• תפריט
הייטק והון סיכון

בלעדי לכלכליסט

מייסד סנאפ מחפש השקעות בביקור חשאי בישראל

מייסד ענקית המסרים הזמניים הגיע לביקור חשאי בארץ, שבמסגרתו נפגש עם כמה חברות סטארט־אפ מקומיות במטרה לאתר השקעות. בין היתר, הוא הגיע למשרדי חברת המציאות הרבודה סימאג'ן מדיה, שאותה רכשה סנאפ בשנה שעברה

מאיר אורבך 07:1818.05.17

מייסד ומנכ"ל סנאפ אוון שפיגל ביקר בימים האחרונים בישראל - כך נודע ל"כלכליסט". שפיגל, שהחברה שייסד פיתחה את אפליקציית המסרים הזמניים סנאפצ'ט, ביקר בכמה סטארט־אפים ישראליים במטרה לאתר אפשרויות להשקעה. בנוסף, בטרם עזב את ישראל הוא ביקר במשרדי חברת סימאג'ן מדיה הישראלית שאותה רכשה סנאפ לפני כחצי שנה.

 

סנאפ נוסדה ב־2011 על ידי שפיגל ובובי מרפי, והאפליקציה שלה מתבססת על העברת תמונות וקטעי וידיאו שנמחקים זמן קצר לאחר העברתם. בדצמבר האחרון היא רכשה את הסטארט־אפ הישראלי סימאג'ן מדיה, שפיתח מערכת מציאות רבודה המאפשרת לבדוק התאמת רהיטים ומוצרי חשמל לחדר באופן וירטואלי. זאת היתה הרכישה הראשונה של הענקית האמריקאית בארץ, ועל פי הערכות, היא שילמה עבור החברה מכפר יהושע 30–40 מיליון דולר.

 

סימאג'ן מדיה, שעל בסיסה הקימה סנאפצ'ט מרכז פעילות בארץ, הוקמה ב־2012 על ידי יוני נבו, ניר דאובה, עוז אגרי ועמירם אברהם. המומחיות של עובדיה היא בתחום הראייה הממוחשבת ועיבוד התמונה, ולמעשה, כוח האדם שלה הוא ככל הנראה הסיבה העיקרית לרכישתה על ידי סנאפ. לפי הערכות, סימאג'ן מדיה גייסה עד למכירתה מיליוני דולרים בודדים.

 

בנוסף, בחודש שעבר נודע כי סנאפ תשלם 7.7 מיליון דולר עבור פטנט של חברת מובלי הישראלית, שסגרה את פעילותה בשנה שעברה. על פי פרסומים בנושא, הפטנט עוסק בגיאופילטרים, שהם תמונות עם פילטרים מבוססי מיקום. הפטנט נרכש ממובלי, שנוסדה ב־2010 על ידי משה חוגג, בעיקר כהגנה מפני תביעות. גם פייסבוק התעניינה ברכישת הפטנט ממובלי.

 

המשקפיים של סנאפ לא מצליחים להתרומם

 

בתחילת חודש מרץ האחרון יצאה סנאפ להנפקה בבורסה של ניו יורק. בשני ימי המסחר הראשונים בבורסה זינקה מניית החברה ממחיר הנפקה של 17 דולר לשיא של יותר מ־27 דולר, אך לאחר מכן החלה לרדת.

 

בתחילת מאי פרסמה החברה את הדו"ח הרבעוני הראשון שלה, שהציג נתונים מאכזבים יחסית. היא הציגה צמיחה של 286% בהכנסות ברבעון הראשון של 2017 לסכום של 149.65 מיליון דולר, 10 מיליון דולר פחות מתחזיות האנליסטים. הצמיחה בהכנסות מרשימה בפני עצמה, אך המגמה היא שאכזבה את המשקיעים. מדובר ברבעון הרביעי ברציפות שבו קצב הצמיחה של החברה נמצא בירידה לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. כך, ברבעון האחרון של שנת 2016 היא הציגה צמיחה של 406.4%, בשלישי הציגה צמיחה של 666.5% ובשני הציגה צמיחה של 1,254.7%. מקור חלק מהירידה בקצב הצמיחה קשור להכנסות הנמוכות מאוד שהחברה הציגה ברבעונים הראשונים שבהם רשמה הכנסות, אך בכל מקרה מדובר במגמה הפוכה לזו שמחפשים בחברה צעירה.

