$
ספורט עולמי

סטארטאפים ישראלים מחמשים את קלעי ה-NBA

חברות טכנולוגיה וסטארט־אפיסטים ישראלים נהנים מהנטייה הטכנופילית של בעלי הקבוצות והשחקנים בליגה

אוריאל דסקל 10:2711.12.16

בימי השיא של שיקגו בולס, כשמייקל ג'ורדן היה הגיבור הבלתי מנוצח והיסטורי, אם הייתם נכנסים לאימון שלו באולם של מאמנו האישי טים גרובר, הייתם חושבים שאתם במועדון לילה. הסיבה לכך היתה שג'ורדן התאמן על זריקות כשאורות ממועדון לילה מהבהבים מכל הצדדים של המגרש. מדוע? ג'ורדן רצה משהו שידמה את הבזקי הפלאשים של המצלמות בזמן שהוא זורק במהלך משחקים. זה נראה לכם משהו לא משמעותי? לכו לצפות במשחקים משנות התשעים ביוטיוב ותעצרו את הווידאו כל כמה שניות. אתם תראו כל כך הרבה פלאשים מהקהל שלאחר מכן יהיה לכם קשה לא לראות אותם בכל ווידאו מה-NBA של שנות התשעים (עם השנים התאורה באולמות ה-NBA השתנתה וגם אמצעי הצילום כך שכבר לא רואים המון פלאשים - עם זאת, במגרשים עדיין יש המון גירויים - מלייזרים לשלטי לדים ועוד).

 

 

 

 

קוואי לאונרד. נהפך לשחקן של 25% מהשלוש לשחקן של 40% קוואי לאונרד. נהפך לשחקן של 25% מהשלוש לשחקן של 40% צילום: איי פי

 

בכל מקרה, כשג'ורדן התלונן בפני גרובר שהפלאשים מפריעים לו בזריקות עונשין ובזריקות בכלל, המאמן פנה לדי.ג'יי בשיקגו כדי לקנות אורות דיסקו ולהתקין אותם במגרשו הפרטי, היכן שעבד עם ג'ורדן ומספר שחקנים נוספים כגון חואן הווארד, קנדל גיל ומייקל פינלי. גרובר גם השביע אותם לסודיות. בגלל זה כמעט ולא שמעו על השיטה הזו שלו עד השנים האחרונות. ג'ורדן עצמו כל כך אהב את האפקטים הללו, ששיפרו את האחוזים שלו ולכן שאל את גרובר אם הוא יכול לקחת את האורות הללו גם למגרשי אימונים מחוץ לשיקגו. גרובר חיפש פתרון לעניין הזה ומצא משקפיים מיוחדים שאפשר להרכיב והם מעניקים את אותו אפקט מבלי להתקין אורות DJ באולמות. משקפי Strope Spex עלו 2,000 דולר בזמנו ולג'ורדן לא היתה בעיה להשקיע בזה. הוא קנה אותם והבחין שמלבד העובדה שהוא רגיל יותר לאורות המהבהבים במשחקים, הוא גם התחיל לראות את המשחק "לאט יותר". הוא התחיל לשים לב לדברים אחרים על המגרש ושם לב שהוא חד יותר במחשבות שלו.

 

גרובר התרשם מהעניין ופנה לנייקי, שעם המעבדות שלה - כעשור לאחר פרישתו של מייקל ג'ורדן - פיתחו את ה-Nike SPARQ Vapor Strobe. משקפיים מיוחדים שחובשים ויוצרים מצב בו השחקן רואה את האימונים כאילו הוא ממצמץ כל הזמן. זה מייצר מצב בו המוח צריך לספוג ולקלוט כמה שיותר אינפורמציה וויזואלית רלבנטית בפחות זמן. מחקר באוניברסיטת דיוק מצא כי המשקפיים הללו עזרו לספורטאים לפתח זיכרון צילומי ולשפר את תפיסת החלל והמקום שלו. מאז התפתחו עוד ועוד מכשירים כאלו ויותר ויותר כדורסלנים משתמשים בהם כדי לשפר את הקליעה שלהם.

 

 

סטפ קארי. משתמש בטכנולוגיה שמסייעת לו לשפר את זמן התגובה שלו סטפ קארי. משתמש בטכנולוגיה שמסייעת לו לשפר את זמן התגובה שלו צילום: איי אף פי

 

סטפ וקוואי מאשרים

בעידן בו שחקנים חודרים לסל או זורקים לסל מהשלוש - ופחות משתמשים באתלטיות שלהם כדי לבצע זריקות מחצי מרחק, קליעות הופכות להרבה יותר משמעותיות. קבוצות משקיעות במאמני קליעה מיוחדים ושחקנים משתמשים בטכנולוגיות כגון משקפיי הבהוב כדי להשתפר. וגם רואים שיפור הרבה יותר משמעותי בקרב שחקנים רבים. למשל, קוואי לאונרד מסן אנטוניו הפך משחקן של 25% מהשלוש בתקופת הקולג' לשחקן של כ־40% ויותר בזכות אימונים מיוחדים ואימונים עם משקפיי אורות מהבהבים. לאונרד סיפר ל-ESPN שזה שיפר את כל כישוריי הכדורסל שלו. "זה כאילו לראות את הכל בסלואו מושן" אמר הכוכב של הספרס.

