$
עסקי ספורט

טורניר ווימבלדון שובר שיאי מכירות כרטיסים

העולם במיתון, אבל בגראנד סלאם הלונדוני לא מרגישים אותו. מכירת רישיונות למנויים ושיפוצים נרחבים, כולל בניית גג, הם הסיבות העיקריות להצלחה הכלכלית בזמנים הקשים

אוריאל דסקל 08:5728.06.09

בינתיים לא מרגישים את המיתון בווימבלדון. התותים נמכרים, הקצפת טעימה מתמיד, ואף על פי שמסביב המיתון מכה בכל כוחו בכלכלה - בטורניר הטניס היוקרתי שוברים שיאים במכירת כרטיסים.

 

"נדמה שאנשים אומרים 'בוא נשכח מהמיתון, נלך לווימבלדון וניהנה קצת'", אמר ג'וני פרקינס, דובר All England Club, מרכז הטניס האנגלי. "אנשים עושים החלטות גדולות בקשר לכסף שלהם במיתון הנוכחי. הם יושבים ותוהים על מה מוציאים אותו, והחדשות הטובות הן שווימבלדון הוא סיבה מספיק טובה עבורם להוציא את הכסף".

 

טורניר ווימבלדון הרוויח בשנה שעברה 25.6 מיליון ליש"ט, אבל מארגני הגראנד סלאם בלונדון בטוחים שהשנה, למרות המיתון, הם ירוויחו יותר. המכירות לתאי הכבוד אמנם ירדו בשיעור של כ־10%, בעיקר משום שחברות מעניקות חסות חתכו את תקציבי השיווק שלהן, אבל האוהדים אינם חוסכים ברכישת כרטיסים. ובכלל, לפי המארגנים, אירוח החברות הוא חלק קטן יחסית בהכנסות הטורניר.

 

בכל מקרה, ביום המשחקים הראשון הגיעו 42,811 צופים למגרשים - שיא של כל הזמנים. נוסף על כך, 14 אלף אנשים עמדו בתור ביום שני בערב כדי להשיג כרטיסים למשחקים של יום שלישי.

 

רישיונות בבקשה

 

אבל הכסף הגדול באמת הגיע מתוכנית שרצה בווימבלדון כבר מימיו הראשונים בשנות ה־20 של המאה הקודמת. 2,500 רישיונות מיוחדים לרכישת מנוי הופצו במאי במחיר של 27,750 ליש"ט לאחד (45,600 דולר) וכולם נמכרו. לפי המארגנים, הם הסיבה העיקרית לכך שהיציעים מלאים.

 

אז מהו הרישיון הזה, ולמה הוא הסיבה העיקרית להצלחה הכלכלית?

 

מי שרוכשים רישיון למנוי יכולים לקנות מנוי בשנים הבאות לכל המשחקים במגרש המרכזי במשך כל ימי הטורניר. לאחר שרכשו את הרישיון לרכישת מנוי התפנו 2,500 בעלי הרישיון לרכוש מנוי ב־5,000 ליש"ט לשנה אחת - כמעט פי חמישה ממחיר המנוי של צ'לסי, אחת מבעלות המנויים היקרות בפרמיירליג. כל המנויים לשנה נמכרו. מדובר על כוח מסחרי לא מבוטל.

 

בזכות תוכנית הרישיונות הצליחו בווימבלדון לגייס 59.5 מיליון ליש"ט ולשפץ באמצעותן את האצטדיון והמתקנים. ואם באליפות אוסטרליה הפתוחה נראה כי סובלים מהמיתון, בווימבלדון מתברר שדווקא מרוויחים ממנו - כי אנשים שמחים להגיע למתקנים הכי טובים בעולם הטניס.

 

"לא הייתי אומר שאנחנו חסינים בפני המיתון", אומר פרקינס. "הייתי אומר שאנחנו יכולים לגלוש עליו יותר טוב מאחרים. זה כנראה משום שאירוע כמו ווימבלדון מחזיק אנשים ברגשות".

 

אבל אלה לא רק הרגשות שמחזיקים באנשים. מדובר על השקעה נכונה בתשתיות שמאפשרות בילוי נעים בטורניר.

