$
עסקי ספורט

כך תפסידו רבע מיליארד דולר בחורף

רשת NBC תפסיד 250 מיליון דולר מאולימפיאדת החורף הקרובה שבקנדה. האם זה מכיוון שאנשים אינם רוצים לצפות בשחקנים שרצים על הקרח עם דסקיות ומטאטא או שמדובר בדעיכה עמוקה יותר במוסד שידורי האולימפיאדה?

אסף רותם 09:4510.02.10

האם הפסד של כ־250 מיליון דולר מסמן את סוף דרכם המשותפת של רשת NBC ושל הוועד האולימפי הבינלאומי? החברה־האם של NBC, ג'נרל אלקטריק, חשפה בשיחת ועידה לפני חודש שהרשת תפסיד את רבע מיליארד הדולר במהלך שידורי אולימפיאדת החורף, שתצא לדרך בסוף השבוע בוונקובר, קנדה. לפי בלומברג, NBC החבוטה, שממילא סובלת מניהול כושל, מרייטינג נמוך ומצניחה ברווחיות התפעולית, תפגוש את יריבותיה FOX ו־ESPN במכרז על שתי האולימפיאדות הקרובות, 2014 בסוצ'י, רוסיה, ו־2016 בריו דה ז'נרו, ברזיל. מה שעשוי לשנות, כמובן, את מפת שידורי האולימפיאדה בעתיד.

 

 

אוהד לצד אחד השלטים בונקובר.החברות המקומיות הזרימו 708 מיליון דולר לוועדה המארגנת אוהד לצד אחד השלטים בונקובר.החברות המקומיות הזרימו 708 מיליון דולר לוועדה המארגנת צילום: איי אף פי

 

צפו, תתמכרו

 

אמנם בחלק זה של העולם כשמדברים על אולימפיאדה, מתכוונים למשחקי הקיץ, אך באירופה ובאמריקה משחקי החורף הם אולימפיאדה לכל דבר, לרבות גאווה לאומית, שערוריות שיפוט וכל המתבקש מכפר אולימפי שגרים בו כל כך הרבה אתלטים. ענפי הספורט המגניבים כוללים סנואובורד, סקי על שלל צורותיו ועוד מיני פנינים, שאפשר להעביר איתן ערב בכיף. המלצה אישית: קרלינג, שהוא הספורט המוזר ביותר. קרלינג מזכיר כדורת, אלא שבמקום כדורים מחליקים על הקרח דבר מה שדומה למגהץ, והשחקנים רצים לפניו ומטאטאים את הקרח, כדי ליצור מרקם שיביא את המגהץ למקום הנכון. צפו ותתמכרו.

 

בכל אופן, זכויות השידור של האולימפיאדה הן תמיד נושא מורכב לרשתות אמריקאיות. מצד אחד, הן מבטיחות רייטינג לא רע, גם אם האולימפיאדה עצמה מתקימת בצד השני של כדור הארץ. 214 מיליון אמריקאים צפו בשידורי האולימפיאדה בבייג'ינג, למשל. מנגד, שוק הפרסום עדיין נתון במיתון. וכפי שמחירי הפרסום בסופרבול - ספקטאקל הספורט הגדול בארה"ב - ירדו בשיעור של 8%–18%, כך גם נפגעו הכנסות הפרסום במותג חזק פחות, משחקי החורף.

 

לכן הוועד האולימפי הבינלאומי, גוף הידוע בחיבתו לכסף וביכולתו לסחוט כל יורו־סנט פרי האולימפיאדה, דוחה את המכרז לשתי האולימפיאדות הבאות. במילים אחרות, מכיוון שברור שאף רשת לא תשלם שוב 2 מיליארד דולר עבור הזכות להפסיד 250 מיליון דולר, החליטו בוועד לחכות לזמנים טובים יותר.

