$
ספורט ישראלי

ישראל לא תושעה מפיפ"א, אבל הבעיות לא יפסיקו עכשיו

ג'בריל רג'וב קיבל את מה שהוא רוצה: הבמה להשפיל את ישראל ולהעלות לדיון את הנושא הפלסטיני. הקשר בין זה לכדורגל הוא מינימלי, אבל זה לא משנה את העובדה שההתאחדות לכדורגל תצטרך ליזום הרבה יותר פעולות עם הפלסטינים כדי להימנע מדיונים נוספים על עצם הלגיטימיות של ישראל בעולם

אוריאל דסקל 17:5929.05.15

"בדקה -90", ג'בריל רג'וב, נשיא התאחדות הכדורגל הפלסטינית, ויתר על הדרישה להחרמת ישראל - אבל אז התחיל זמן פציעות, שבו ישראל ספגה לא מעט. בנאום דרמטי בו רג'וב הוציא כרטיס אדום לגזענות בישראל, הכריז על וויתור הדרישה להשעות את ישראל אבל דרש הקמת "מכניזם" לטיפול בחופש התנועה של שחקני פלסטינים, ביטול מכס על ציוד כדורגל שנכנס לפלסטין וטיפול בגזענות בישראל. הוא גם דרש הצבעה באו"ם לגביי חוקיות 5 מועדונים שנמצאים מעבר לקו הירוק. 

 

 

ג'בריל רג'וב עם הכרטיס האדום. עשה טובה לההתאחדות לכדורגל ג'בריל רג'וב עם הכרטיס האדום. עשה טובה לההתאחדות לכדורגל צילום: איי אף פי

 

אבל הכי חשוב מבחינת ג'בריל רג'וב? הוא קיבל את הבמה לדבר בקונגרס של פיפ"א, שעליה הוא הודיע כי הוא מושך את ההצעה להשעות את ישראל. "הרבה אנשים ניסו לשכנע אותי לבטל את הבקשה שלי", אמר. "אני חושב שצריך להשעות את ישראל, אבל אני מעריך את כל מי שביקש ממני ואני יודע עד כמה זה מצער להשעות התאחדות מפיפ"א ולכן אני מבטל את הבקשה שלי. אבל אני לא מתכוון לוותר על המאבק של העם שלי. זה הזמן להניף כרטיס אדום לגזענות, ברשות הפלסטינית ובכל מקום".

 

 

"היה חשוב לאנשים חשובים במשפחת הכדורגל כשאנחנו מדברים על השעייה", הדגיש רג'וב והוסיף שהוא עשה זאת בגלל שביקשו ממנו לעשות זאת - במיוחד נציג דרום אפריקה בפיפ"א. הוא ניצל את הבמה כדי להשפיל את ישראל ואת הנציגים הישראלים, טען שהוא קיבל איומים על חייו מהישראלים והשווה את עצמו לנלסון מנדלה. הוא הצטייר כמי ש"עשה טובה" לישראל על כך שלא התעקש על הצבעה להשעות אותה (למרות שכנראה זו לא היתה עוברת) וזכה למחיאות כפיים. הכל לפי התוכנית שלו, כך נראה.

 

התגובה הישראלית לא איחרה לבוא. עופר עיני, יו"ר ההתאחדות לכדורגל, גם כן עלה על הבמה, דיבר בנחישות (ובעברית) וביקש מ"ידידו" רג'וב "להשאיר את הפוליטיקה לפוליטיקאים". הוא גם חזר על הצעת ההתאחדות לכדורגל להקים וועדה שתטפל בבעיות נקודתיות ושהכדורגל יהיה הבסיס לבנות עליו את השלום בין הפלסטינים לישראלים. עיני ניסה לצמצם את הנזק התדמיתי והצליח במעט. הוא אמר יפה ש"הקבוצות שרג'וב רוצה להרחיק הן קבוצות ילדים" וש"האינטרס המשותף של כולנו כאן (בקונגרס) זה שהילדים ישחקו כדורגל". ואז ביקש מרג'וב להגיע ללחוץ לו את ידו על הבמה. וכאן, בנקודה הזו, התחיל הבלאגן. עיני לא קיבל את מבוקשו וירד מהבמה לרדת ללחוץ את היד לרג'וב. רג'וב סירב - וביקש להצביע על מה שהוא ביקש - ההצעות שלו - לפני שהוא עושה סולחה. נשיא פיפ"א, ספ בלאטר ניסה לעצור את כל הבזאר הזה ו"להיות ריאליסטים". הוא דרש הצבעה על הקמת הוועדה - שתטפל בבעיות, וזה מה שקרה.

 

 

עופר עיני לוחץ ידיו של ג'בריל רג'וב. קונגרס פיפ"א פרוע עופר עיני לוחץ ידיו של ג'בריל רג'וב. קונגרס פיפ"א פרוע צילום: איי פי

 

ההצבעה שעלתה במקום השעיית ישראל היתה על הקמת וועדה שתפקח על הנקודות שדרשו הפלסטינים, לא כולל עניין הקבוצות מהשטחים. 165 קולות הצביעו בעד הקמת הוועדה הזו לעומת 18 שהתנגדו. כך שבסופו של דבר תוקם וועדה שתפתור את הבעיות. "בעיות שאי אפשר לפתור היום", לפי בלאטר, שהדגיש כי הוועדה לא תדון בעניינים פוליטיים - כגון לא בענייני טרטוריה. זה הניצחון הבולט והחשוב ביותר של ישראל. זה והעובדה שלא היתה הצבעה להשעיית ישראל. עם זאת, רג'וב השיג בדיוק את מה שהוא רצה ומעבר. הוא קיבל במה להשפיל את ישראל, להעלות לדיון סופר פומבי את "הבעיה הפלסטינית" וגם מספר לא מצומצם של נקודות פוליטיות על חשבון התאחדות הכודרגל הישראלית.

 

אחרי ההצבעה שעברה ברוב - עיני הלך ללחוץ את ידו של רג'וב וזכה למחיאות כפיים. זו היתה חתיכת הצגה שההשלכות שלה יהיו מרחיקות לכת. עיתונאים זרים נהנו ממנה. עיני, כאמור, הצליח לצמצם חלק מהנזק התדמיתי והראה נחישות לפתור את הבעיות מול רטוריקה סוחפת של רג'וב. אבל בסופו של דבר, ההתאחדות לכדורגל בישראל תצטרך להיות הרבה יותר פרו-אקטיבית בעתיד. להציע משחקי ידידות, להצביע סיוע בבניית מגרשים בפלסטין ולבנות שיתוף פעולה אמיתי עם הכדורגל הפלסטיני כדי לא להגיע למצב הזה פעם נוספת.

 

הבעיות של הכדורגל הישראלי לא יפסיקו כאן. הרשויות הפלסטיניות יעשו הכל כדי להעלות את הנושא הפלסטיני לדיון בפורומים החשובים בעולם - כולל פיפ"א והוועד האולימפי. הקשר בין מה שקרה בשעה האחרונה בקונגרס של פיפ"א וכדורגל הוא מינימלי אבל זה לא משנה את העובדה שההתאחדות לכדורגל תצטרך ליזום הרבה יותר פעולות עם הפלסטינים כדי להימנע מדיונים נוספים על עצם הלגיטימיות של ישראל בעולם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x