 

 

הגג בווימבלדון. 3,000 טון הגג בווימבלדון. 3,000 טון צילום: רויטרס

 

420 מיליון סיבות

 

מאז 1986 גייסו מארגני הטורניר 420 מיליון דולר בשיטת הרישיונות כדי לשפץ ולשפר את המתקנים. מי ששילם על המתקנים האלה הם אותם אנשים שקנו מנויים ורישיונות לרכישת מנויים, אבל הם גם מקבלים תמורה לכסף שלהם.

 

"כל הכספים שגויסו נועדו לשיפור המתקנים, אז מי ששילם עליהם נהנה מזה", אמר איאן ריצ'י, מנכ"ל ווימבלדון, ל"ספורטס ביזנס ג'ורנל". "הגג שבנינו במגרש המרכזי הוא משהו שכולם נהנים ממנו".

 

הגג, שעלותו לא התפרסמה אבל מוערכת ב־80 מיליון ליש"ט, יהפוך את ווימבלדון לחסין יותר מפני הפסקות הגשם וכתוצאה מכך נוח יותר לצפייה בטלוויזיה ונעים יותר בשטח. ווימבלדון הוא כבר עכשיו הגראנד סלאם עם רווחים של בין 35 ל־40 מיליון דולר, והגג, כך מעריכים, יהפוך אותו לרווחי עוד יותר.

 

"ווימבלדון הוא מאוד מיוחד", אומר טוני גודסיק מסוכנות IMG שמטפלת בקשרים העסקיים עם הספונסרים של ווימבלדון. "כעת, עם המתקנים המחודשים, ההזדמנויות להשיג יותר מווימבלדון יגדלו".

 

תכשיט יוקרתי

 

טורניר ווימבלדון הוא התכשיט היוקרתי ביותר בעולם הטניס שכנראה לא קרס בגלל המיתון. לפי הערכות, שוק החסויות לטורנירים והתאחדויות הטניס בעולם לא נפגע כל כך במיתון. השוק הזה יגיע ב־2009 לסכום של 581 מיליון דולר. כך לפי מחקר של IEG, חברת ייעוץ לספונסרשיפ.

 

אמנם מדובר בצמיחה של 1.3% מ־2008 (ב־2008 צמח השוק ב־8% וב־2007 ב־10%), אבל בסך הכל הצליח הטניס לשמור על מעמדו המושך בעיני הספונסרים.

 

"כמו ענפי הספורט האחרים, גם הטניס אינו חסין מפני המיתון", מסביר וויליאם צ'יפס מ־IEG, "אבל עזיבתם של כמה ספונסרים השנה לוותה גם בחידוש הסכמים מסחריים קיימים ובחתימה על הסכמים חדשים. אלו דברים שמנעו משוק החסויות ליפול, מה גם שהעלייה השנה היא מינורית בלבד".

 

סקוטי ראשון?

 

האם ההצלחה המסחרית של ווימבלדון תביא להצלחה מקצועית? זו כבר שאלה ששואלים בבריטניה מאז 1936, אז זכה פרד פרי בטורניר ווימבלדון ונהפך לבריטי האחרון שעושה זאת.

 

האם אנדי מארי יעשה זאת השנה? לא בטוח. וכלל לא בטוח שיהיו בעתיד ילדים שיעשו זאת. זאת למרות הכסף הגדול שמושקע בהם.

 

התאחדות הטניס בבריטניה היא העשירה בין כל גופי הטניס בעולם, עם תקציב שנתי של 76 מיליון דולר.

 

עם זאת, ממחקר שנעשה בבריטניה עולה שמספר האנשים שמשחקים טניס במדינה מגיע נכון ל־2009 ל־750 אלף איש לעומת 950 אלף בשנת 2003.

 

בתקופה הזאת מספר הילדים גילאי 14-11 שמשחקים טניס ירד ב־30%. אולי ההצלחה של מארי תשנה את התמונה. הספונסרים שלו, חברה על שם פרד פרי, עיצבו חולצה עבורו לפי העיצוב של הטניסאי האגדי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x