 

מייסד ומנכ"ל סנאפ, אוון שפיגל מייסד ומנכ"ל סנאפ, אוון שפיגל

 

מקור ההכנסות המרכזי של החברה הוא הפרסום באפליקציה. רק השבוע היא חשפה כלים חדשים למפרסמים, המבוססים על הפילטרים המאוירים שלה. אחד מכלים אלה מוסיף באופן אוטומטי תוכן של מפרסמים בעת התבוננות במציאות דרך המצלמה, במקומות מוגדרים מראש. כך, לדוגמה, הפעלת מצלמה באפליקציה באזור בית ספר תקפיץ לתצוגה פרסומות של סרטים חדשים או חנויות בגדים. כלי אחר שחשפה החברה לאחרונה מאפשר למפרסמים להכניס תוכן פרסומי אל תוך התמונות שמפרסמים המשתמשים. כך, לפני כמה שבועות אפשרה החברה למשתמשיה להדביק על פרצופם תמונה של טאקו ענק, זאת כחלק מפרסומת לחברת המזון המהיר טאקו בל.

 

הכנסות החברה מגיעות כאמור בעיקר מפרסומות, אך היא מנסה לגוון זאת בשנים האחרונות ולהציג מקורות הכנסה חלופיים. הפעילות העיקרית של החברה מלבד אפליקציית המסרים הזמניים שלה היא משקפי השמש המצלמים Spectacles, שסיפקו לחברה הכנסות של 8.3 מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון של השנה. מדובר בכ־60 אלף יחידות שנמכרו לכל היותר, במחיר ממוצע של 130 דולר ליחידה - נתון נמוך ביחס לעניין התקשורתי ולבאזז שיצרו המשקפיים של החברה.

 

מלבד זאת, החברה הציגה בדו"ח לסיכום הרבעון הראשון של השנה הפסד של 2.21 מיליארד דולר, נתון חד־פעמי כתוצאה של תשלומים שונים שהועברו לעובדי החברה בעקבות ההנפקה. היא הציגה גם הפסד תפעולי של 188.24 מיליון דולר, ובכך פספסה את התחזיות ב־8 מיליון דולר.

 

ממשיכה לצמוח במשתמשים, אבל לא מהר מספיק

 

עוד על פי הדו"ח, ברבעון הראשון של 2017 עמד מספר המשתמשים הפעילים באפליקציה על 166 מיליון ביום, עלייה של 5.1% לעומת הרבעון האחרון של 2016. מדובר בשיעור הצמיחה הנמוך ביותר שהציגה החברה מאז הרבעון השני של שנת 2014.

 

בשיחה עם אנליסטים עם הצגת הדו"ח, אמר המייסד והמנכ"ל שפיגל כי בחברה מעדיפים להסתכל על היקף הפעילות והמעורבות של משתמשים קיימים, ולא על היקף ההצטרפות של משתמשים חדשים. עם זאת, החברה לא פרסמה בדו"ח האחרון נתונים על היקף הפעילות של המשתמשים הקיימים.

 

באותה שיחה עם אנליסטים, נשאל שפיגל גם לגבי עתיד החברה, ולאן היא מתכוונת ללכת על רקע הביצועים שהציגה. "הגישה שלנו בחקירת טכנולוגיות חדשות היא לעבוד עליהן בעצמנו", הוא השיב. "זו אסטרטגיה שמאפשרת לנו לעשות משהו מהר וללמוד ממנו. נמשיך לעשות ניסויים בתחום החומרה, זה תמיד תחום שמעניין לחקור".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x