 

סטפ קארי, שובר שיאי הליגה לשלוש, משתמש גם במשקפיי Eclipses באימוני זריזות וחידוד רפלקסים. מאמניו טוענים שהיעילות "נוירו-מוסקולרית שלו השתפרה פלאים". ברנדון פיין, מאמן הכישורים של קארי מאז 2011 אמר ל-ESPN: "אנחנו כל הזמן מחפשים להשתפר במאית השנייה בכל דבר שאנחנו עושים, והטכנולוגיה הזו מסייעת בזה. זה ההבדל בין שחרור הכדור בזמן או לקבל בלוק."

 

והמאיות שנייה הללו היו סופר קריטיות לקארי. מאז שהחל להשתמש בהן הוא רשם את עונת ה-50/40/90 הראשונה בהיסטוריה של הליגה (50% מהשדה, 40% מהשלוש, 90% מהקו) עם ממוצע של 30 נקודות ומעלה. הוא גם שבר את שיאי השלשות של הליגה וזכה פעמיים בתואר ה-MVP.

 

מחפשים יתרון

 

הטכנולוגיה משפרת את השחקנים הכי טובים בליגה ובליגה מודעים לכך לחלוטין. אנחנו כרגע בעיצומו של "מירוץ חימוש" בין כל קבוצות הליגה שמחפשות את התוצר הטכנולוגי שיעניק להם יתרון. וכשיותר מחצי מבעלי הקבוצות הם אנשי היי-טק או משקיעים בהיי-טק, המירוץ לחדשנות הוא אינטנסיבי במיוחד.

 

כאזרחי "סטארט אפ ניישן", יזמים ישראלים מהווים גורם חשוב מאוד במירוץ החימוש הזה. חברת הסטטיסטיקה המתקדמת SportVU, שנוצרה על ידי מדענים ישראלים ואוספת 25 נקודות דאטה בשנייה, שינתה את פני הליגה ואת הניתוח המשחקים על ידי אנשי המקצוע בארה"ב. WSC Sports הישראלית שמספקת פתרונות טלוויזיונים לקבוצות והתקשורת עובדת ב-NBA. גם Pixellot, חברת עיבוד צילומי במגרשי ספורט, ישראלית וחזקה ב־NBA ואיתה PlaySight, שאחד ממשקיעה הוא נובאק ג'וקוביץ', טניסאי העל והיא עובדת עם גולדן סטייט ווריירס, פיניקס וגם קבוצת הכדורסל המפורסמת של מכללת צפון קרוליינה. כמו כן, חברת GlassesOff, תוצר של פיתוח ישראלי, עובדת עם כריס פול, הרכז של לוס אנג'לס קליפרס. Replay Technologies הישראלית נרכשה בשנה שעברה על ידי אינטל ב-175 מיליון דולר ומאז מספקת ל-NBA צילום ייחודי של 360 מעלות.

 

 

מארק קיובן, בעלים של דאלאס מאבריקס. כשיותר מחצי מבעלי הקבוצות הם אנשי היי-טק או משקיעים בהיי-טק, המירוץ לחדשנות הוא אינטנסיבי במיוחד מארק קיובן, בעלים של דאלאס מאבריקס. כשיותר מחצי מבעלי הקבוצות הם אנשי היי-טק או משקיעים בהיי-טק, המירוץ לחדשנות הוא אינטנסיבי במיוחד צילום: רויטרס

 

ידע מצה"ל וקליעה אולימפית

 

ועכשיו חברת RSPCT הישראלית בדיונים עם ה־NBA לגבי שיפור זריקות הקלעים של הליגה ועם גופי התקשורת לגבי הוספת זווית נוספת לסיקור המשחק. החברה, שמקבלת ייעוץ והשקעה מגל עוז מייסד SportVU ואורן יוגב מ-Replay , הולכת לשנות את הדרך בה מודדים את איכות הקלע עם שיטה שמגיעה מקליעה ברובה. סוג של אבחון מקבצים של זריקות.

 

אורן מורבצ'יק, היזם של RSPCT וקלע לשעבר, מסביר: "השם של ישראלים ב-NBA ממש מסייע לנו. ולגבי המוצר, מאמני קליעה ב-NBA כבר אמרו לנו שהמוצר מעניק ערך מיידי ועוזר להם להעביר את הנקודות שלהם". אחד מהבכירים בתקשורת הספורט האמריקאית כבר כינה את המוצר של RSPCT כ"הקו הצהוב של הכדורסל" כשהוא מתייחס לקו הצהוב שמסמל את הפירסט דאון בפוטבול - אולי מוצר הווירצ'ואל ריאלטי הראשון בספורט העולמי שמשפיע על הדרך בה צורכים את הספורט RSPCT יצאה לגיוס באתר fundit מבית הדסטארט ו-IBI, ומזמינה משקיעים להצטרף אלייה (לפרטים כאן).

 

חברת RSPCT הישראלית עשויה לשנות את הדרך בה מודדים את איכות הקלעים ב־NBA חברת RSPCT הישראלית עשויה לשנות את הדרך בה מודדים את איכות הקלעים ב־NBA

 

נראה שזה רק עניין של זמן עד שחברה ישראלית תסייע לקארי או לקארי הבא לקלוע יותר טוב מהשלוש. וכשיותר מ־10 חברות ישראליות סייעו בהעברת השידורים החיים מאולימפיאדת ריו 2016, כשחברות היי-טק ישראליות עובדות צמוד לברצלונה ומועדוני הכדורגל המובילים וכאשר ישראלים "מאיימים" להשפיע על מי יקלע את סל הניצחון הבא בגמר ה-NBA וכוכבי הליגה מחפשים את האפליקציה או המוצר הבא שתעזור להם לקלוע אותו, נראה שההשפעה הישראלית על הספורט העולמי בכלל וליגת הכדורסל הטובה בעולם בפרט, גדולה מאי פעם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x