה לפרסים ספציפיים.

 

לפי Tifosy, הם עזרו לגייס קרוב למיליון ליש"ט עבור מועדונים מאז נוסדה הפלטפורמה ב-2015, כולל עבור הקבוצות האנגליות פולהאם וקובנטרי סיטי, וכן לקבוצות בליגה המשנית האיטלקית. החברה לוקחת בין 5%-7% מהסכום שמגייסים בקמפיין. עד כה מדובר בסטארט-אפ לא רווחי, אך המייסדים מקווים להגיע לאיזון עד 2019.

 

"כדורגל הוא פירמידה גדולה. יש 25-20 מועדונים שהם עסקים גדולים, שיכולים לקחת חלק במדד של הבורסה. כל השאר הן ישויות קטנות ובינוניות. אין להם תמיד גישה למימון מוסדי. הם צריכים להיות יצירתיים יותר ולא להסתמך רק על הבעלים שיזרים כסף", מסר זנטון.

 

ויאלי התראיין לתחנת הרדיו Radio 4. הוא אמר השימוש בפלטפורמה היה עניין רגשי וגם שאלה של החזר רציונאלי. לדעתו, מעורבות האוהדים במימון תהפוך את המועדונים לאחראיים יותר לפיננסים. טענה זו לא בהכרח מבוססת, אך הפלטפורמה תעניק לאוהדים תחושה של מעורבות גבוהה יותר. עם זאת, יש שטוענים, שכבר עכשיו יש יותר מדי כסף בכדורגל.

 

בעבר, כמה קבוצות קטנות מכרו מניות לאוהדים, ביניהן צ'רלטון. אך כשאוהדי הקבוצה הבינו שיהיה קשה לסחור במניות הם התייחסו לכך כאל בגידה מצד המועדון.

 

קמפייני מימון המונים ספגו ביקורות בשנים האחרונות, בטענה שהם פונים למשקיעים לא מנוסים שככל הנראה לא מודעים לסיכונים המעורבים בהשקעה בסטארט אפ שעלול ליפול.

 

בטל שלח
    לכל התגובות