 

 

גולש סקי. גדול באירופה וצפון אמריקה בעבר וב-IOC יודעים איך לעשות מזה כסף גולש סקי. גדול באירופה וצפון אמריקה בעבר וב-IOC יודעים איך לעשות מזה כסף צילום: איי פי

 

התנהלות סטייל NBC

 

הזכויות למשחקים בוונקובר לבדן עלו ל־NBC לא פחות מ־820 מיליון דולר, בעוד מכירת הפרסומות תסתכם בלא יותר מ־700 מיליון דולר, וכנראה קרוב יותר ל־650 מיליון דולר. תוסיפו על זה את עלויות ההפקה, את שכר צוותי השידור, הביטוחים וכל הדרוש כדי לשדר שבועיים בקור של קנדה, ותקבלו הפסד של כרבע מיליארד דולר. ולרשת שמדשדשת בשנים האחרונות במקומות האחרונים ברייטינג הפריים טיים, גם הפרה החולבת נראית מוכת שחין ודבר, ובסיכום שתי האולימפיאדות היא השקיעה כ־2 מיליארד דולר, ותפסיד כ־150 מיליון דולר. וזו, חברים וחברות, כבר נראית כמו התנהלות סטייל NBC (להרחבה, ראו מקרה קונאן אובריאן וג'יי לנו).

 

ולמרות כל זאת, הרשת מעוניינת לשמור את זכויות השידור אצלה, גם לאחר אולימפיאדת לונדון בעוד שנתיים - אם כי במחיר סביר יותר. ומכיוון שגם המתחרות שלה הודיעו כי לא ישלמו מחירים גבוהים יותר, נראה כי לוועד האולימפי הבינלאומי אין יותר מדי ברירות.

 

רוצה להפסיד? תן מחיר

 

למה שגוף כלשהו ירצה להוציא סכום גדול כל כך כדי לשדר מרוסיה ומריו לקהל אמריקאי? ישנן כמה סיבות לכך, והראשונה שבהן היא כמובן כלכלית. אחרי הסופרבול, משחקי האולימפיאדה הם מותג הספורט המכניס ביותר, עם הכנסות של 230 מיליון דולר ליום, חלק גדול מהם מפרסום, כך לפי "פורבס". אחרי הכל, עבור שבועיים של שידורים מבייג'ינג הרוויחה NBC יותר מ־100 מיליון דולר. ותמורת זכויות שידור במחיר סביר יניבו גם משחקי החורף רווחים נאים.

 

הסיבה השנייה היא שהדבר יוצר אי של ודאות בעולם התקשורת, שנהפך בשנים האחרונות למהיר ולתחרותי מאוד. אין הרבה אירועים שיספקו עוגן תקשורתי לשנה שלמה של שידורים, והאולימפיאדה היא בפירוש עוגן אדיר, בייחוד כאשר ריו דה ז'נרו נמצאת באותו קו זמן כמעט של ארה"ב. הדבר אומר שמשחי הגמר בבריכה ותחרויות הגמר באתלטיקה יתקיימו בערב, בשעה שג'ו סמית' לועס את הפיצה שלו ישוב בכורסתו מול המסך, לאחר יום העבודה (בהנחה שעוד יישארו אנשים עובדים בארצות הברית עד 2016). נוסף על כך, החגיגה הזאת נמשכת שבועיים שלמים מתובלות בלאומיות, בתחרותיות, בטקסים חגיגיים, וכמובן, איך אפשר בלי נוכחותו של משה גרטל בבריכה - ותקבלו מותג ספורט שאין שני לו.

 

לכל רשת יש אמא

 

לבסוף, לכל רשת שידור יש אמא, הרואה ברשת שלוחה אחת שלה, ותו לא. זכויות השידור פותחות בפני החברות־האם אפשרויות חשיפה חשובות - אבל גם אפשרויות לחיסול חשבונות. לפי ניל פילסון, יועץ לענייני ספורט ותקשורת, ג'נרל אלקטריק השתמשה באולימפיאדה בבייג'ינג כדי לייצר עסקים משמעותיים בסין. כך שאולי NBC יצאה מופסדת מסיפור האולימפיאדות, אך החברה־האם יצאה מורווחת, וזה מה שחשוב בתרבות התאגידוקרטיה.

 

ולפי אותו קו, דיסני (החברה־ האם של ESPN) יכולה להשתמש בחשיפה כדי לקדם את פארקי השעשועים שהיא מקימה בכל פינה בגלובוס. ובמקביל, יכולה הרשת לגנוב מותג חשוב מ־NBC, בשעה שזו נמצאת בתהליך מיזוג עם חברת הכבלים קומקאסט - שבעצמה לוטשת עיניים לחיזוק ערוץ הספורט ורסוס, שעשוי לשבור את המונופול של ESPN בתחום הספורט.

 

וכמובן, קומקאסט ו־NBC ישמחו לקדם את הפלטפורמות החדשות שהן ייצרו באמצעות החשיפה שתייצר האולימפיאדות. בסך הכל, אין מכשיר טוב יותר לעידוד חדשנות מאשר שידור של גרטל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x