• תפריט
חדשות נדל"ן

האוצר מרחיב את חדרה בניגוד לתוכנית המתאר: "מפרק את העיר לפרוסות"

העירייה שואפת לצמצם את המרחקים האדירים בין השכונות, ולאשר בנייה רק במרכז העיר, אלא שהאוצר מקדם במסלול אישור מהיר בנייה בשטח פתוח במזרח. זו הקרקע היחידה בחדרה שבבעלות המדינה, ומכירתה תניב כ־1.5 מיליארד שקל

אמיתי גזית 08:5220.04.17

תוכנית בנייה ענקית במזרח חדרה שמקדם משרד האוצר מנוגדת לתוכנית המתאר של העיר, שאושרה לפני שלוש שנים: תוכנית המתאר מנסה למלא שטחים ריקים במרכז העיר, ולצמצם מרחקים בין השכונות, ואילו התוכנית של משרד האוצר מרחיבה שכונה קיימת, בית אליעזר, שמצויה בשטח פתוח במזרח, ותגדיל עוד יותר את התלות של התושבים ברכבים פרטיים.  

באוצר מתעקשים לבנות דווקא במתחם הזה משום שהוא היחיד בעיר בבעלות מדינה, ושיווק הקרקע בו יניב על פי הערכות 1.5 מיליארד שקל שיאפשרו לממן את פיתוח השכונה.

 

ב־2014 אושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תוכנית המתאר החדשה של חדרה, שהעבודה עליה נמשכה כשמונה שנים, במטרה להתמודד עם בעיית הפרבור ממנה סובלת העיר. המרחק משכונת בית אליעזר החדשה במזרח לגבעת אולגה במערב העיר הוא כ־8 ק"מ, בדומה למרחק בין תל אביב לקריית אונו. על כן בתוכנית המתאר סומנו מתחמים לפיתוח במרכז העיר, שיחברו בין חלקי העיר. אלא שבמשרד האוצר מקדמים תוכנית ענקית לבניית כ־6,000 דירות שירחיבו את בית אליעזר, בשטח המסומן כשטח כחקלאי, ובתוכנית המתאר נועד להוות רצועה ירוקה.

 

תנאים מוקדמים

 

תוכנית המתאר של חדרה מאפשרת לבנות בעיר 25 אלף דירות, זאת בנוסף לתוכניות מאושרות לבניית כ־30 אלף דירות. על פי נייר עמדה של החברה להגנת הטבע, חדרה מדורגת בין הערים הגרועות בארץ מבחינת ניצול הקרקע, דבר שמקשה על התושבים לעבור ברגל משכונה לשכונה.

 

התוכנית של האוצר מקודמת בוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור), מסלול מזורז העוקף את הוועדה המחוזית, כלומר היא יכולה לקבל אישור גם ללא הסכמת העירייה. באוצר שואפים לחתום עם חדרה על הסכם גג למימון פיתוח השכונה החדשה, במקביל לקידום תוכנית המתאר. במסגרת הסכמי גג המדינה משלמת לעיריות את כל הכסף הדרוש לפיתוח שכונות חדשות, כלומר הקמת תשתיות למגורים, והעיריות מתחייבות להנפיק היתרי בנייה בתוך כמה חודשים. תקציב מימון הפיתוח מגיע ממכירת קרקעות השכונה.
העיר חדרה העיר חדרה צילום: עמית שעל

 

עיריית חדרה הציבה רשימת תנאים מוקדמים, שרק לאחר שימולאו היא תסכים לשבת עם האוצר למשא ומתן על הסכם הגג. מעיריית חדרה מסרו ל"כלכליסט": "לעיריית חדרה אין כל סמכות או כוח לעצור את התוכנית, אך ראש העיר צבי גנדלמן הצהיר כי לא יחתום על היתרי בנייה לתוכנית עד שייווצרו התנאים הבאים: פעולות מקדימות להתאמה תשתיתית של העיר לקליטת מספר כה רב של תושבים חדשים, ובמיוחד שיפור מערכת הכבישים המובילה לבית אליעזר במזרח - חיבור רוחב נוסף מערבה, מבית אליעזר לכביש 4; חיבור נוסף צפונה לכביש 65; חיבור נוסף דרומה לכביש 9". כמו כן העירייה דורשת כי התוכנית של האוצר תכלול הקמה של מכללה חדשה; ניצול מרבי של תוכנית המתאר; מתן עדיפות לבני חדרה ולתושבים חוזרים במסגרת מחיר למשתכן; מתן היתרים למרכז עסקים, מסחר ותעסוקה; וחידוש תשתיות בכלל העיר.

 

צבי גנדלמן, ראש עיריית חדרה צבי גנדלמן, ראש עיריית חדרה צילום: יריב כץ

 

40 דקות בתוך הרכב

 

גורם בעירייה מסביר: "יש לתשתיות התחבורה יתרון של נגישות, אבל זה מפרק את העיר לפרוסות. יכול לקחת 40 דקות להגיע ממזרח העיר לים".

 

אסף זנזורי, מתכנן בחברה להגנת הטבע ורכז משמר התכנון, טוען כי "לא הגיוני לתכנן מתחם כזה ללא הישענות על תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6), המייעדת את שטח התוכנית לאזור חקלאי, וללא התחשבות בתוכנית המתאר הכוללנית של חדרה, שאושרה בשנת 2014 וקובעת את השטח כחקלאי. בחדרה קיימות עתודות בנייה למגורים בהיקפים עצומים, המאפשרות את הכפלת האוכלוסייה של העיר במסגרת המתחמים הקיימים, ללא כל צורך בפריצתם ויציאה על עבר השטחים הפתוחים".

 

לדבריו, מימוש התוכנית עלול לפגוע בשטחים בעלי ערכי טבע: "הרחבת שכונת בית אליעזר על חשבון השטחים החקלאיים תביא לשטח הטבעי הפרעות רבות שעד כה היו רחוקות ממנו. במקום לקדם את התוכנית יש להשקיע בחדרה פנימה, ולהעמיד לטובתה את המשאבים להם היא ראויה כעיר גדולה – השקעות בתכנון, בתשתיות ובחידוש עירוני בתחומי העיר ובעתודות העצומות שנותרו לה לניצול וכבר מיועדות לבינוי".

 

ממשרד האוצר נמסר: "התכנית תטופל בוותמ"ל שתחליט אם לאשרה או לדחותה". הוותמ"ל כפופה למשרד האוצר, יו"ר הוועדה הוא סגן הממונה על התקציבים במשרד והצוות המקצועי בה מורכב מעובדי מינהל התכנון הכפופים לאוצר.

  

בטל שלח
    לכל התגובות